Nästa självständiga stat?

Skriv svar
Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 30 december 2005, 19:41

Nej, Tjetjenien har inte erkänts som eget land av något land.
Jo, av Polen.

Artur

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 30 december 2005, 22:59

På tal om erkänandet av nya stater, så tror jag att jag läste/hörde någonstans att Nordcypern hade erkänts som en självständig nation av två andra stater, nämligen Turkiet (naturligtvis) och Bangladesh. Då undrar jag följande: Är detta sant eller var det något jag drömde samt; Bangladesh???? Hur när varför? Har Bangladesh och Turkiet särskilt goda relationer, eller suktade de Bangladeshiska ledarna efter en gratissemester vid medelhavet?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 2 januari 2006, 17:55

stanislav skrev:Jo, av Polen.
Endast?

mvh/ Daniel

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 4 januari 2006, 10:29

Jag vill minnas att även några muslimska stater erkänt Tjetjenien. Jag har försökt leta efter fakta, men inte lyckats.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 6 januari 2006, 22:43

Ingen som har ett svar på min fråga i inlägget ovan? Jag vill veta om det var något jag drömde eller om det är något jag faktiskt läst, och om det isåfall stämmer. Snälla?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 7 januari 2006, 11:30

Ferocius skrev:Ingen som har ett svar på min fråga i inlägget ovan? Jag vill veta om det var något jag drömde eller om det är något jag faktiskt läst, och om det isåfall stämmer. Snälla?
Personligen har jag bara hört Turkiet...

/CvD

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 7 januari 2006, 13:27

CvD skrev: Personligen har jag bara hört Turkiet...

/CvD
Jp, den infon lyckades jag själv, tillslut hitta. Men Bangladesh-delen? Jag är ganska säker på att jag har hört det, men är det sant, och var någonstans kan jag rimligen ha hört det?

Detta är ett mysterium, en olöslig gåta...

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 januari 2006, 17:29

Ferocius skrev:
CvD skrev: Personligen har jag bara hört Turkiet...

/CvD
Jp, den infon lyckades jag själv, tillslut hitta. Men Bangladesh-delen? Jag är ganska säker på att jag har hört det, men är det sant, och var någonstans kan jag rimligen ha hört det?

Detta är ett mysterium, en olöslig gåta...
Nordcypern är bara erkänd som suverän stat av Turkiet, dock erkänns den som fullvärdig cypriotiskt delrepublik av "Organization of the Islamic Conference" där bl.a Bangladesh ingår.
Det är kanske det du tänker på.

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 7 januari 2006, 17:50

wreezig skrev:Nordcypern är bara erkänd som suverän stat av Turkiet, dock erkänns den som fullvärdig cypriotiskt delrepublik av "Organization of the Islamic Conference" där bl.a Bangladesh ingår.
Det är kanske det du tänker på.
Aha, tack tack tack så mycket wreezig. Detta betyder att jag faktiskt har hört det, och inte drömt det hela. Antagligen har min källa, vilken den nu är, inte riktigt haft koll på alla detaaljer, eller så har han/hon/det bara sagt Bangladesh för att få en bättre (?) story.

Tack, tack, tack, tack så mycket wreezig.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 8 januari 2006, 19:38

En tänkbar framtida statsbildning är t.ex. Grönland eller rent av Antarktis. Iochmed att det på sina håll blir varmare så kan Grönland komma att bli mer ekonomiskt värdefullt, t.ex. om man kan färdas mellan Atlanten och Stilla Havet via Nordpolen. Då lär Grönland kunna tjäna en hacka. Å andra sidan lär Danmark inte vilja släppa ön då...

Då kan även en bosättning på Antarktis bli möjlig och en stat kan bildas där.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 11 januari 2006, 00:19

Montenegro låter iaf rimligast i Europa. Makthavarna där är ju verkligen sugna på att slå säg ut, man har bland annat
kastat ut den serbiska valutan och ersatt den med Euron, man har inrättat en egen montenegrinsk-ortodox kyrka (inte populär bland befolkningen dock) och börjat satsa helhjärtat på turism för att få en massa sköna € i kassorna. Montenegro har även fått en
bättre och en mer känd profil utomlands tack vare sitt öppnande mot omvärlden. Tillskillnad från Serbien.
och jag förstår inte varför scenariot skulle vara omöjligt. T.ex Makedonien röstade ju ut sig själv ur den Jugoslaviska Federationen.

En annan stat med potential på självständighet är Trans-Djnester-republiken i östra Moldavien som i princip fått noll uppmärksamhet i sverige. Trans-Djnestrien är en väldigt liten republik som utgör hela östra sidan av floden Djnester i Moldavien, befolkas främst av slaver än etniska moldaver. Den moldaviska regeringen har i princip ingen kontroll över området utan det är i princip självstyrande, och det beskyddas av ryska "fredsbevarande" styrkor vilket har gjort området oåtkomligt för den moldaviska armén. Dock är scenariot inte särskilt sannolikt på grund av att härskarna i Trans-Djnester är mer öst-allierade än sugna på att samarbeta med väst-uropa och står i konflikt med Ukrainas och Moldaviens ganska västallierade regeringar. Men dock om konflikten inte får sig ett slut kan ju erkännanden vara aktuella.

Kosovo kommer nog inte få självständighet på lååååångt tag.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 11 januari 2006, 01:46

Har någon nämnt Katalonien?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 12 januari 2006, 18:40

D. Löwenhamn skrev:Har någon nämnt Katalonien?

mvh/ Daniel
Det tror jag.
Sannolikheten att Kastiljen släpper Katalonien är ganska liten.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 9 februari 2006, 17:36

Ett antal politiska inlägg, liksom svaren till dessa har raderats. Jag påminner om Hexmasters förmaning i början av tråden:
Hexmaster skrev:Framtida händelser kan givetvis diskuteras med ett historiskt perspektiv, tyvärr blir det sällan så. Får vi slippa totalt icke-givande inlägg á la "Jag-tror-X-därför-att" (sådant hör hemma i Loungen) och politik (hör inte hemma på Skalman ö h t) så har jag inga problem med den här tråden.
Vilka nya självständiga stater man själv vill ha är inte trådens ämne.

Användarvisningsbild
9_IsIk
Ny medlem

Inlägg av 9_IsIk » 10 februari 2006, 21:23

när det inte passar stänger vi ner ämnen här eller? back to 1921 and per albin eller nått i den stilen :)
de e ok, ingen ska dela på sverige va inte rädda :wink:

Skriv svar