Countrysångare

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Countrysångare

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 april 2007, 23:23

I Sverige är det bl a Mats Rådberg med Rankarna som kan baseras som country-stilen, fast man kan även förknipa vissa låtar av Lasse Stefanz som countrybaserade. I USA är det bl a Johnny Cash som kanske är den mest framstående countrysångaren och även i världen. Men vilka countrysångare som är berömda ur historisk perspektiv, minns att det var en skäggig amerikan som sjöng en låt som jag minns lite grann. Vilka var exempelvis de som sjöng på olika salonger i USA under 1800-talet, blev de berömda??

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 24 april 2007, 07:34

Nja de blev berömda i sin stad eller Saloon eller sitt County.
Det fanns ju inga MTV-vidoes eller topplistor på den tiden. Min farfars far var världberömd speleman i Valdres kommun i Norge :wink:
Min farfar var berömd i sitt county som spelman och förmågan att handha intrument har gått vidare, det är bara jag som bryter detta. Då jag bara kan spela grammofon (och där avslöjade jag genast min ålder.)

Det var väl snarare kompositioner som blev berömda, skillingtryck och motsvarande. En sak som slog mig när man ser foton från fester från min farsas barndom är att man har levande musik. Alla med ett intrument kommer med och spelar de senaste populära sångerna.

Sedan vet jag inte om dina exempel är typiska för Country musik. Jag är inte mycket för paljett Country eller dansband. Det är väl Johnny Cash då som är undantaget. :wink:

Sonderling
Som rekomenderar Bruce Springsteens CD med the Seeger sessions.

Danne
Medlem

Re: Countrysångare

Inlägg av Danne » 1 maj 2007, 14:39

Stefan Lundgren skrev:I Sverige är det bl a Mats Rådberg med Rankarna som kan baseras som country-stilen, fast man kan även förknipa vissa låtar av Lasse Stefanz som countrybaserade. I USA är det bl a Johnny Cash som kanske är den mest framstående countrysångaren och även i världen. Men vilka countrysångare som är berömda ur historisk perspektiv, minns att det var en skäggig amerikan som sjöng en låt som jag minns lite grann. Vilka var exempelvis de som sjöng på olika salonger i USA under 1800-talet, blev de berömda??

Stefan
Tja, jag antar att du tänker på Kenny Rogers, när du pratar om "en skäggig amerikan". Andra kända countrysångare är ju exempelvis Hank Williams, Willie Nelson och Dolly Parton (förstås!).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 maj 2007, 18:02

Kenny Rogers vet jag om, han påminner lite grann av Pehr Gahrton tycker jag.
Den där skäggige amerikanen som jag tänker på hade långt skägg, typ dom i ZZ Top.

Stefan

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 2 maj 2007, 21:41

Merle Haggard, Waylon Jennings, Cash, Kris Kristofferson är mina favoriter på den manliga sidan. Och så Willie förstås, som Emmylou Harris sa: "If America had a voice, it would be Willie Nelson's".

Förutom Emmylou gillar jag också Nanci Griffith och Iris DeMent.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2007, 19:42

Kan ingen påminna sig en skäggig äldre man som sjöng under 1980-talet.

Stefan

myom
Medlem

Inlägg av myom » 31 maj 2007, 18:10

Stefan Lundgren skrev:Kan ingen påminna sig en skäggig äldre man som sjöng under 1980-talet.

Stefan
Är han berömd så är det Kenny Rogers eller Willie Nelson. Kenny Rogers spelade mer paljett/Reagan-country och Nelson mer rått, deras utseende reflekterar musiken också. Vad jag vet är de båda fortfarande aktiva.

Kris Kristofferson hade skägg ett tag också men tror det var på 70-talet och ytterligare en period på senare år.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2007, 12:03

myom skrev:

Är han berömd så är det Kenny Rogers eller Willie Nelson. Kenny Rogers spelade mer paljett/Reagan-country och Nelson mer rått, deras utseende reflekterar musiken också. Vad jag vet är de båda fortfarande aktiva.

Kris Kristofferson hade skägg ett tag också men tror det var på 70-talet och ytterligare en period på senare år.
Nu vet jag vilka båda dessa är, jag har för mig att den mannen var uppåt 60 vid början av 1980-talet, han hade ett långt skägg(nästan som medlemmarna i det välkända bandet ZZ Top). I parentesen är det som en ledtråd kan jag meddela.

Stefan

Skriv svar