Historiska världars forum

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Historiska världars forum

Inlägg av Christer Samuelsson » 6 augusti 2007, 22:52

På detta eminenta foras hemsida har jag postat följande;

Jag har utan minsta förklaring fått medelanden raderade borttagna från detta fora, varfördå?
Såvitt jag förstår är forumet finansierat av allas våra skattepengar. Så när Internets tokstolle nr 1 Ingrid E Johansson påstår att Upplands Runstenat etc. är anlagda under vatten tas mitt inlägg bort.
Vad hände med hela tråden "Var Götarna en exklusiv del av Svearna"?

Mina herrar tack för: "Statligt finansierad taskspark"
Detta kommer även att läggas ut på Skalman och där få det sannolikt finnas kvar.
Hälsningar
Christer Samuelsson


Så är det med den saken
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 6 augusti 2007, 23:23

Vad är Historiska världars forum? Och hur är det skattefinansierat?

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 7 augusti 2007, 07:04

Wooster skrev:Vad är Historiska världars forum? Och hur är det skattefinansierat?
http://histvarld.historiska.se/histvarld/

Ur presentationen:

"Historiska världar

Sedan 2000 har Historiska världar varit Historiska museets projekt för främjandet av återskapande av historia i olika former. Den i särklass mest aktiva avdelningen är sajtens webbforum där stort kunnande om historiska tiders hantverk och liv dagligen stöts och blöts. Dräktsidan är en resursbas för de som vill veta mer om olika perioders dräkthistoria och inte tycker att de får ut tillräckligt av de vanliga böckerna. Här presenteras mönsterskisser och nogranna fotografier av baksidor och insidor, ibland som ett komplement till diskussionerna på forumet."

Tydligen är den alltså skattefinansierad!

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 7 augusti 2007, 08:07


Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 7 augusti 2007, 09:17

Stilleben skrev: http://histvarld.historiska.se/histvarld/

Ur presentationen:

"Historiska världar

Sedan 2000 har Historiska världar varit Historiska museets projekt för främjandet av återskapande av historia i olika former. Den i särklass mest aktiva avdelningen är sajtens webbforum där stort kunnande om historiska tiders hantverk och liv dagligen stöts och blöts. Dräktsidan är en resursbas för de som vill veta mer om olika perioders dräkthistoria och inte tycker att de får ut tillräckligt av de vanliga böckerna. Här presenteras mönsterskisser och nogranna fotografier av baksidor och insidor, ibland som ett komplement till diskussionerna på forumet."

Tydligen är den alltså skattefinansierad!
Alltid lika fascinerande när skattemedel används för att finansiera projekt där det redan finns en rad ideella projekt med precis samma syfte ;)

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Re: Historiska världars forum

Inlägg av Widsith » 7 augusti 2007, 10:20

Christer Samuelsson skrev:På detta eminenta foras hemsida har jag postat följande;

Jag har utan minsta förklaring fått medelanden raderade borttagna från detta fora, varfördå?
Såvitt jag förstår är forumet finansierat av allas våra skattepengar. Så när Internets tokstolle nr 1 Ingrid E Johansson påstår att Upplands Runstenat etc. är anlagda under vatten tas mitt inlägg bort.
Vad hände med hela tråden "Var Götarna en exklusiv del av Svearna"?

Mina herrar tack för: "Statligt finansierad taskspark"
Detta kommer även att läggas ut på Skalman och där få det sannolikt finnas kvar.
Hälsningar
Christer Samuelsson


Så är det med den saken
Christer Samuelsson.
Som jag förstod det startades och drevs tråden "var Götarna en exklusiv del av Svearna" till stor del av dig själv, och de av oss som inte höll med om att svear segrat över götar eller var de enda som hade rätt att konung taga och vräka fick en hel del otrevliga svar från dig. Jag förstår att Historiska världars moderatorer städat bort skräpet.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 7 augusti 2007, 10:41

Christers krumbukter kan läsas genom att sitesöka på Google:
Sitesökning
samt därefter klicka fram Googles cachade texter.

En snabb genomläsning avslöjar snabbt varför forumets moderatorer föredrog att radera hela tråden.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 7 augusti 2007, 11:03

Här HV lanserades 2000 var antalet diskussionsforum lätt räknade (Skalman.nu startades t ex mig veterligen 2002) och forumet fyller fortfarande en funktion så att påstå att det fanns ideella alternativ är inte riktigt rätt. Idag kanske det finns ideella alternativ men jag ser inte det som en anledning till att stänga ner ett redan fungerande forum.

Anledningen till att den åsyftade diskussionen låstes var att man stramade upp forumets inriktning (historiskt återskapande) och valde att låsa diskussioner som diskuterade annat samt hänvisa till andra forum med en mer allmän historisk och/eller arkeologisk inriktning.

/Johan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 7 augusti 2007, 11:13

Här fanns ju en länk till den "försvunna" tråden! Det missade jag totalt. Så tråden är tydligen kvar. Hurra!
Jag hade tänkt att återuppliva den, men den är tydligen låst.

ueb
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 januari 2006, 09:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av ueb » 7 augusti 2007, 11:25

Vilka alternativ till Historiska världar (diskussionsforum med inriktning på historiskt återskapande) finns det egentligen?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 7 augusti 2007, 12:12

ueb skrev:Vilka alternativ till Historiska världar (diskussionsforum med inriktning på historiskt återskapande) finns det egentligen?
Jag vet ett... :)

Är det levande rollspel man är mest intresserad av (ifall det är det som avses med "historiskt återskapande") så finns det mycket goda fora även för sådant.
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 7 augusti 2007, 12:27

Widsith skrev:Här fanns ju en länk till den "försvunna" tråden! Det missade jag totalt. Så tråden är tydligen kvar. Hurra! Jag hade tänkt att återuppliva den, men den är tydligen låst.
Som jag skrev några inlägg upp: "Anledningen till att den åsyftade diskussionen låstes var att man stramade upp forumets inriktning (historiskt återskapande) och valde att låsa diskussioner som diskuterade annat samt hänvisa till andra forum med en mer allmän historisk och/eller arkeologisk inriktning."

Varför inte fortsätta här? ;)

/Johan

ueb
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 januari 2006, 09:55
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av ueb » 8 augusti 2007, 08:24

Hexmaster skrev:Jag vet ett... :)

Är det levande rollspel man är mest intresserad av (ifall det är det som avses med "historiskt återskapande") så finns det mycket goda fora även för sådant.
Jag skulle vilja få några exempel. Menar du att Skalman är ett alternativ till Historiska världar?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 11 augusti 2007, 19:48

Gorm skrev:(Skalman.nu startades t ex mig veterligen 2002)
Nej, forumet grundades 1999 (eller om det möjligen var 1998), 2002 gick forumet över till sin nuvarande mjukvara och alla fick då registrera om sig.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 11 augusti 2007, 19:51

Håll diskussionen saklig tack, vi vill varken se någon form av "forumkrig" eller fortsättning på kontroverser som härstammar från andra forum.

/Marcus

Skriv svar