Dubbel nationalitet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Dubbel nationalitet.

Inlägg av Hans » 24 sep 2024 13:42

Vi har några på forumet, tror jag. Jag överväger det efter ett kvartssekel utrikes. Jag vet att det inte var alltför populärt ur svenska myndigheters syn för en bunt (dussinet?) år sedan då när jag uppgav adress utrikes för att förnya passet - det enda de var intresserade av var om jag hade nationaliteten också. Som jag förstått går det bra idag. Jänkare har IRS efter sig hela tiden. Men hur har det varit genom passens historia. I Sverige och i andra länder. Någon som vet?

MVH

Hans

raskens
Medlem

Re: Dubbel nationalitet.

Inlägg av raskens » 28 sep 2024 17:16

tror mig ha läst, att Frankrike delade ut medborgarskap under napoleon-krigen, eller i varje fall "hedersmedborgarskap".
Denne man lär ha varit väldigt stolt över sitt franska hedersmedborgarskap:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Johann_He ... Pestalozzi

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 sep 2024 07:55

Jag har aldrig tänkt på att Sverige skulle haft en åsikt? Men när jag tänker efter så fick ju syrran bevisa att hon var Svenska när hon återvände till Sverige. Morsan fick intyga och jag undrat vad som hade hänt om typ morsan varit död eller nått? Hade hon inte fått komma tillbaka? (Syrran flyttade till NY 1988 och har nu gett upp och flyttat "Hem". Det är lite intressant för hon är som en levande tidskapsel och tror att allt är som det var i Svedala 1988! :P )

Själv har jag ju som sagt velat avsäga mig mitt Amerikanska medborgarskap men varje gång jag kollar upp så har de höjt ribban med en avgift och nu ett intyg från IRS så jag avvaktar.

När farsan sa upp sitt Amerikanska medborgarskap så var det inga problem, jag har för mig han fick fylla i ett formulär, han berättar alltid att under punkten Skäl, så skrev han Nixon! :D

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 09 okt 2024 00:25

Sverige godkände det 2001, Finland 2003.

Idag höjs röster om att förbjuda det, i.a.f. för totalitära stater. Tanken är att om du är en medborgare av en skurkstat, har den ett krav på dig att samarbeta. Dessutom är en annan del att du inte behöver välja lojalitet om du bara har ett medborgarskap. Detta är kanske inte relevant om du har Sveriges och Finlands medborgarskap, men Ryssland, Kina, Iran o.s.v. kunde ha andra åsikter.

Å andra sidan, kan en skurkstat utpressa dig även om du inte har ett medborgarskap, men bara släktingar i skurkstaten. Vridvinkeln blir nog mindre om du inte har medborgarskapet.

Sedan försvårar skurkstater som Ryssland at man blir av med medborgarskapet. Har sett uppgifter i pressen att det skulle kräva besök på ryska ambassader och besök i Ryssland för att få dokument. Å andra sidan har jag även sett att det går att fixa att bli av med ryskt medborgarskap på internet.

Har en bekant som tackar Bog att när hen blev finsk medborgare var inte dubbelt medborgarskap tillåtet, utan hen blev av med hens ryska medborgarskap.

Ska alla dubbelmedborgarskap förbjudas, eller bara de med skurkstater?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 09 okt 2024 05:56

På förekommen anledning sörfar jag mycket på försvarsmaktens hemsida. På olika befattningar står det särskilt:
Svenskt medborgarskap. Dubbla medborgarskap accepteras.
Är det nån gång det inte gör det?

Förresten kom jag på en sak. I mitt svenska pass står det att jag är född i Sverige (sthlm). Jag har alltid trott att det var nått mina föräldrar "fixade till". Men nu sa morsan att det var Svenska myndigheter som "fixade till det" för att säkerställa att inte främmande land kunde sno tillbaka mig. Typ eller om det hade med vårdnadstvister att göra. men detta är ju 1967ish så det känns som före sin tid. :?
I allafall har detta lett till att det ena landet faktiskt inte (alltid) känner till det andra. Som när jag mönstrade, det kom som en överraskning att jag kunde hala fram ett Amerikanskt pass. (Och jag fick endå göra lumpen!)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 09 okt 2024 08:08

Om jag förstått det hela rätt så släpper Iran inte in iranier och ex-iranier om de inte har iranskt pass. Du kommer inte in med utrikiskt pass, basta. Om det går vidare till andra generationen, barn födda i utlandet men av iranska föräldrar vet jag inte.

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 09 okt 2024 09:56

Det går vidare. Alla iranier som föds i utlandet blir iranska medborgare om deras föräldrar skickar in uppgifterna om födsel etc till iranska staten.

Barnen måste vara födda inom äktenskap och minst en av föräldrarna måste vara iransk medborgare. Jag tror inte de måste vara muslimer men det är nog lättare om man är det.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 09 okt 2024 10:11

En arbetskamrat med iransk pappa berättade för mig att det endast är sönerna som automatiskt blir iranska medborgare ifall de är födda i Sverige. Jag frågade inte om det skiljer sig huruvida det är pappan eller mamman som är iranier.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 09 okt 2024 11:16

Jag undrar om det inte finns nått liknade för USA? I alla fall kunde man registrera barnen på ambassadens hemsida (00-tal då det var aktuellt) .
Jag gjorde inte det. Dottern är sur för det.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 09 okt 2024 11:41

Kolla med ambassaden: https://se.usembassy.gov/. Jag vet inte alla omständigheter men läs här först: https://citizenpath.com/citizenship-thr ... (1)%20year.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 09 okt 2024 11:47