Utmönstring av soldater från socknarna

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Utmönstring av soldater från socknarna

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 september 2005, 10:44

Vad jag har märkt och givetvis inget fel med detta är att många trådar handlar om olika fältslag och krigsherrar. Det som vi inte har diskuterat tidigare är hur folk mönstrade ut till de olika armeérna. Visserligen togs utmönstringen upp lite grann i tråden vad Karl XII gjorde för fel, men vi på Skalman har nog inte diskuterat så genomgående om själva utmönstringen. Det är iallafall mitt syfte med denna tråd.

Lite fantasi, i en socken i Mellansverige så skulle några män ingå i de styrkor som skulle strida tillsammans med Gustav II Adolf nere på kontienten under det 30-åriga kriget. Exemplar från andra krig är också välkomna, men jag inleder med detta iallafall.

Stefan

Användarvisningsbild
neowyn2003
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: 26 juli 2005, 16:07
Ort: stockholm

Inlägg av neowyn2003 » 15 september 2005, 12:57

Som jag förstår det så gjorde man en förändring på 1620 talet och det blev då en större bas för utskrivning. Tidagare baserade man utskrivningen på gårdar men nu ändrade man så att prästen i socken förde mantalslängder.
Man skall även skilja mellan infanteri och kavalleri då utskrivningen till kavalleriet var frivilligt.
För infanteriet delade man in alla män mellan 15 och 40 år i rotrar, en rotar bestod av 10 män där en av dessa 10 togs ut till soldat tjä'nst. Vid dörluster gjorde man nya utskrivningar.
Det var just Gustav II Adolf som ordnade den stora grunden för detta, senare kom Karl XI att ändra på det.

Jag är inte säker på att detta besvarade din fråga riktigt men jag diskuterar gärna vidare.
Om du vill ha en mer utförlig beskrivning om hur utskrivningarna gjordes mm så kan jag rekomendera följande sida
http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 september 2005, 08:17

Ja, man utgick från mantallängder bl a, men innan kyrkoböckerna kom på riktig allvar så iordningsställdes en lista över de namn som skulle tjänstgöra i olika armégrupperingar. Läste en gång för länge sedan om att man skulle bli fredlös om man smet ifrån en tjänstgöring i armén, stämmer det?

Stefan

Skriv svar