Jag studerar konspirationsteorier, med utgångsfrågan "varför uppstår konspirationsteorier?".
Om någon har tips på hemsidor, video eller litteratur etc, så vore det guld värt. Jag går till väga genom att jämföra olika konspirationsteorier och försöker därmed se samband. Vilka kännetecken finns och finns det några typiska drag? Likheter? Är teorierna sannolika? Om det finns intresse, så får ni gärna berätta vad ni ser för samband och vad ni överhuvudtaget anser om saken.
Till min fråga nu då.
En punkt jag ska ta upp är Estoniakatastrofen. Jag vill jämföra den med en annan "olycka" (?), som jag inte vet mer om än att de anhöriga (likt i Estoniakatastrofen) inte fick reda på hela sanningen. Det handlar om en flygolycka. Jag har för mig att Ryssland hade med en fot i spelet också... Jag tror att ryssarna sköt ner planet, men att detta inte talades om för de anhöriga. Först flera år senare fick de reda på vad som egentligen hade hänt. Jag tror att planet var svenskt (eller estniskt?? jag vet inte...) Jag skulle bli överlycklig om någon kunde hjälpa mig att ta reda på mer om denna flygolycka.
Upp till kunskapsbevis mitt herrskap!
Mvh Tina
Ps! Frågeställningen är svår, jag vet.... men har ni något annat tips på frågeställning som kunde hjälpa mig att studera konspirationsteorier på ett intresseväckande sätt? Jag har det så himla svårt att fomulera mig rätt.