Quiz: Idrottshistoria
Re: Quiz: Idrottshistoria
Då skall jag kontra med en fråga som kanske är lite knepigare. Men den gäller en av de större lagidrotterna. Jag nämner inte vilken.
Det finns ett utländskt lag som spelar i högsta serien i sitt land men som spelar sina hemmamatcher i Sverige. Laget är så pass bra att man har blivit mästare i sitt land flera gånger. Man har dessutom haft många landslagsspelare genom åren. Så då undrar jag:
Vilken sport, Vilken klubb, Var spelar de sina hemmamatcher
Det finns ett utländskt lag som spelar i högsta serien i sitt land men som spelar sina hemmamatcher i Sverige. Laget är så pass bra att man har blivit mästare i sitt land flera gånger. Man har dessutom haft många landslagsspelare genom åren. Så då undrar jag:
Vilken sport, Vilken klubb, Var spelar de sina hemmamatcher
Måste röra sig om det finska bandylaget, som jag i brist på bättre vetande kallar för Torneå, som kommer ifrån just Torneå men spelar sina matcher i Haparanda?
Det var som själve f***n. Rätt svar efter 12 minuter.
Men visst är det Tornio PV eller som klubben heter "Tornion Palloveikot". Som blivit Finska mästare en radda med år men som spelar hemmamatcherna på Gränsvallen i Haparanda. Men det är faktiskt mer än så. Klubben har även ett Svenskt lag som heter "HaparandaTornio Bandy" och som kvalade till Elitserien i Sverige i år.
Bandyn står över huvud taget starkt runt den nordligaste delen av Bottenviken. På Svensk sida har vi nästa säsong fyra klubbar i näst högsta serien: Nyborg, Karlsborg, Kalix och HaparandaTornio. Och på Finsk sida har vi Tornio men också elitlag från Kemi, Rovaniemi och Uleåborg (2 st).....
Frågan till Ferocius.
Men visst är det Tornio PV eller som klubben heter "Tornion Palloveikot". Som blivit Finska mästare en radda med år men som spelar hemmamatcherna på Gränsvallen i Haparanda. Men det är faktiskt mer än så. Klubben har även ett Svenskt lag som heter "HaparandaTornio Bandy" och som kvalade till Elitserien i Sverige i år.
Bandyn står över huvud taget starkt runt den nordligaste delen av Bottenviken. På Svensk sida har vi nästa säsong fyra klubbar i näst högsta serien: Nyborg, Karlsborg, Kalix och HaparandaTornio. Och på Finsk sida har vi Tornio men också elitlag från Kemi, Rovaniemi och Uleåborg (2 st).....
Frågan till Ferocius.
Bandy alltså. Vi kör en lätt(?) fråga på det temat.
Jag söker en stor spelare som inledde sin elitkarriär i Vetlanda, där han bland annat blev svensk mästare 3 gånger. Han flyttade senare till Stockholm där han förlorade oräkneliga SM-finaler med Hammarby. Efter karriären blev han expertkommentator för SR/SVT, men från och med nästa säsong intar han tränarpositionen i Vetlanda.
Jag söker en stor spelare som inledde sin elitkarriär i Vetlanda, där han bland annat blev svensk mästare 3 gånger. Han flyttade senare till Stockholm där han förlorade oräkneliga SM-finaler med Hammarby. Efter karriären blev han expertkommentator för SR/SVT, men från och med nästa säsong intar han tränarpositionen i Vetlanda.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jonas Claesson???
Stefan
Stefan
Korrekt svar ifrån Stefan. Din fråga.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Kanske en av de största legenderna i engelsk fotboll och spelade sin sista ligamatch som femtioåring i mitten av 1960-talet. Han började karriären i Stoke City, gick sedan till Blackpool och tillbaka till Stoke City. För Blackpool blev det tre cupfinaler från slutet av 1940-talet och under nästkommande decennenium. När Blackpool slog Bolton med 4-3 så nämner vissa källor att uppkalla denna final efter hans namn. Han spelade även 1948 års final när Blackpool föll med 2-4 mot Manchester United. Han spelade också ett antal landskamper för England. Den 27 mars 2000 begravdes hans stoft på Stokes nuvarande hemmaarena Britannia Stadium.
Vilken legend talar jag om???
Stefan
Vilken legend talar jag om???
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Välj ett av dessa tre spelare
Stan Mortensen
Stanley Matthews
Harry Hampson
Stefan
Stan Mortensen
Stanley Matthews
Harry Hampson
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Detta är en gissning, för just detta är jag lite dålig på,, men jag försöker med Stanley Matthews..Stefan Lundgren skrev:Välj ett av dessa tre spelare
Stan Mortensen
Stanley Matthews
Harry Hampson
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Stanley Matthews är iallafall rätt svar, din fråga, Anders
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Stefan Lundgren skrev:Stanley Matthews är iallafall rätt svar, din fråga, Anders
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Anders Nyman!!!
Nu vi väntar på dig och frågan.
Stefan
Nu vi väntar på dig och frågan.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
Borlänges Fotbollsklubb Ik Brage, har ju säsongspremiär snart, letade fram lite historisk fakta om denna klubb..
http://www.ikbrage.se/index.php?newspage=3&open=3
http://www.ikbrage.se/index.php?newspage=3&open=3
- Anders Nyman
- Medlem
Här kommer min fråga.. Inte så långt härifrån där jag bor så finns det en fotbollsklubb som heter Kvarnsvedens IK, den fotbollsklubben har sina rötter i Kvarnsvedens GOIF, som startade en fotbollsklubb 1907, denna fotbollsklubb har mest hållit till i de lägre serierna, men ligger nu i Division 3. Men deras bästa fotbollssäsong var när de nådde semifinal i svenska cupen, men vilket år var det och vilken klubb slog ut Kvarnsvedens IK i Semifinalen? Detta var min fråga.Stefan Lundgren skrev:Stanley Matthews är iallafall rätt svar, din fråga, Anders
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Oooppss, vilken lokal fråga, få gissa på IK Brage då.
Stefan
Stefan