Goth som subkultur

Skriv svar
robnil
Medlem

Goth som subkultur

Inlägg av robnil » 24 mars 2006, 09:14

Hej
Varför kallar man dagens "gother", alltså de som klär sig som Marlyn Manson för Gother? Finns det någon som helst koppling till gother i historisk mening?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 24 mars 2006, 10:42

Det har snarare med konstformen Gotiskt att göra än folkslaget.

http://www.metmuseum.org/toah/hd/mgot/hd_mgot.htm

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 mars 2006, 14:12

Eller ännu snarare "gotisk" som term för skräckmystik (som en subkultur under romantiken). Kolla t ex på danska wikipedias artikel med namnet Gotisk roman.

Bram Stokers Dracula är exempel på en gotisk roman.

/ Probstner

robnil
Medlem

Inlägg av robnil » 24 mars 2006, 14:18

aha ja nu börjar det klarna

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 27 mars 2006, 18:19

Intressant. Hur nån kan blanda ihop företeelserna, det var min allra första tanke - nu är det nog några som nickar instämmande - men är det en ren slump att de heter likadant, eller vad?

På Wikipedia hittade jag ett stycke etymologi av den halsbrytande och starkt vanebildande sorten. Etymonline har en artikel med samma innehåll, bara något kortare, vilket borgar för kvalitén. Rekommenderad läsning!
The original Goths were a Germanic tribe who played an important role in the fall of the western Roman Empire. The name "goth" later became pejorative synonymous with "barbarian" and being uncultured (a similar fate befell the name of another such tribe, the Vandals). During the Renaissance period in Europe, medieval architecture was retrospectively labeled gothic architecture, and was considered ugly and barbaric in contrast to the pure lines of classical architecture. In Britain by the late 1700s, however, nostalgia for the medieval period destroyed by the Reformation led people to become fascinated with medieval gothic ruins. This sometimes went to the extent of building fake ruins. This fascination was often combined with an interest in medieval romances, Roman Catholic religion, and the supernatural. Enthusiasts for gothic revival architecture in Britain were led by Horace Walpole, and were sometimes nicknamed "goths", the first positive use of the term in the modern period.
Svårare är det inte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Goth

robnil
Medlem

Inlägg av robnil » 27 mars 2006, 21:31

Neat. Undra om Marylin Manson vet det :)

myom
Medlem

Inlägg av myom » 28 mars 2006, 13:46

Marilyn Manson har mig veterligen inte använt uttrycket, och var dessutom, tillsammans med sin fru Dita van Teese mer burlesk-inspirerade och till och med återupplivare. Deras fans däremot är en helt annan femma.

Goth/ic/s osv har vad jag förstått använts på dessa 4 sätt:

- Folket
- Ordet gothic om det gamla och saker lämpade för barbariska, primitiva
- Goths, folket som fabulerade om, och återuppförde ruiner från före renessansen
- Gothic literature, skräcklitteratur från tiden då ovanstående folk var aktiva, med inslag av natur och nationalromantik, borgar, kyrkogårdar, magi osv

Den sista innebörden och symboliken har gett upphov till stilen och ordet används till allt från gamla goths från 80-talet till fjortisar med ring i näsan - ett resultat av förvrängda ord och innebörder.

Amazon
Medlem

Inlägg av Amazon » 28 mars 2006, 23:02

När jag läser Wikipedia m.fl. om de historiska arkitekturstilarna slås jag av att det står så kortfattat att det blivit näst intill obegripligt.
Gotiken efterträdde den romanska stilen. Det nyskapande med gotiken var de spetsbågiga valven. Och strävpelarna i och utanför fasaderna som fördelar trycket på ett sätt som gjort att man kunnat bygga högre rum än vad som någonsin tidigare i historien hade varit möjligt.
Katedralerna sköt i höjden och menigheten var sannolikt helt överväldigad av de övernaturligt storslagna rum som kunde åstadkommas under högmedeltiden.
Vad är det groteska och förvridna i det?
Hur kan något så underbart och storslaget som gotiken stå för något mystiskt och skrämmande?

Jag tror att det beror på alla de figurer som de stora katedralernas byggmästare klämde in i hörn och vrår. Inte minst som vattenkastare från kyrkornas tak!
Googla begreppet "gargoyle" och titta på bilderna så förstår ni vad jag menar. En gargoyle är den engelska beteckningen på vattenkastare av det slag man ser på Notre Dame i Paris och på åtskilliga andra gotiska katedraler. Hur groteska som helst faktiskt! Här finns nog grunden till att begreppet gotisk fått stå för något skrämmande och mörkt.
Bilagor
gargoyle_small.jpg
gargoyle_small.jpg (22.93 KiB) Visad 3592 gånger

Amazon
Medlem

Inlägg av Amazon » 28 mars 2006, 23:16

Hexmaster skrev: På Wikipedia hittade jag ett stycke etymologi av den halsbrytande och starkt vanebildande sorten. Etymonline har en artikel med samma innehåll, bara något kortare, vilket borgar för kvalitén. Rekommenderad läsning!

http://en.wikipedia.org/wiki/Goth
Efter denna läsning upptäcker jag att jag har varit jätte-goth för ett par decennier sedan och förmodligen är smyg-goth fortfarande, eller kanske snarare "elder goth" om än överårig dylik.
Tänk det hade jag ingen aning om, men Wikipedia vet ju bäst! 8-)

robnil
Medlem

Inlägg av robnil » 28 mars 2006, 23:25

Från det ena till det andra, vilken status har wikipedia som faktagranskad?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 mars 2006, 08:41

robnil skrev:Från det ena till det andra, vilken status har wikipedia som faktagranskad?
Blandad, och det var också därför jag nämnde att jag dubbelkollat med synnerligen pålitliga Etymonline. Eftersom Wikin hade en i sammanhanget bättre text valde jag att återge den och inte Etyms.

Skriv svar