Historiskt flottbesök i Stockholm

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7640
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Historiskt flottbesök i Stockholm

Inlägg av tyskaorden » 3 oktober 2015, 20:39

För första gången har Stockholm gästats av kinesiska örlogsfartyg. Från torsdag 1 oktober till söndag 4 oktober besöktes huvudstaden av jagaren 152 Jinan (vilken är en av Kinas modernaste togs i bruk förra året. 165 m lång, 17m bred, deplacement 6 500ton, max fast 30 knop och en besättning på 280) och fregatten 548 Yiyang (något äldre klassen började byggas 2007 och för närvarande finns 20 i tjänst, Yiyang är nummer 6 i klassen Typ 054A, hon är 135m lång, 19m bred, deplacement 4 400ton, max fart 27 knop, besättning 165). De åtföljdes av ett icke namngivet underhållsfartyg. I dag hölls öppet skepp och man kunde besöka jagaren och fregatten som låg vid Stadsgårdskajen. Var där och kunde konstatera att hela Stockholms kinesiska koloni måste varit utkommenderad att göra ett besök. Men nåväl efter ca en kvart i kö och en genomgången metalldetektor fick jag så komma ombord.

Konstaterade att de kinesiska sjömännen (det fanns även några kvinnor) vilka utkommenderats att hålla koll och visa oss besökare till rätta så att vi inte såg något hemligt, var mycket artiga. Fotografering var nämligen strängt förbjudet när vi gick genom det inre av fartygen. Dock fick man fotografera utvändigt och på däck. Det var mycket rent ombord och längs väggarna satt upplyftande propagandaanslag om att bl.a. att vi tillsammans skulle skapa ett harmoniskt hav. Längs gångarna vi fick gå i fanns det också uppsatt en massa små kinesiska flaggor. Både jagaren Jinan och fregatten Yiyang hade helikopterdäck och hangar. I övrigt var de ganska stealth så det var bara kanonen i fören som var synlig. Men att de besatt avsevärd eldkraft var tydlig av de luckor som var synliga på fördäcket som jag antar tillhörde robottuber (Jinan har te.x. 8 st kryssningsmissiler).

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7640
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Historiskt flottbesök i Stockholm

Inlägg av tyskaorden » 3 oktober 2015, 20:52

Bild
Jinan och Yiyang vid kajen.

Bild
Jinan, bryggan fotad från fördäcket. Ni ser också luckorna för robottuberna.

Bild
Yiyang fotad från Jinan.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7640
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Historiskt flottbesök i Stockholm

Inlägg av tyskaorden » 3 oktober 2015, 20:58

Bild
Ombord på Yiyang.

Bild
Efter besöket.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Historiskt flottbesök i Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 5 oktober 2015, 18:15

Jag såg skeppen då min flight från Umeå flög in mot Bromma i torsdags.

I och med att jag hade läst om besöket på någon tidnings webpalts, så roade jag med att snabbt kasta ett getöga ut genom fönstret, för att sedan säga. 'Åhå. Ett kinesiskt krigsfartyg', vilket fick min medresenär att undra hur i hela friden jag kunde se det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28509
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Historiskt flottbesök i Stockholm

Inlägg av Hans » 5 oktober 2015, 18:25

@Per :lol:

@TS Tack för bilderna, intressant.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4698
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Historiskt flottbesök i Stockholm

Inlägg av Psilander » 9 oktober 2015, 08:29

Intressant besök, hann tyvärr inte besöka dem.

Hon ser faktiskt ut som en dålig kopia av en Arleigh Burke...

För den som är intresserad av kinesisk doktrin så har FOI släppt en intressant rapport om USA, Ryssland och Kinas militära tänk (Björnen, Örnen och Draken). Kinas "A2/AD" dvs Anti Acess, Area Denail doktrin har fått USA att ordentligt tänka om sin marina doktrin helt.

Skriv svar