Mattråden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Även redskap.

Inlägg av Hans » 14 nov 2024 20:10

Inte ofta jag blir genuint glad. De andra sakerna hör inte hemma i denna tråd. Men en sak, i köket, gör mig genuint glad.

Jag gjorde en 100% äkta Carbonara Romana ikväll, inspirerad av denna tråd.
Jag tycker personligen att jag fick till den riktigt bra, hustrun är artig eller också instämmer hon, efter tre portioner. Hon skyller på mig att hon har gått upp i vikt. Hunden klagade inte alls när han fick lite rester.

Hursomhelst, en viktig del är grovt färskmalen svartpeppar. Då är en mortel bra att ha. Jag har förbrukat ett par i marmor (någon förbaskad sten tror jag, jag är krigshistoriamatrielcentriker och inte geolog) så jag ropade in en på Tra-de-ra. Så uttalas det har jag bestämt. Skeppshult, gjutjärn tror jag, i alla fall inte utarmat uran. Fast jag är inte metallurg heller. Överkommlig, 150-200 SEK vill jag minnas (+porto...).

Jag blir alltså riktigt glad när jag ser den och mer när jag brukar. Undrar hur gammal den är?

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans

Re: Mattråden

Inlägg av Hans » 14 nov 2024 21:01

Trots Überchief Bossmans göteborgsskämt borde inte tråden flyttas? Typ till 'Historia - övrigt & allmänt'.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 nov 2024 17:48

Apropå mat kvalar väl bananer och kött in: viewtopic.php?f=40&t=49769#p858762

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 15 nov 2024 17:54

Hans skrev:
14 nov 2024 21:01
Trots Überchief Bossmans göteborgsskämt borde inte tråden flyttas? Typ till 'Historia - övrigt & allmänt'.

MVH

Hans
You rang, sir?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 15 nov 2024 17:58

Inspirerad av att jag nyss ombeds att mortla vinbär i köket eftersom jag är så stor och stark, minns jag vad jag hörde berättas i Skåne.

Där hörde jag berättas att kvinnfolket på gårdarna malde senap genom att sätta en megastor mortel mellan knäna och i densamma i tur och ordning lägga senapsfrön och en kanonkula. Sedan satte de snurr på kanonkulan och höll den rullandes i morteln tills senapen var krossad och, gissar jag, senapsoljan gjorde sig synlig.

Hur man sedan separerade olja och frörester vet jag inte men jag kan tänka mig att man gjorde likadant som när man på hederligt vis kokar saft: Värmer upp och låter passera genom en duk.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 nov 2024 18:23

Markus Holst skrev:
15 nov 2024 17:54
You rang, sir?
Villmols merci.

MVH

Hans

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 18 nov 2024 14:18

I samband med Mårtensafton nyligen åt jag mitt livs första trerätters gåsamiddag. Trevligt på det stora hela, men svartsoppan föll mig inte i smaken. Till en början var jag positiv och yttrade flera gånger att den smakade "intressant" -- en sorts självbedrägeri antar jag -- och jag åt duktigt upp allt på tallriken. Men efteråt mådde jag illa bara av att tänka på smaken.

Gåsen var däremot toppen och äppelkakan exceptionell. Hur pass skånsk den senare var vet jag inte eftersom jag inte är expert på ämnet, men den var mörkbrun och väldigt fyllig och smakrik.

Nästa gång blir det utan svartsoppa.
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 nov 2024 21:38

Hos mig är det bara en rätt och undantagsvis även två. Kan nog inga specialrätter, men kanske det går med;
Kycklingsoppa med majskorn
Sparreribs, pommes frites och bearnaisesås
Kaffe och fikabröd

Om man skulle komma besök, annars har det blivit smörgåstårta eller paj om det har kommit besök hem till min familj.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 18 nov 2024 22:02

Kommer ni hem till mig blir det en slät kopp kaffe.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 nov 2024 03:39

Markus Holst skrev:
18 nov 2024 22:02
Kommer ni hem till mig blir det en slät kopp kaffe.
Skall tänka på om jag vill bli bjuden på en kopp kaffe.😎👍

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 nov 2024 17:53

Så för mig veterligen ser ni just nu en världssensation, jag tror det är första gången jag sprider bilder på min mat! (!xX)

Inspirerad av denna tråd och för mycket tid till förfogande lagade jag den enda ärtsoppan som finns. Jag fallerade gruvlig några dagar sedan då jag hittade inga gula ärtor och gjorde kikärtsoppa istället. Rekommenderas inte även om det var helt ätbart. Men vad f*n efter att ha sökt igenom ett antal snabbköp höll jag på att ge upp men skam den som ger sig så jag åkte till den lokala skandinaviska shopen, bingo. De hade också danska men så tänkte jag att när receptet skrevs så var vi inte med i NATO och hade nog då inte fått hjälp från Danmark. Så det blev bara svenska, äkta, gula, ärtor, veganska och bio tror jag. Med det rimmade fläsket i så är nog soppan inte så veganskt. Tog en stund innan jag lyckade med viss assistens från kvinnan i köttdisken lista ut att rimmat fläsk är porc demisel. Grytan står på lägsta värme innan middagen men var ju tvingad att provsmaka. Sorry att det inte är en snuskburk (har ingen) och jägarköket tänker jag inte söla ner. Trots att det är ett Reglemente rekommenderar jag att koka ärtorna längre än receptet.

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 nov 2024 19:03

Ok, för er som inte gillar ärtsoppa.

https://www.luxtimes.lu/luxembourg/four ... on_edition

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 30 nov 2024 16:32

Porkomatic 2000 fungerar bra för oss. Maten portioneras ut genom en Arkimedesskruv ner i tråget, från vilket man sedan kan ta för sig.

För att vara seriös - jag gör det enkelt för mig och gillar "grytor", iofs måste de puttra på rätt länge.

Mexikansk chili och chokladgryta är gott. Man kan ha diverse saker till. Jag brukar ha potatis.

En annan rätt är baserad på nasi goreng, men basen är pilaffris. Lite olika lökar, chilifrukt, sambal och andra kryddor, och så räkor och kyckling. Eftersom jag lagar den rätten, förmodar jag att jag hade fixat den med bas i stekt ris också.

Feijoada är en brasiliansk böngryta som jag skulle vilja laga, men det får bli till att testa den på restaurang först.

En enkel rätt är stekt blomkål med curry och vitlök. Man kan ha ris till om man vill.