Det finns ett antal föreringar som har upphört eller har bytt namn, inte bara i Sverige utan även i andra länder. Nu minns jag inte författaren, men jag tror inte att boken finns i Sverige och handla om klubbar som har upphört eller är f d ligaklubbar. I Upplands lägsta serie(division 7) fanns en klubb som hette Americanos(är lite osäker om stavningen är rätt vid slutet av namnet), men jag kommer ihåg att de endast spelade en oavgjord och förlorade resten, släppte in tresiffrigt på drygt 18 matcher. Andra klubbar med Upplandsanknytning som man inte ser längre är Björnligan, Uppsala FF, Övergran IF och Sävjakamraterna. Tycker också att det var längesedan som man såg IK HInden från Länna utanför Uppsala, men jag kanske har fel.
Nu är det inte bara inom fotbollen som det har förlorat klubbar, antalet bandyklubbar har gått ner med ett par hundra under den senaste tjugo åren. Ett antal klubbar vet jag att dessa är vilande medan andra har upphört helt. Nu under den gångna säsongen gjorde IFK Uppsalas bandysektion en comeback, klubben som vann mer än tio SM-tecknen innan 1930-talet.
Om man återgår till fotbollen och till England, så är det där också f d fotbollsklubbar/ligaklubbar: Loughborough Town, Maidstone United, Workington, Barrow, Southport, Bradford Park Avenue, Thames, New Brighton, Gainsborugh Trinity och Ashington.
Stefan
Stefan
Försvunna idrottsföreringar eller har bytt namn
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Bra att du skrev det, detta gjorde dom antingen 1905 eller 1906.Mats skrev:Small Heath Alliance bytte namn till Birmingham City.
Skrev ingenting om namnbyten i förra inlägget.
Newton Heath bytte till Manchester United 1902
Sheffield Wednesday hette i vissa inofficella fall för The Wednesday innan 1929.
Arsenal hade drygt fyra namnbyten innan det nuvarande 1925.
Just nu kommer jag inte på om svenska klubbar har bytt namn.
Stefan