varför skall man just läsa historia?

Användarvisningsbild
regina
Ny medlem

varför skall man just läsa historia?

Inlägg av regina » 5 oktober 2005, 14:24

vad skall vi med historia till?

varför läser vi ämnet i skolan?

vad är egentligen historia? vad betyder historian för dig?

vad är din uppfattning?

historian är viktigt ur många synvinklar. det hjälper en att förstå varför alltong ser ut som det gör idag. varför vi bor i städer, varförf vi pratar olika språk och varför vår kalender ser ut som den gör. allt som händer och all utveckling är med och påverkar hur framtiden skall se ut.

ju mer historia man kan ju mer allmänbildad blir man. om man är medveten om allt som har hänt i tex Gamla stan i stockholm, är det ju mer intressant att gå och strosa på de smala gatorna och gå förbi Stortorget

historia är viktigt för mig i alla sammahang. inget kan förstöra så mycket som ovetande. :roll:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 oktober 2005, 14:40

Välkommen till Skalman!!!!
Vad skall vi med historia till?

Lite retsamt, men för mig låter det som att du inte är intresserad av historia. :P Historia som skolämne är ju viktig eftersom man bör känna till sitt ursprung. Sedan finns det ju olika specialområden och skall säga vad jag tyckte var främmande när jag gick i skolan. Det är gamla Egypten, grekiska antiken och tiden före mänskliga civilationer. Jag är själv forskarstuderande, men det är ekonomisk historia som gäller för min del. Historia är ju också att får bild av förgångna händelser som man kan dra nytta av i framtiden.
Varför läser vi ämnet i skolan?
Jag har svårt att förstå den frågan, historia tillhör ju skolplanen och jämför man med många fattiga länder så känner många inte till sitt ursprung och sitt lands historia. Där tycker jag att Sverige har kommit långt fram och vi jobbar på att främja historieintresset i Sverige. Det är just därför Skalman-forumet finns där man kan diskutera olika historiska begrepp, händelser och inom en rad olika grenar, exempelvis agrar- eller krigshistoria.
vad är egentligen historia? vad betyder historian för dig?

vad är din uppfattning?
Ursäkta att jag låter lite omstrid nu, men min uppfattning är att du inte tycker om historia och vill har gehör eller nånting annat för det. På skalman-forumet finns ju många historieintresserade, men olika intressen inom historia. Jag skulle gärna rekommendera dig att titta på följande trådar.

viewtopic.php?t=18455&highlight=historia
viewtopic.php?t=14141&highlight=historia

Stefan
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 oktober 2005, 14:43

Regina, välkommen till forumet. Använd gärna stor bokstav i början av meningar och dylikt. Det blir enklare för oss andra att läsa då.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 oktober 2005, 15:01

Stefan Lundgren skrev:Ursäkta att jag låter lite omstrid nu, men min uppfattning är att du inte tycker om historia och vill har gehör eller nånting annat för det.
"Omstridd"..?

Jag tycker tvärtom att regina verkar mycket intresserad av historia, vilket f.ö. innebär att hon hittat till helt rätt ställe - välkommen!

Nån sorts "upplysning" för min del var det när jag s.a.s. insåg att historiska händelser inte inträffat i en annan dimension eller så utan här, mitt ibland oss... Låter kanske fånigt, men så var det. :)

Användarvisningsbild
regina
Ny medlem

Re: varför skall man just läsa historia?

Inlägg av regina » 5 oktober 2005, 15:12

I dag frågade min historia lärare om varför man skall läsa just historia.

det är mycket sällan man får frågan om varför man läser ett visst ämne i skolan, det har nog efter eftertanke aldrig hänt. när det gäller matematik och språk har man gång på gång blivit intalad att det är sådanna ämnen som är viktiga inför framtiden.

Frågan är om tolv års matte och språkundervisning inte har gjort åtminstånde en del av oss lite väl överkvalificerade inför framtiden. Det är klart att det alltid är bra att ha kunskaper inom vilket område det än må vara, men ändå måste jag säga att de kunskaper jag verkligen haft nytta av i livet är inte de jag har läst mig i skolan.

Av någon anldening verkar historia ej har lika hög status som matematik och svenska i skolvärlden. Det är egentligen lite underligt med tanke på att bara vissa kommer ha användning för dem, medans historian drabbar alla oavsett vilket yrke man väljer.

Människor har väl i alla tider försökt finna svar på obesvarade frågor och vet man inte hur människan har utvecklats och agerat genom årtusenden, så hittar man nog på egna förklaringar.

Genom att titta tillbaka i tiden och se hur man gjorde förr kan man förmodligen sålla bort en del dåliga händelser.

Historian kan enligt min åsikt lära oss en mängd saker och därmed göra oss mer toleranta och mer öppna människor.

Historian ger oss perspektiv på tillvaron idag och ger oss en känsla av att vi alla ingår i ett sammahang. Alla kommer vi från samma källa och egentligen är vi ej så olika.

Men hur ser du på Historian?
vad betyder den för dig?
Varför skall man läsa historia i skolan?
Hur har historien påverkat dig?
Vad är din Uppfattning...?

Är nyfiken på svar...

Tack!

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 oktober 2005, 15:17

Hexmaster skrev:
"Omstridd"..?

Jag tycker tvärtom att regina verkar mycket intresserad av historia, vilket f.ö. innebär att hon hittat till helt rätt ställe - välkommen!

Nån sorts "upplysning" för min del var det när jag s.a.s. insåg att historiska händelser inte inträffat i en annan dimension eller så utan här, mitt ibland oss... Låter kanske fånigt, men så var det. :)
8O Hade lite för bråttom att svara, muntlig genomgång i morgon.
Jag skall vara ärlig att jag inte läste hennes sista stycke så bra, apropå hon skrev om Gamla stan så tänkte jag på de sevärdheter som vi har i landet. Eftersom vi har många kulturbygder i Sverige så är det också ett historiska inslag. Förut hade många skolor; "Lär känna din hembygd", finns den fortfarande?

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: varför skall man just läsa historia?

Inlägg av Hexmaster » 5 oktober 2005, 15:18

regina skrev:Av någon anldening verkar historia ej har lika hög status som matematik och svenska i skolvärlden. Det är egentligen lite underligt med tanke på att bara vissa kommer ha användning för dem, medans historian drabbar alla oavsett vilket yrke man väljer.
:) Särskilt svenskan "drabbar" nog samtliga, oavsett... Vad beträffar status så vill jag nog mena att det är på uppgång sen 10-15 år, nån sorts Englund/Harrison-effekt; ämnet är inte alls lika mossigt som när jag gick i skolan (80-tal). Till och med tegelstenar om krigshistoria köps av vanliga människor - otänkbart för bara några år sedan?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 oktober 2005, 16:30

Man ska ej heller glömma bort att historia är fascinerande. Det är nog just detta som gör att människor i alla århundranden har intresserat sig för det förflutna. Det finns någon slags kraft som drar människor till historieämnet. Kanske är det just för att genom att studera historien så förstår vi oss själva lite bättre. Historien, precis som ordet antyder, har något viktigt att berätta.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 5 oktober 2005, 17:31

För att kunna hålla på med historia "på riktigt" så är de två FRÄMSTA redskapen: modersmålet (svenska) för att kunna läsa och skriva om det förflutna samt självfallet historia i sig självt.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 5 oktober 2005, 19:04

På ett sätt kan man jämföra historia med matematik. Bägge ämnena ger baskunskaper som är totalt nödvändiga om man vill fördjupa sig i en stor mängd andra ämnen.

Matematik utöver ren basnivå är en färdighet som väldigt få människor har nytta av. Trots detta är det nödvändigt för väldigt många att ha matematiska kunskaper. Detta beror på att det är helt omöjligt att få förståelse för en stor mängd andra ämnen om man inte kan matte. Därför att man använder matematik som ett verktyg för att förstå dessa.

Prova att begripa något som helst tekniskt ämne utan mattekunskaper. Ellära, Hållfasthetslära, Mekanik, Fysik, Kemi - You name it. Men även inom samhällsvetenskap behöver man matte. Vilken förståelse kan man få utan kunskaper i statistik - som ju i grunden är en specialitet inom matematiken. Och utan mattekunskaper så blir förståelse av något som helst inom ekonomins värld totalt omöjlig.

Så kommer jag till jämförelsen med historia. Samma sak här. Väldigt få människor har isolerat sett nytta av att kunna historia. Men - historia är nödvändigt om man vill skapa sig en förståelse av vår nutid. Det är omöjligt att få bredare förståelse för någon form av samhällsvetenskap eller ekonomisk vetenskap om man inte har historisk kunskap i grunden.

Men sedan är det självfallet betydligt fler personer som är intresserade av historieämnet i sig självt jämfört med de som är djupt fascinerade av matematikens värld.

Fast det finns ytterligare en minsta gemensamma nämnare mellan historia och matte. Det är dess värre alldeles för få lärare som har förmågan att undervisa i de ämnena på ett sätt som gör eleverna intresserade av ämnet.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 oktober 2005, 19:35

Donkeyman skrev:Det är dess värre alldeles för få lärare som har förmågan att undervisa i de ämnena på ett sätt som gör eleverna intresserade av ämnet.
Brr - tala in om det. Minns gymnasie-historien...

jag
Ny medlem

Inlägg av jag » 23 januari 2006, 17:11

Mycket intressant fråga egentligen, om vi bortser från ämnet historia och funderar lite över vetenskapen historia, och ställer oss frågan varför skall vi läsa Vetenskapen historia.
Jag tänkte ta ett exempel från mitt liv och umgänge.
Vid mitt senaste deltagande i sociala evenemang (ett par glas vin i goda vänners lag), Hamnade jag i en diskussion då det gäller Arbetsmarknadsverkets senaste rapport om arbetslösheten. Ekonomerna i samlingen visade på siffror och tabeller som ”bevis”, socionomerna sade helt enkelt att eftersom det kom från AMV så stämmer det säkert, Jag som ende ”historiker” ställde frågan ”hur har de tagit fram informationen” och ”är inte AMV partiska, varför ska jag tro på detta”. Med andra ord vid studier av vetenskapen historia lär man sig att kritiskt granska och utvärdera information, man tar inte allt för sanningar oavsett hur många diagram och tabeller de bifogar. Förmodligen kunde ”IT-bubblan som sprack” ha undvikits av en historiker, som istället för att säga ”köp” skulle ha ställt frågan ”varför skall man köpa FramFab eller Telia aktier”, var finns det faktiska värdet, vem har sagt från början att man skall köpa de aktierna och så vidare, relativt snabbt skulle en historiker ha upptäckt att källan till informationen om värdet av ex. Telia aktier var Telia själva och undvikit att köpa dessa. Men även i andra områden är historia användbart, skulle till exempel USA ha startat krig mot Vietnam, om de haft en historiker som kunnat påverka detta, det är högst tveksamt.
Som en ren ”biprodukt” av att studera vetenskapen historia kommer även kunskapen i ex. det svenska språket (tack vare alla dessa essäer man sitter och svär över), och ordbehandling. Man lär sig även att söka kunskap, och jag kan ibland tycka att för någon som arbetar med ex. research så vore historia en bra grund att luta sig mot. :D

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 23 januari 2006, 18:41

Bra poänger jag, men det du skriver gäller som du säkert är medveten om andra vetenskaper också. Förutom diverse historiederivat (idéh, ekon. etc) även statsvetenskap och sociologi, för att nämna ett par.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Golden_boy
Medlem

Inlägg av Golden_boy » 24 januari 2006, 18:16

Ja "kan man inte sin historia, kan man inte sin framtid" har jag hört många ggr . :)

jag
Ny medlem

Inlägg av jag » 25 januari 2006, 11:49

Håller helt med dig Gutekrigarn, vetenskapen och sökandet efter kunskap (forskning) som sådan är viktig för att mänsklighetens utveckling inte skall stagnera.
vad jag är ute efter är att man i gymnasieskolan, kanske ska titta lite även på vetenskapen och bakomliggande "upptäckter" inte bara när det gäller historia utan även psykologi, filosofi matematik och så vidare. Kanske under någon lektion läsa lite om Gottfried Wilhelm Leibnitz (1646 – 1716) som utvecklade det binära talsystemet, som idag är grunden för all datavetenska. tala lite om rättegången mot Jean Calas och sätta det i relation till dagens "mediamakt". och så vidare.(idéhistoria)
"ur historian kan vi läsa framtiden" eller åtminstone hindra att den upprepas.
Historia är kunskapen om människans förflutna, vi ser en förklaring till hur och varför samhället ser ut som det gör idag, hur och varför företagsglobaliseringen skett.

önskar er alla en trevlig vinterdag

Skriv svar