Äktenskap

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Äktenskap

Inlägg av Anders Nyman » 26 juni 2008, 09:47

Var lite nyfiken vad som fanns på nätet om just Äktenskapet i och med att vårt lilla Äktenskap står inför dörren. Fann detta på Wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ktenskap Å, den historiska läsningen om just äktenskapet var rätt intressant läsning. :D

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Äktenskap

Inlägg av Anders Nyman » 28 juni 2008, 12:14

Lite pirrigt är det nere i Magtrakten, fyra å en halvtimme kvar till Vigsel.. 8-)

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Re: Äktenskap

Inlägg av Morgan » 29 juni 2008, 16:39

Får ta och önska lycka till med äktenskapet, Anders, det är härligt att vara gift!

Fortsätter på denna tråd, då min tänkta fråga går in på samma ämne.

Vi diskuterade vigeselringar och dess placeringar på jobbet för en vecka sedan. Min fru är tysk och vi har gift oss i Tyskland, därför bär vi båda, enligt tysk (och så vitt jag vet fransk, rysk, norsk och österrikisk) tradition vigselringen på höger hand. Här i Sverige bär man vigselringen på vänster hand som bekant.

Varför bär man vigselringen på just vänster hand i Sverige? Tittar man kulturhistoriskt så har vänster sida alltid representerat Djävulen, exempel på detta:

-Fram till i alla fall 1950-talet tvingades vänsterhänta att lära sig skriva med höger hand...

-I kyrkan förr i tiden fick kvinnor sitta på vänster sida...

osv.

Bär vi i Sverige vigselringen på vänster hand för att så att säga "ta bort Djävulens frestelser" eller vad beror det på?
Och varför bär man vigselringen på höger hand, t.ex. i Tyskland, i vissa länder?

Vänligen, Morgan
"Om man får hörselskador eller inte beror på volymen, inte musiken. Alltså är hårdrock i sig inte skadlig!"

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Äktenskap

Inlägg av Anders Nyman » 29 juni 2008, 18:03

Morgan skrev:Får ta och önska lycka till med äktenskapet, Anders, det är härligt att vara gift!

Fortsätter på denna tråd, då min tänkta fråga går in på samma ämne.

Vi diskuterade vigeselringar och dess placeringar på jobbet för en vecka sedan. Min fru är tysk och vi har gift oss i Tyskland, därför bär vi båda, enligt tysk (och så vitt jag vet fransk, rysk, norsk och österrikisk) tradition vigselringen på höger hand. Här i Sverige bär man vigselringen på vänster hand som bekant.

Varför bär man vigselringen på just vänster hand i Sverige? Tittar man kulturhistoriskt så har vänster sida alltid representerat Djävulen, exempel på detta:

-Fram till i alla fall 1950-talet tvingades vänsterhänta att lära sig skriva med höger hand...

-I kyrkan förr i tiden fick kvinnor sitta på vänster sida...

osv.

Bär vi i Sverige vigselringen på vänster hand för att så att säga "ta bort Djävulens frestelser" eller vad beror det på?
Och varför bär man vigselringen på höger hand, t.ex. i Tyskland, i vissa länder?

Vänligen, Morgan
Som morgan skriver,, vigselring på vänster hand.. Men en annan sak som jag har kanske funderat lite mera på är, när man går i Altargången varför Kvinnan ska gå just på Mannens Vänstra sida. För det vet jag sen igår att vår kvinnliga Präst (Gunn-Britt) var väldigt noga med att min Fru måste gå på den vänstra sidan. Har det någon symbolik i det eller är det bara så "att det ska vara så". :oops:

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Äktenskap

Inlägg av Schwemppa » 29 juni 2008, 23:07

Också i Finland bärs vigselringen på vänster hand. Men det beror säkert på den gemensamma historien...

Damen bör gå på vänster sida för att mannen ledigt ska kunna dra sitt svärd med höger hand för att försvara henne mot diverse ligister som kan komma emot på gatan. Så har jag blivit lärd någon gång i tiden... (Vad om mannen är vänsterhänt.. :D ). Det här är material som faktoider är gjorda av...

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Äktenskap

Inlägg av Anders Nyman » 30 juni 2008, 16:00

Schwemppa skrev:Också i Finland bärs vigselringen på vänster hand. Men det beror säkert på den gemensamma historien...

Damen bör gå på vänster sida för att mannen ledigt ska kunna dra sitt svärd med höger hand för att försvara henne mot diverse ligister som kan komma emot på gatan. Så har jag blivit lärd någon gång i tiden... (Vad om mannen är vänsterhänt.. :D ). Det här är material som faktoider är gjorda av...
Just detta med Höger hand som du nämner här i ditt Inlägg, lika så har jag hört att när man träffar någon så hälsar man ju med Höger Hand, å som jag har fått mej förklarat att man hälsar med Höger Hand så är det av den enkla anledningen att visa att man inte har något vapen i denna hand. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Äktenskap

Inlägg av Hexmaster » 30 juni 2008, 17:27

Morgan skrev:Tittar man kulturhistoriskt så har vänster sida alltid representerat Djävulen
Den solidaste kopplingen måtte vara den som speglas i språket, där orden för höger är bra och vänster dåliga; så betyder t.ex. right, rechts och droite "rätt" på tre språk, medan vänster finns i begrepp som sinister m.fl.

Men för övrigt -- undrar jag om inte den enklaste förklaringen är denna: man har två alternativ, varav ett får väljas. Därefter är det fritt fram för förklaringar i efterhand. Har sett lite av varje, beträffande hälsnings-hand, högertrafik, med mycket mer.

(Bengt af Klintberg hade ett roligt exempel: skrock som gick ut på att en (svart?) katt som korsade vägen var dåligt om den kom från vänster; eller, i en alternativ version, om den gick åt vänster. Bara att välja. :))

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13833
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Äktenskap

Inlägg av Markus Holst » 30 juni 2008, 19:15

Anders Nyman skrev:Som morgan skriver,, vigselring på vänster hand.. Men en annan sak som jag har kanske funderat lite mera på är, när man går i Altargången varför Kvinnan ska gå just på Mannens Vänstra sida. För det vet jag sen igår att vår kvinnliga Präst (Gunn-Britt) var väldigt noga med att min Fru måste gå på den vänstra sidan. Har det någon symbolik i det eller är det bara så "att det ska vara så". :oops:
Nu tar jag mig friheten att märka ord: Prästen hade fel; din fru skall gå på din högra sida. Till vänster för man de damer man inte är gift med. Således går din tilltänkta, som ju då ännu inte är din hustru, på din vänstra sida uppför altargången. När ni efter välsignelsen vänder er mot församlingen blir således din, nu, hustru stående på din högra sida, och där skall du behålla henne.

Därmed är det enkelt för oss betraktare att veta vilken av de damer du för vid din sida, som du är gift med. Under din högra arm håller du din hustru, och på den andra sidan din.... dotter :) (svärmor, svägerska och så vidare).

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Re: Äktenskap

Inlägg av SolitaryMan » 1 juli 2008, 10:33

Även jag gifte mig alldeles nyligen (bara ett par veckor sedan). Vår (borgerliga) vigselförrättare var också noga med att min blivande hustru skulle gå på min vänstra sida. Enligt honom blev det enklare när jag skulle sätta vigselringen på hennes finger - och det stämde ju, även om det verkar tveksamt att det skulle vara huvudskälet!

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3556
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Äktenskap

Inlägg av Schwemppa » 1 juli 2008, 23:31

Grattis till alla nygifta här bör man ju säga :) .

Och Hex, ett språk till: på finska betyder oikea både höger och rätt. Vänster (vasen) har dock ingen skild betydelse så vitt jag vet (om man inte börjar tala politik... :wink: ).

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Äktenskap

Inlägg av pandersson2 » 2 juli 2008, 07:52

Mina egna funderingar om vigselringens placering är följande.Fördelen med en vigselring på högerhand är främst att den tydligt signalerar att man är upptagen när man hälsar. Det är en bra varudeklaration. Fördelen med vigselringen på vänsterhand är när man kroppsarbetar då den är mindre till skada eftersom de flesta är högerhänta. Själv brukar jag alternera med svensk och lettisk ringplacering.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Äktenskap

Inlägg av Anders Nyman » 2 juli 2008, 17:13

SolitaryMan skrev:Även jag gifte mig alldeles nyligen (bara ett par veckor sedan). Vår (borgerliga) vigselförrättare var också noga med att min blivande hustru skulle gå på min vänstra sida. Enligt honom blev det enklare när jag skulle sätta vigselringen på hennes finger - och det stämde ju, även om det verkar tveksamt att det skulle vara huvudskälet!
Min kompisar Gifte sej också Borgerligt, de gjorde det i Leksands Rådhus. Å, även där så gick kvinnan på mannens vänstra sida. Men oavsett om kvinnan går på mannens vänstra eller högra sida, så tror jag att det viktigaste är att det är den rätta man valt att gifta sej med är att det är den man vill dela livet med och vill vara lycklig med. 8-)

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem
Inlägg: 319
Blev medlem: 13 juni 2003, 09:16
Ort: Stockholm

Re: Äktenskap

Inlägg av SolitaryMan » 3 juli 2008, 09:16

Anders Nyman skrev:Min kompisar Gifte sej också Borgerligt, de gjorde det i Leksands Rådhus. Å, även där så gick kvinnan på mannens vänstra sida. Men oavsett om kvinnan går på mannens vänstra eller högra sida, så tror jag att det viktigaste är att det är den rätta man valt att gifta sej med är att det är den man vill dela livet med och vill vara lycklig med. 8-)
Medhåll på det! :D

Skriv svar