Historiska flaggor 1400-talet t.o.m. tidigt 1900-tal

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 672
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Historiska flaggor 1400-talet t.o.m. tidigt 1900-tal

Inlägg av Gavrilo Princip » 17 juli 2011, 06:10

Jag är väldigt intresserad - och bra på - av världens flaggor. Dock gäller detta huvudsakligen moderna flaggor. Så därför undrar jag om någon har kunskaper om olika länders flaggor, som sedan länge är ur bruk.

De länder vars flaggor jag är intresserad av är: Franska flaggan före 1789,

Spaniens flagga från 1400-talet och fram till republikens införande (General Franco),

Österrike-Ungerns flagga mellan 1848-1918,

Osmanska rikets flagga från 1453 och fram till rikets sammanbrott,

Polens flagga under perioden 1500-talet till 1795,

Kinas flagga under slutet av kejsartiden, dvs slutet av 1800-talet och fram till 1912.

Vanligt är ju att ett land har skilda flaggor för till lands respektive sjöss. Såg till exempel handels- och örlogsflaggorna i samtliga eller en del fall olika ut, eller var de helt lika, för en del av länderna ovan? I samtliga ovan uppräknade länder/imperier är jag intresserad av såväl flaggor till lands som till sjöss.

Jag har hört talas om att den franska flaggan var blå med tre gula eller vita franska liljor på, två i vardera övre hörnen och den tredje i mitten av flaggan - som en triangel alltså. Var detta i så fall den flagga som användes till lands eller var den en handels- respektive örlogsflagga också?

Beträffande Donaumonarkin så har jag sett bild på dels en flagga med horisontella ränder, den översta helt röd, den mittersta helt vit och den understa till hälften röd (inre delen, närmast linan) och den yttre halvan grön. På så sätt skulle ju flaggan vara till lika delar österrikisk respektive ungersk.
Jag har även sett en variant där både Österrikes och Ungerns riksvapen fanns med på den ovannämnda flaggan. Det österrikiska vapnet var placerat i den västra halvan av flaggan, närmast linan, medan det ungerska vapnet var lagt i den högra, yttre delen av flaggan.


Har någon kunskaper om detta, eller kan tipsa om någon flaggbok (färg-) från 1900-talets början, eller nytryckt, där dessa länders gamla flaggor finns med? Jag vill också gärna veta vilka flaggor för varje land som var civil-. statlig-,
krigs-, handels-, nations-, respektive örlogsflagga.

Beträffande den kinesiska flaggan är det en gissning från min sida att den var gul med motiv av en drake. Även där vill jag veta om det fanns olika flaggor beroende på ändamål (se ovan).

En flagga till är jag intresserad av, nämligen republiken Slovakien före 1945. Den bör väl ha tillkommit någon gång under 30-talet, förmodar jag.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Historiska flaggor 1400-talet t.o.m. tidigt 1900-tal

Inlägg av lampros » 17 juli 2011, 09:19

"Franska flaggan" före 1789 kan ha varit vit duk med aktuell kungs monogram. Vitt (med ornament, glöm "kapitulationsfana") ansågs vara den kungliga färgen, basfärgen mot vilken alla andra färger ska spela för att tala med Jünger. Vi har även haft sådant i Sverige; tänk "Karl XII:s monogram på vit grund", där hade du nog en vanlig karolinerfana, vanligare än "gult kors på blå botten" (om nu det sistnämnda överhuvud förekom i fält).

För övrigt re Frankrike så sägs Paris flagga ha varit röd och blå. När man kombinerade den med kungens vita fick man trikoloren.

Nåja. Kanske var som du säger gamla franska flaggan något med liljor - fleur de lis. Dock tror jag i europeiska sammanhang var vit fana med kungamonogram det vanliga före rena nationsflaggor, som väl blev vanliga just efter Frankrikes revolutionära förebild (trikolor etc).

I övrigt tror jag inte Turkiet hade någon fastställd flagga före modern tid. Man var under sin storhetstid inte benägen att ta till sig europeiska seder gissar jag. Man var Imperiet helt enkelt, världens centrum.

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: Historiska flaggor 1400-talet t.o.m. tidigt 1900-tal

Inlägg av medundersåte » 17 juli 2011, 19:12

Engelska wikipedia brukar ha bra artiklar om gamla rikens flaggor. Exempelvis för Frankrike och Osmanska riket så finns det en hel del nyttig information inklusive avbildade flaggor.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13878
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Historiska flaggor 1400-talet t.o.m. tidigt 1900-tal

Inlägg av Markus Holst » 17 juli 2011, 20:47

Kanska att Skalman systerforum Flags Forum vore något för dig

Skriv svar