Militärmusik

Skriv svar
Användarvisningsbild
Coitadinha
Medlem

Militärmusik

Inlägg av Coitadinha » 11 mars 2007, 22:06

I Populär Historia 2/07 fanns en artikel om Karolinernas musik, lite missvisande rubrik eftersom det mer handlade om militärmusikens ursprung, dvs signalering på slagfält och marscher med trummor, blåsinstrument od. Jag saknade info om hur det hela gick till; hur signalerna kan ha låtit och "grammatiken" i signalerandet. I en del barockmusik (exv Händels Feuerwerk-musik) tror jag mig höra partier som skulle kunna vara signaler inbakade i stycket. Men jag kan ju ha fel. Det skulle hur som helst förvåna mig om man, under barocken av alla tider, bara tutade i sina lurar utan tanke på om det lät bra eller inte...
Jag tror att det kan ha fungerat så här:
1. En melodislinga, gärna repeterad 2-3 gånger i olika tonhöjd för att gå igenom stridslarmet = "Västerbottens regemente, lystring" (bara som exempel, alltså)
2. Ny melodislinga: " Avdelning framåt"
3. Verkställighetssignal, med markerat slut, pukslag e.d.: "Marsch!"
Är jag totalt ute och cyklar, eller...?
Om någon vet hur, och ev om det finns inspelningar så skulle jag gärna vilja veta mer om detta
Göran

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 27 mars 2007, 19:22

Alla rörelser på slagfältet leddes av signaler. Trumpet i kavalleriet och artilleriet, trumma i infanteriet. Det fanns också signaler som spelades när man låg i förläggning. Dessa var, särskilt inom kavalleriet, ganska komplicerade, vilket fältsignalerna inte kunde vara. De skulle ju snabbt kunna uppfattas. För att man skulle känna igen dem försågs de med mer eller mindre officiella texter, inte alltid salongsfähiga.

När man marscherade spelades s k fältstycken (ungefär fanfarmarscher) inom kavalleriet och soldatvisor på pipor (flöjter) inom infanteriet. Regementenas igenkänningssignaler är av senare datum.

Det finns en del inspelningar som innehåller också signaler. En hel del marscher börjar med eller innehåller signaler.

När började militärmusiken? Tja, redan de gamla grekerna...och de var nog inte först.

Skriv svar