Kiosken är döende.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Markus Holst » 31 augusti 2015, 13:53

För mig är Pressbyrån och kiosk synonymt. Stod det inte Pressbyrån uppe på barndomens kiosker?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av currahee » 31 augusti 2015, 15:02

Stämmer - hittade några bilder på nätet.
Bilden med tidningsbilen ser ut som 50-talet och den andra skulle jag gissa tidigt 60-tal.

/ currahee
Bilagor
tidningsbil.jpg
tidningsbil.jpg (175.81 KiB) Visad 3270 gånger
013.jpg

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Donkeyman » 31 augusti 2015, 19:08

Det är nog många ting som har samverkat i att kioskerna har försvunnit men jag tror att distributionen av kvällstidningar har mycket att säga. Det var ju så att "Kvällstidningarna" trycktes och distribuerades på tidig eftermiddag. I Stockholm fick de allra flesta kiosker och butiker kvällstidningnen mellan 13 och 15 på eftermiddagen. Den fanns inte att få tidigare. Detta styrdes av ett avtal mellan tidningsföretagen att tidningsbilarna inte fick köra från tryckerierna före en viss tid. Vill minnas att det var 1200.

Då började ett våldsamt "race". Bilarna körde runt i stan med chaufför och springchas stående på en plattform bak. Denne hävde en packe tidningar på axeln och sprang till kiosken, hivade in tidningspackarna och rusade ombord igen. Vanligen tvärs genom trafiken. Ut till "landsorten" körde de så kallade "Pampbilarna". Det var bilar tillhöriga Torsten Pams åkeri. Stora Yankees med massor av hästkrafter- och mycket lastutrymme. Samma här- de drog i högsta speed ut från Staden och stoppade för att dumpa av tidningspackar här och där. Packar som sedan distribuerades enligt ett väl uträknat schema. Till exempel av de lokala droskorna eller andra åkerier. Det som skulle långt ut i landet kom som en tidigare upplaga som kunde köras ut från tidig morgon. Minns själv när jag jobbade på W-bolaget på 60-talet att vi hade kvällstidningar ombord redan vid 10. Slutresultatet var att man inom några få timmar klarade av att sända ut kvällsblaskor till en stor del av landet.

Förr var det normalt att man köpte kvällstidningen på väg hem från jobbet. Eller gick ut och köpte den på eftermiddagen om man inte var på jobb dagtid. Numera kommer allt av tidningar tidigt på morgonen. Det tror jag är ännu en stor nyckel till kioskernas försvinnande.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28513
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Hans » 31 augusti 2015, 19:38

Tack Donkeyman,

Dessutom med Internet måste ju försäljningen av papperstidningar gått ner, om inte katastrofalt så åtminstone rejält.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Donkeyman » 31 augusti 2015, 21:27

Helt klart. Framför allt försvann väl behovet av att få läsa färska nyheter på papir på eftermiddagen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 september 2015, 08:07

Hittade denna bild som publicerades på Sydsvenskan.
kiosken.jpg
kiosken
kiosken.jpg (11.14 KiB) Visad 3222 gånger
Det är typisk den klassiska kiosken man minns, stod ensammen och massa ungdomar på mopeder stod utanför, det är så jag minns kiosken på Bandstolsvägen i Valsätra i mina unga år. Man gick inte in i denna kiosk utan man stod utanför och inne i kiosken stod en äldre kvinna. En liten notis vad som hände i mitt liv eller vad jag kommer ihåg runt 1980.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Markus Holst » 1 september 2015, 09:29

När jag var barn i Partille på 60-taöet hade jag blivit mycket imponerat om jags ett en så stor kiosk som den på din bild. detta verkar vara vad vi kallade för korv-kiosk. jag tror att ena luckan är för korv och andra för kiosk-grejer. För mig har kiosken bara en lucka och är ungefär hälften så bred. Jag skall se om jag kan hitta en bild på en riktig kiosk

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av currahee » 1 september 2015, 14:22

Kiosk på Adolf Fredriks Torg (blev Mariatorget 1959) i Stockholm. Bilden är tydligen från 1958.

/ currahee
Bilagor
Adolf_Fredriks_torg_1958.jpg
Adolf_Fredriks_torg_1958.jpg (222.25 KiB) Visad 3190 gånger

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Göstring » 3 september 2015, 16:09

currahee skrev:Stämmer - hittade några bilder på nätet.
Bilden med tidningsbilen ser ut som 50-talet och den andra skulle jag gissa tidigt 60-tal.

/ currahee
Färgbilden skall ha tagits i samband med högertrafikomläggningen, men, enligt Wikipedia, har Borkum Riff funnits på marknaden sedan 1969 [gäller enligt engelska wiki för den amerikanska marknaden].

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Markus Holst » 3 september 2015, 16:49

Vad hittar du om Borkum Riff? Det jag ser på färgbilden är reklam för gul Blend.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Göstring » 3 september 2015, 17:53

Borkum Riff.jpg
Borkum Riff.jpg (157.83 KiB) Visad 3141 gånger
Markus Holst skrev:Vad hittar du om Borkum Riff? Det jag ser på färgbilden är reklam för gul Blend.
Nere till vänster.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13555
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Markus Holst » 3 september 2015, 18:01

Aha, vi pratde inte om samma bild. Nu ser jag den bild du syftade på.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11923
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 september 2015, 08:36

Hade inte Pressbyrån fristående kiosker förr i tiden också???

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Donkeyman » 4 september 2015, 09:11

Helt säkert. I Stockholm fanns det många fristående Pressbyråkiosker i anslutning till större trafikknutpunkter samt nere i T-banan. Det fanns också en del som var i form av "hole in the wall". Men Pressbyrån var långt ifrån ensamma om kiosker, det var också mängder av privatägda kiosker runt omkring. Fast jag undrar om inte Pressbyrån hade någon sorts företräde till goda lägen vid t-banor och sådant.

Sedan hade kiosken en kusin i form av Tobaksaffären. Det fanns det också många av. Men de hade ungefär samma sortiment som en kiosk, skillnaden var att det var en liten butik som man gick in i. Språkligt sett var en kiosk en inrättning där kunden stod utanför och handlade genom en lucka men det har väl förändrats. Många mindre butiker kallas ju också för kiosker i dag.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Kiosken är döende.

Inlägg av Martin Lundvall » 4 september 2015, 11:05

Det talas som om det vore en synd att kioskerna försvinner. Vad förloras egentligen, förutom nostalgi?

Jag bor nära bulltofta och här fanns tidigare den så kallade flygkiosken ( före min tid) men istället finns det en bemannad mack och en coop butik.
Alltså mer utbud och säkerligen billigare.

/martin

Skriv svar