Historiens 10 viktigaste/största slag

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Historiens 10 viktigaste/största slag

Inlägg av gunship » 29 december 2015, 12:28

Jo, jag såg just en lista på världshistoriens 10 "Greatest" slag. Personen hade med 2 slag från amerikanska frihetskriget/revolutionen och två från inbördeskriget. Inget från antiken (!), och inget från första världskriget, eller trettioåriga kriget, eller medeltiden. En annan hade en mer tillfredsställande ordning men ändå saknade jag ett eller annat. Slaget om Wien kan ju vara motiverat, men vetefasen om just första platsen är given?

Jag funderade en del kring detta - en sån här lista går nog aldrig att göras tillfredsställande, men jag tror man måste vara väldigt restriktiv för att täcka "hela världshistorien", dvs. kanske ett slag per stort krig eller så.

En annan problematik är hur man rankar slagen. Är det i egenskap av batalj, dvs. två härars/fältherrars manövrerande mot varandra, eller är det av historisk signifikans? Är det då hur själva utgången påverkade historien, eller vad för ny stridsteknik/taktik som kom att påverka senare? Eller hur berömt ett slag är? Ordet "Greatest" i engelskan översatte jag instinktivt till "Viktigast", men det kan lika gärna betyda störst. Jag tror att fråga efter de viktigaste slagen är mer intressant, men storleksaspekten är onekligen intressant.

Om man exempelvis skulle välja ett slag ur från det andra världskriget; Stalingrad eller Kursk? Stalingrad pga. det symboliska första nederlaget, där det hela vände till Tysklands nackdel. Eller Kursk, som i egenskap av världshistoriens mest omfattande slag (har jag för mig?), där Tysklands styrka knäcktes, för att aldrig återhämta sig igen? Liknande fråga om t.ex. Waterloo kontra Leipzig. Waterloo är det mest kända, men jag skulle säga att Leipzig är en större och viktigare förlust för Napoleon.

Personligen stördes jag av att Hannibals slag vid Cannae lyste med sin frånvaro från de listor jag såg som fick mig att starta tråden. Detta slag har någon slags hedersplats för mig. Historiens mest klassiska ( :wink: ) slag, ofta kallat den mest imponerande segern någonsin. Nåja, det kan diskuteras, men slaget är otroligt imponerande, hade en stor betydelse för krigföringen många tusen år därefter, men slutligen förlorade Karthago kriget ändå. Hur ska man bedöma detta slag? Jag skulle säga åtminstone en given topp 3.

Därtill känner jag att jag inte kan tillräckligt om de, i vissa fall enorma slag som utkämpades i Kina, eller mellan japan och korea för att kunna bedöma. Min kunskap har även en lucka kring trettioåriga kriget - vår Gustav Adolfs bragder känner jag till, men jag kan inte tillräckligt för att sätta slagen i ett sammanhang. Delvis därför känner jag att jag inte kan ge min lista till Skalman ännu, men det var min avsikt... :roll:

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historiens 10 viktigaste/största slag

Inlägg av pandersson2 » 17 september 2016, 11:53

Intressant frågeställning. Jag har gjort ett högst personligt urval där jag har tagit med de slag vars utgång i mina ögon haft stor betydelse för hur kulturer har formats. Det är ofta slag där expansion hindrats eller påbörjats. Äldre tids slag från Faraotiden och de Assyriska rikena t.ex. har jag sett som av mer lokal betydelse och därför inte tagit med dem. Tyngd är i Europa men även andra delar av världen är med.

Nr. 10 Panipat 1526
Mogulernas erövring av Indien. Vi fick en muslimsk mongolsk härskare i Indien under 300 år.
Nr. 9 Tenochtitlan 1521
Spanjorernas erövring av det Aztekiska riket och därmed grundandet av ett de mest dominerande väldenas snabba expansion. Dock, erövrandet av staden var mer symboliskt, riket var redan krossat., annars skulle det varit högre.
Nr. 8 Moskva 1941-42
Det största och viktigaste slaget under 2:a VK som resulterade i att Sovjetunionen inte blev besegrat. Därefter var Tysklands fall enbart en tidsfråga eftersom USA:s resurser tillkom. Grunden till rysk dominans i Östeuropa under ett halvt sekel.
Nr. 7 Tsushima 1905
Ryska kejsardömets förfall och Japans uppgång och framtida dominans i Östasien. Symboliskt viktigt då det visade att Europeiska länder kunde besegras.
Nr. 6 Poitiers 732
Stoppet för den tidiga islamska expansionen i Europa.
Nr. 5 Austerlitz 1805
Naoleontiden var en tid som omorganiserade hela Europa. Austerlitz var slaget som gjorde att de revolutionära idéerna kunde spridas över hela kontinenten.
Nr. 4 Gaugamela 331 fkr
Besegrandet av Perserriket vilket grundade spridandet av hellenistisk kultur i hela Mellanöstern.
Nr. 3 Caizhou 1233-34
Mongolerna besegrade Jin-kina vilket gav grunden till deras imperium.
Nr. 2 Teutoburg 9
Germanernas stoppande av den romerska expansionen. Resulterande i en gräns mellan latinsk och germansk kultur som fortfarande är tydlig, därav den höga placeringen.
Nr. 1 Wien 1683
Sista försöket från Ottomanska Riket att tränga in i Europa. Jag skulle även kunnat välja försöket 1529 men valde det senare som början på nedgången för den Orientaliska dominansen i Östeuropa. Att välja ett avgörande slag mellan kristendom och islam som nummer ett var ett självklart val då de varit de två mest expansiva kulturerna.

Kandidater
Lepanto 1571
Medelhavet säkrat för kristna fartyg
Konstantinopel 1453
Slutet på Romarriket
Jerusalem 1099
Korsttågsstaternas etablering
Ain Jalut 1260
Mamlukernas besegrande av mongolerna
Carabobo 1821
Början på slutet av det spanska kolonialväldet

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Historiens 10 viktigaste/största slag

Inlägg av HJ » 29 september 2016, 08:13

pandersson2 skrev:Nr. 6 Poitiers 732
Stoppet för den tidiga islamska expansionen i Europa.
Just detta håller bl.a. Dick Harrison inte med om.
Som jag har skrivit i ett tidigare blogginlägg hade muslimerna redan erövrat och befäst Sydfrankrike (Akvitanien) i början av 720-talet. Tio år senare gjorde man ett försök att utsträcka plundringarna och erövringarna till Loiredalen, men då led den sonderande expeditionen nederlag mot Karl Martells franker. Vi vet varken exakt när eller exakt var det skedde – både Poitiers och Tours har föreslagits, liksom årtalen 732 och 734. Så mycket är emellertid säkert att slaget hejdade vidare arabiska och berbiska framstötar mot Loire. Däremot hejdades inte expansionen i sig. Muslimerna valde att istället angripa Provence. Att framstötarna upphörde på 740-talet berodde framför allt på inre oroligheter på Pyreneiska halvön; muslimerna kämpade inbördes och tvingades ställa in eventuella erövringsprojekt i norr.

Slaget vid Poitiers hade alltså ingen större världshistorisk betydelse. Det var en av flera drabbningar i en månghundraårig kamp mellan muslimska och kristna härskare i Sydeuropa, och krigslyckan skulle växla många gånger efter drabbningen.
http://blog.svd.se/historia/2013/06/14/ ... -poitiers/

Vad som är de viktigaste slagen i världshistorien är omöjligt att ange utan att närmare definera vad man menar med "viktigaste". Det säger mer om perspektivet hos den som utformar listan än den mänskliga historien. "Största" är lite enklare då man kan välja ett kvantifierbart mått (antal deltagare, antal döda, antal ton,...)



/Håkan

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Historiens 10 viktigaste/största slag

Inlägg av gunship » 4 oktober 2016, 18:00

Definitionen om viktigaste har stor betydelse för listans utformning, men meningen är ju att få en intressant diskussion, snarare än att fastställa en lista och förklara ämnet avslutat.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historiens 10 viktigaste/största slag

Inlägg av pandersson2 » 5 oktober 2016, 14:41

gunship,

som du kan se så tog jag och valde några andra slag från samma krig som du hade med. Det är, som du skrev, personliga åsikter och jag tycker definitivt att dina slag skulle vara välmotiverade på en lista.

Från 2:a VK skulle jag ranka Stalingrad högre än Kursk då det var vändpunkten och Kursk mera bekräftade utgången. Stalingrad är därtill ett betydligt mer symboliskt slag än Moskva som är mitt val.
Från Napoleonkrigens utgång instämmer jag med Leipzigs stora betydelse. Politiskt och kortsiktigt var det nog det mest betydelsefulla slaget. Nu betonade jag mera Napoleonkrigens betydelse för framväxande av modernt statsskick och då föredrog jag ett slag som banade vägen för omdaningen av Europa.
Från de Puniska krigen så är ju Cannae det mest kända och det är troligtvis det mest studerade slaget i världshistorien vilket definitivt motiverar dess plats. Jag avstod enbart fran att taga med det då det inte hade ett bestående avtryck på maktkampen mellan Rom och Karthago. Skulle jag följa mina kriterier skulle jag därför välja slaget vid Utica eftersom det var det som säkrade Romarrikets position som ledande makt vid Medelhavet.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Historiens 10 viktigaste/största slag

Inlägg av pandersson2 » 5 oktober 2016, 14:54

HJ,

må så vara att det kan pekas ut många slag mellan muslimer och kristna och att Poitier kanske inte var det största. Det finns andra slag som från den muslimska expansionen som skulle kunna ersätta det. Det beror på perspektivet. Yarmouk 636 är väl det slag som skulle väljas om man skall se på islams expansion på Bysans bekostnad. Nu såg jag det ur ett Västeuropeiskt perspektiv och då vet jag inget annat slag som haft samma symboliska betydelse. Du får gärna ge ett exempel på vad du tycker borde ersätta Poitier. Som du kan se på min lista och kandidater så är det flera slag som utkämpats mellan muslimer och kristna, de är inte underrepresenterade direkt.

Skriv svar