Jag har bestämt för mig att jag i skolan läste om både trälar och livegna bönder i sverige. Stämmer deras påstående?
Vidare hävdas att
Stämmer det?Sveriges demokratisering inleddes tidigt i jämförelse med många andra länder i Europa
Stämmer det?Sveriges demokratisering inleddes tidigt i jämförelse med många andra länder i Europa
Som jag skrev i mitt föregående inlägg, så blev livegenskapen aldrig utvecklat i Sverige, men det fanns lite grann av det, men det blev aldrig stort. Jag utgår ifrån att dom globaliserade livegenskapen i Sverige, men man skall också komma ihåg att extrema grupper förvanskar mer eller mindre historien.Andreas K skrev:Livegna bönder har vi haft i det som idag kallas Sverige, men då kommer en fråga som jag alltid drar mig för att bli iblandad i, nämligen när blev Sverige just Sverige? Livegna bönder hade vi väl under medeltiden, men existerade Sverige som en stat då? Likadant är det med frågan om demokratiseringsprocessen,(jag är inte så kunnig på området) den var väl relativt sen i förhållande till en del länder i Europa, men även tidig i förhållande till en del andra. Det är nog mer en fråga om definitioner. Tyvärr kan jag inte utan mer kunskap säga huruvida Sverigedemokraterna har vare sig rätt eller fel om dessa påståenden.
Mvh Andreas
Tack så mycket, Stefan. Det känns skönt att du finns med på forumet.Som jag skrev i mitt föregående inlägg, så blev livegenskapen aldrig utvecklat i Sverige, men det fanns lite grann av det, men det blev aldrig stort.
Mer eller mindre? Mer i såfall...extrema grupper förvanskar mer eller mindre historien
Nej, jag anser inte att dom har rätt i sitt påstående om att Sverige har haft livegna bönder, i så fall får dom komma med konkreta bevis som inte har skrivits ner av dom själva eller någon annan i den extrema grupperingen. När Sverige blev demokratiserad är också omdebatterat lite grann. Innan hattar och mössor kom så hade vi en stark kungamakt, men ingen diktatur som vissa vill påstå, såvitt vad jag vet så har Sverige aldrig haft en president, men däremot "starka" kungar.robnil skrev:Tack för sakligt svar. De har med andra ord formelt sett rätt i sitt påstående men huruvida det skulle vara ett tecken på en tidig demokratisk anda är diskutabelt, då dom i igentlig mening inte var helt fria heller. Har jag tolkat det rätt då?