maffia i sverige
-
Användarnamn?
- Utsparkad
maffia i sverige
är lite nyfiken på om det finns en maffia i sverige. jag har hört talas om albanska ligan med aldrig någon organiserad maffia, som den på sicilien. finns det en maffia i sverige?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
På 90-talet fanns det en maffia i Uppsala som kallades för Uppsalamaffian, men ligans främsta medlemmar är nu bakom lås och bom, det stod mycket om dem i dagspressen under 90-talet.
Det har funnits maffia i Sverige, men jag kan inte lokalisera detta. Men jag känner till att det har förekommit.
Enda som jag kan komma på nu.
Får se om någon annan vet om detta.
Göteborg, Malmö och Stockholm har haft maffiaorganisationer, men jag vet inte så mycket om dessa. Jag kommer ihåg att det var många artiklar kring Stockholm undre värld förut, men om detta relateras till maffia vet jag inte.
Stefan
Det har funnits maffia i Sverige, men jag kan inte lokalisera detta. Men jag känner till att det har förekommit.
Enda som jag kan komma på nu.
Får se om någon annan vet om detta.
Göteborg, Malmö och Stockholm har haft maffiaorganisationer, men jag vet inte så mycket om dessa. Jag kommer ihåg att det var många artiklar kring Stockholm undre värld förut, men om detta relateras till maffia vet jag inte.
Stefan
Maffian som så har väl aldrig existerat, om man tex ser till hur en organisation som "Cosa Nostra" så har väl inte funnits någon grupp/plats i sverige som haft den kultur där en så ljusskygg organisation kunnat uppståt. om man inte räknar norrland.
Däremot har invandrare alltid haft det svårt i vårat samhälle. Och därmed dragit sig till kriminella metoder iochmed att överleva i sverige. Men dessa grupper uppstår genom kompisgäng(ofta relaterade med droger) som tillhör en viss folkgrupp som invandrat, och sedan över en generation splitrats.
Däremot har invandrare alltid haft det svårt i vårat samhälle. Och därmed dragit sig till kriminella metoder iochmed att överleva i sverige. Men dessa grupper uppstår genom kompisgäng(ofta relaterade med droger) som tillhör en viss folkgrupp som invandrat, och sedan över en generation splitrats.
-
Användarnamn?
- Utsparkad
Re: maffia i sverige
Jag har svårt föreställa mig att en 'maffia' - d.v.s. en organiserad brottslighet med förgreningar inom kommuner, fackföreningar och riksdagsmän - skulle finnas i Sverige. LIGOR som media pumpar upp till 'maffias' - har väl ändå inte de finansiella resurserna att muta sig in - även på högsta nivå? Ligornas finanser ligger nog nere på miljon-nivån. Organiserade maffior idag - opererar med miljarder - och kan muta vem som helst. Får jag vara lite fräck och säga att jag tror inte Sveriges folkkontroll/skattesystem/ärlighet och rent allmänna fattigdom gör det speciellt intressant för de verkliga maffiorna.Användarnamn? skrev:är lite nyfiken på om det finns en maffia i sverige. jag har hört talas om albanska ligan med aldrig någon organiserad maffia, som den på sicilien. finns det en maffia i sverige?
mvh, Varjag
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag anser inte att "maffian" har slagit helt igenom i Sverige, för i andra länder har maffian nästan kommit in i poliskåren och politiska kretsar. På det viset har dessa maffiaorganisationer nästan fått övertaget och kan husera hur de ville. I Sverige kan man nästan påstå att maffiaorganisationer inte fått ett fäste i samhället eller som det har skrivit om tidigare bara uppmålade ligor av medierna. M a o har maffian i Sverige aldrig varit särskilt stor, sedan polisen har slagit till så har organisationen försvunnit, medan det finns förgreningar kvar sedan man har gjort ingripande mot maffiabossar i Italien exempelvis.
Exempelvis Uppsalamaffian som huserade med bl a penningtvätt, hot, misshandel och lite annat tjafs under 90-talets början. Sedan de tre ledarna, bl a en som heter Stefan Eriksson, satt bakom lås och bom så har denna organisation försvunnit.
Stefan
Exempelvis Uppsalamaffian som huserade med bl a penningtvätt, hot, misshandel och lite annat tjafs under 90-talets början. Sedan de tre ledarna, bl a en som heter Stefan Eriksson, satt bakom lås och bom så har denna organisation försvunnit.
Stefan
Det som skrivits om "maffia" i Sverige är mest media-konstruktioner, där olika kriminella gäng haft förgreningar över ett större geografiskt område (jämför "jugoslav-maffian", som enlikt vissa skulle kontrollerat t.ex. pizzarestauranger över stora delar av stor-Stockholm, eller att en Gambiansk "maffia" skulle kontollerat heroinhandeln i Stockholm). Om man använder den typen av definitioner, då har vi en maffia i Sverige i dag.
Men vi har inte (så vitt jag vet) en kriminell struktur som i USA eller Italien (eller Ryssland)... Däremot så finns det en massa smågangsters som gärna identifierar sig med "Scarface" (filmens alltså), för att dom tror att dom är så hårda och tuffa... Värdetransportrånare och "tuffingar" som FFL (fucked for life) är ett par exempel. Att dom saknar kontakter för att kunna "lägga" eventuellt byte utanför den egna kretsen, och tvätta pengarna från sin kriminella verksamhet, vilket enligt MIN definition av organiserad brottslighet är en nödvändighet, glömmer man lätt bort. För att en sådan organisation ska kunna överleva som Cosa Nostra gjort, krävs att den är integrerad i samhället i väldigt hög grad. Som att kontrollera fackföreningar, hela företag (inom transportsektorn t.ex., "varorna" måste ju transporteras!), och att man har ögon och öron inom polisen och den politiska världen... Allt för att få arbetsro, och en tillväxt på kapitalet... Nu begår man brott för att konsumera (visa sig på diverse krogar i Stockholms centrala delar), och för att det är "tufft"...
Men vi har inte (så vitt jag vet) en kriminell struktur som i USA eller Italien (eller Ryssland)... Däremot så finns det en massa smågangsters som gärna identifierar sig med "Scarface" (filmens alltså), för att dom tror att dom är så hårda och tuffa... Värdetransportrånare och "tuffingar" som FFL (fucked for life) är ett par exempel. Att dom saknar kontakter för att kunna "lägga" eventuellt byte utanför den egna kretsen, och tvätta pengarna från sin kriminella verksamhet, vilket enligt MIN definition av organiserad brottslighet är en nödvändighet, glömmer man lätt bort. För att en sådan organisation ska kunna överleva som Cosa Nostra gjort, krävs att den är integrerad i samhället i väldigt hög grad. Som att kontrollera fackföreningar, hela företag (inom transportsektorn t.ex., "varorna" måste ju transporteras!), och att man har ögon och öron inom polisen och den politiska världen... Allt för att få arbetsro, och en tillväxt på kapitalet... Nu begår man brott för att konsumera (visa sig på diverse krogar i Stockholms centrala delar), och för att det är "tufft"...
-
Användarnamn?
- Utsparkad
-
M Corleone
- Medlem
Den verkliga farliga maffian saknar vi i sverige, den typ av organisation som parasiterar på samhället och använder sig av offentliga instutitoner för vinstmaximering. Exempelvis att kontrollera byggnadsnämnden i en stad för att få offentliga byggkontrakt (vanligt på sicilien) eller kontrollera en fackförening för att utöva politisk eller ekonomisk makt (som under cosa nostras storhetstid i USA). Denna typ av verksamhet kräver politiskt skydd som maffian på sicilien länge haft och/eller hot om effektivt våld, återigen är den sicilianska maffian ett utmärkt exempel där alla som vågade opponera mot maffian dödades oavsett om han var en enkel butiksägare eller polischef för palermo.
Pengar tvättar man genom att olagliga pengar blir lagliga genom exemplevis att använda sig av en laglig affärsverksamhet som genererar överskott till dess investerare utan att skattemyndigheten eller polisen blir misstänktsamma. Om A har investerat i ett fastighetsbolag i ett skatteparadis som cayman island så är det oftast svårt för en myndighet i sverige att undersöka om det är knarkpengar som byggt upp fastighetsbolagets vinster eller laglig verksamhet och A kan i lugn och ro årligen plocka ut vinster och hänvisa till bolaget om myndigheterna vill veta var pengarna kommer ifrån.
Pengar tvättar man genom att olagliga pengar blir lagliga genom exemplevis att använda sig av en laglig affärsverksamhet som genererar överskott till dess investerare utan att skattemyndigheten eller polisen blir misstänktsamma. Om A har investerat i ett fastighetsbolag i ett skatteparadis som cayman island så är det oftast svårt för en myndighet i sverige att undersöka om det är knarkpengar som byggt upp fastighetsbolagets vinster eller laglig verksamhet och A kan i lugn och ro årligen plocka ut vinster och hänvisa till bolaget om myndigheterna vill veta var pengarna kommer ifrån.
De flesta riktiga maffior bedriver svarta, vita och gråa verksamheter. Av en massa olika skäl är det oftaAnvändarnamn? skrev:En sak som jag inte förstår är: Hur tvättar man pengar?
önskvärt att omvandla pengar förvärvade i den svarta verksamheten till legala inkomster, t.ex. så utger
sig toppmännen o ogranisationen ofta för att vara legitima affärsmän som tjänar legitima pengar. Toppmännen
vill ha vattentäta skott mot den svarta verksamheten så att de inte riskerar att åka dit för t.ex. skattebrott.
Ett klassiskt sätt att tvätta pengar är att driva kedjor med tvättomater, d.v.s. ställen där man hyr en tvättmaskin.
Tvättomater är perfekta eftersom inkomsterna kommer i kontanter (oftast mynt) och det egentligen inte finns några
insatsvaror som kan användas för att bevisa vilken omsättning som stället egentligen har. Vad maffian gör är helt
enkelt pytsa in lite extra kontanter som tas upp som inkomst i tvättomatens bokföring och som sedan kan delas ut
som laglig aktieutdelning eller lön. Plötsligt är pengarna vita och tvättade.
Det var en bra beskrivning Masase!! Restaurangbranchen är ett annat exempel där det används mycket kontanter och där man kan använda obeskattade varor som ska föreställa beskattade för att maximera vinsten och lura skattmasen...
För att återknyta lite till de senaste veckornas händelser; Det finns specialliserade kriminella grupper som till exempel sysslar med att skaffa fram upplysningar om hur en värdedepå är konstruerad (rent byggnadsmässigt) eller var och när en viss värdetransport passerar. Sen säljer man uppgifterna till en "planerare" som anlitar lokala kriminella för att utföra jobbet, och sannolikt sätter dom i kontakt med vapenhandlare... Alla tidigare led kräver antingen en fast summa av bytet, eller procent. Men i slutändan får dom som gör jobbet och tar riskerna bara en liten del av det totala bytet (men dom tycker säkert att dom tjänar bra, dom har ju råd att köpa BMW och helkvällar på "Fiina Krogen" i centrala Stockholm...).
Men en "riktig" mobb? Näe, dom som tror att dom tillhör den har sett för många Hollywood-produktioner!
/Kjelle
För att återknyta lite till de senaste veckornas händelser; Det finns specialliserade kriminella grupper som till exempel sysslar med att skaffa fram upplysningar om hur en värdedepå är konstruerad (rent byggnadsmässigt) eller var och när en viss värdetransport passerar. Sen säljer man uppgifterna till en "planerare" som anlitar lokala kriminella för att utföra jobbet, och sannolikt sätter dom i kontakt med vapenhandlare... Alla tidigare led kräver antingen en fast summa av bytet, eller procent. Men i slutändan får dom som gör jobbet och tar riskerna bara en liten del av det totala bytet (men dom tycker säkert att dom tjänar bra, dom har ju råd att köpa BMW och helkvällar på "Fiina Krogen" i centrala Stockholm...).
Men en "riktig" mobb? Näe, dom som tror att dom tillhör den har sett för många Hollywood-produktioner!
/Kjelle
Tro nu inte att det är slut på brott bara föra de "sprängt" Uppsalamaffian och satt ett par personer i fängelse.
Ni vet mycket väl att det är lätt att hålla kontakten med utsidan och organisera nya brott med nya erfarna vänner som man tillbringar hela dagarna med.
Tvärtom tror jag den organiserade brottsligheten är mer utbred och farligare nu än innan, olika organistaioner som Hells Angels, typer från VAM och förortsligor sammarbetar med varandra, ingen konkurrans längre som det var förr.
Dessutom är vårt samhälle väldigt utsatt pga vår öppenhet och folk vågar inte vittna, polísfamiljer utsetts för bombattentat och lagarna tja läs aftonbladet och se konsekvenser av brotten.
Ni vet mycket väl att det är lätt att hålla kontakten med utsidan och organisera nya brott med nya erfarna vänner som man tillbringar hela dagarna med.
Tvärtom tror jag den organiserade brottsligheten är mer utbred och farligare nu än innan, olika organistaioner som Hells Angels, typer från VAM och förortsligor sammarbetar med varandra, ingen konkurrans längre som det var förr.
Dessutom är vårt samhälle väldigt utsatt pga vår öppenhet och folk vågar inte vittna, polísfamiljer utsetts för bombattentat och lagarna tja läs aftonbladet och se konsekvenser av brotten.
-
M Corleone
- Medlem
Man måste dock komma ihåg att i den organiserade brottsligheten i Sverige saknar politiskt skydd och ekonomiskt samarbete från våra stora företag. Våra banker tvättar ex inte systematiskt pengar och våra folkvalda och rättsväsendet samarbetar inte heller med brottsligheten (annat än i sällsynta enskilda fall möjligen).
Men visst våran lagstiftning är kanske lite tandlös mycket pga att vi inte har haft några större problem med maffialiknande organisationer. Vi saknar ex en lag som USA:s RICO (Racketeering Organized Crime Organisation) eller dess italienska motsvarighet La Torre- lagen som gör det olagligt att vara medlem i en kriminell organisation. RICO lagarna reducerade kraftigt ex Cosa Nostra i USA och skickade de flesta av de högsta bossarna i fängelse.
Men visst våran lagstiftning är kanske lite tandlös mycket pga att vi inte har haft några större problem med maffialiknande organisationer. Vi saknar ex en lag som USA:s RICO (Racketeering Organized Crime Organisation) eller dess italienska motsvarighet La Torre- lagen som gör det olagligt att vara medlem i en kriminell organisation. RICO lagarna reducerade kraftigt ex Cosa Nostra i USA och skickade de flesta av de högsta bossarna i fängelse.