Goth som subkultur
Goth som subkultur
Hej
Varför kallar man dagens "gother", alltså de som klär sig som Marlyn Manson för Gother? Finns det någon som helst koppling till gother i historisk mening?
Varför kallar man dagens "gother", alltså de som klär sig som Marlyn Manson för Gother? Finns det någon som helst koppling till gother i historisk mening?
Det har snarare med konstformen Gotiskt att göra än folkslaget.
http://www.metmuseum.org/toah/hd/mgot/hd_mgot.htm
http://www.metmuseum.org/toah/hd/mgot/hd_mgot.htm
Eller ännu snarare "gotisk" som term för skräckmystik (som en subkultur under romantiken). Kolla t ex på danska wikipedias artikel med namnet Gotisk roman.
Bram Stokers Dracula är exempel på en gotisk roman.
/ Probstner
Bram Stokers Dracula är exempel på en gotisk roman.
/ Probstner
Intressant. Hur nån kan blanda ihop företeelserna, det var min allra första tanke - nu är det nog några som nickar instämmande - men är det en ren slump att de heter likadant, eller vad?
På Wikipedia hittade jag ett stycke etymologi av den halsbrytande och starkt vanebildande sorten. Etymonline har en artikel med samma innehåll, bara något kortare, vilket borgar för kvalitén. Rekommenderad läsning!
http://en.wikipedia.org/wiki/Goth
På Wikipedia hittade jag ett stycke etymologi av den halsbrytande och starkt vanebildande sorten. Etymonline har en artikel med samma innehåll, bara något kortare, vilket borgar för kvalitén. Rekommenderad läsning!
Svårare är det inte.The original Goths were a Germanic tribe who played an important role in the fall of the western Roman Empire. The name "goth" later became pejorative synonymous with "barbarian" and being uncultured (a similar fate befell the name of another such tribe, the Vandals). During the Renaissance period in Europe, medieval architecture was retrospectively labeled gothic architecture, and was considered ugly and barbaric in contrast to the pure lines of classical architecture. In Britain by the late 1700s, however, nostalgia for the medieval period destroyed by the Reformation led people to become fascinated with medieval gothic ruins. This sometimes went to the extent of building fake ruins. This fascination was often combined with an interest in medieval romances, Roman Catholic religion, and the supernatural. Enthusiasts for gothic revival architecture in Britain were led by Horace Walpole, and were sometimes nicknamed "goths", the first positive use of the term in the modern period.
Marilyn Manson har mig veterligen inte använt uttrycket, och var dessutom, tillsammans med sin fru Dita van Teese mer burlesk-inspirerade och till och med återupplivare. Deras fans däremot är en helt annan femma.
Goth/ic/s osv har vad jag förstått använts på dessa 4 sätt:
- Folket
- Ordet gothic om det gamla och saker lämpade för barbariska, primitiva
- Goths, folket som fabulerade om, och återuppförde ruiner från före renessansen
- Gothic literature, skräcklitteratur från tiden då ovanstående folk var aktiva, med inslag av natur och nationalromantik, borgar, kyrkogårdar, magi osv
Den sista innebörden och symboliken har gett upphov till stilen och ordet används till allt från gamla goths från 80-talet till fjortisar med ring i näsan - ett resultat av förvrängda ord och innebörder.
Goth/ic/s osv har vad jag förstått använts på dessa 4 sätt:
- Folket
- Ordet gothic om det gamla och saker lämpade för barbariska, primitiva
- Goths, folket som fabulerade om, och återuppförde ruiner från före renessansen
- Gothic literature, skräcklitteratur från tiden då ovanstående folk var aktiva, med inslag av natur och nationalromantik, borgar, kyrkogårdar, magi osv
Den sista innebörden och symboliken har gett upphov till stilen och ordet används till allt från gamla goths från 80-talet till fjortisar med ring i näsan - ett resultat av förvrängda ord och innebörder.
När jag läser Wikipedia m.fl. om de historiska arkitekturstilarna slås jag av att det står så kortfattat att det blivit näst intill obegripligt.
Gotiken efterträdde den romanska stilen. Det nyskapande med gotiken var de spetsbågiga valven. Och strävpelarna i och utanför fasaderna som fördelar trycket på ett sätt som gjort att man kunnat bygga högre rum än vad som någonsin tidigare i historien hade varit möjligt.
Katedralerna sköt i höjden och menigheten var sannolikt helt överväldigad av de övernaturligt storslagna rum som kunde åstadkommas under högmedeltiden.
Vad är det groteska och förvridna i det?
Hur kan något så underbart och storslaget som gotiken stå för något mystiskt och skrämmande?
Jag tror att det beror på alla de figurer som de stora katedralernas byggmästare klämde in i hörn och vrår. Inte minst som vattenkastare från kyrkornas tak!
Googla begreppet "gargoyle" och titta på bilderna så förstår ni vad jag menar. En gargoyle är den engelska beteckningen på vattenkastare av det slag man ser på Notre Dame i Paris och på åtskilliga andra gotiska katedraler. Hur groteska som helst faktiskt! Här finns nog grunden till att begreppet gotisk fått stå för något skrämmande och mörkt.
Gotiken efterträdde den romanska stilen. Det nyskapande med gotiken var de spetsbågiga valven. Och strävpelarna i och utanför fasaderna som fördelar trycket på ett sätt som gjort att man kunnat bygga högre rum än vad som någonsin tidigare i historien hade varit möjligt.
Katedralerna sköt i höjden och menigheten var sannolikt helt överväldigad av de övernaturligt storslagna rum som kunde åstadkommas under högmedeltiden.
Vad är det groteska och förvridna i det?
Hur kan något så underbart och storslaget som gotiken stå för något mystiskt och skrämmande?
Jag tror att det beror på alla de figurer som de stora katedralernas byggmästare klämde in i hörn och vrår. Inte minst som vattenkastare från kyrkornas tak!
Googla begreppet "gargoyle" och titta på bilderna så förstår ni vad jag menar. En gargoyle är den engelska beteckningen på vattenkastare av det slag man ser på Notre Dame i Paris och på åtskilliga andra gotiska katedraler. Hur groteska som helst faktiskt! Här finns nog grunden till att begreppet gotisk fått stå för något skrämmande och mörkt.
- Bilagor
-
- gargoyle_small.jpg (22.93 KiB) Visad 3592 gånger
Efter denna läsning upptäcker jag att jag har varit jätte-goth för ett par decennier sedan och förmodligen är smyg-goth fortfarande, eller kanske snarare "elder goth" om än överårig dylik.Hexmaster skrev: På Wikipedia hittade jag ett stycke etymologi av den halsbrytande och starkt vanebildande sorten. Etymonline har en artikel med samma innehåll, bara något kortare, vilket borgar för kvalitén. Rekommenderad läsning!
Tänk det hade jag ingen aning om, men Wikipedia vet ju bäst!