Påskfirande

Skriv svar
Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Påskfirande

Inlägg av Halifírien » 3 september 2004, 17:34

Hej alla skalmän, lathund här som vill ha hjälp med lite läxor. Jag har letat efter svar på bibblan och andra faciliteter men är inte riktigt nöjd med vad jag hittat.

Det jag söker är information om påsk och påskfirande runt om i världen. Vart förekommer det, hurpass utbredd är traditionen, Inom vilka religioner/kulturer/länder?
Finns den i Islam till exempel, i så fall vilken händelse firar de? Finns det paralleller eller närstående traditioner i helt andra obesläktade religioner, till exempel Shintoism eller Hinduism?

Har andra länder/kulturer andra saker de förknippar påsken med? Jag tänker exempelvis på svenskarnas hare, kycklingar och gula ägg.

Sutligen, hurpass mycket är påsken förankrad i gamla folkliga traditioner och hur mycket står kyrkan för? Nu tänker jag mest på här i Sverige, men har ni andra exempel så dela gärna med er!

Allmän info eller specifik, allt är välkommet.

Tack för besväret! :D

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 4 september 2004, 04:14

Påsken är en judisk-kristen högtid.

Påsken är ju en tid då man firar/minns Jesus lidande, död och återuppståndelse. Är en av de stora högtiderna och firas stort speciellt i katolska och ortodoxa länder.

Judarna firar uttåget ur Egypten i samband med påsken.

Övriga religioner firar inget speciellt vid påsken som jag vet.

Mvh Marcus

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Påskfirande

Inlägg av Hexmaster » 4 september 2004, 23:00

Halifírien skrev:Har andra länder/kulturer andra saker de förknippar påsken med? Jag tänker exempelvis på svenskarnas hare, kycklingar och gula ägg.
Ah, dessa anglicismer... (Tror jag) Påsk-haren är definitivt osvensk, den har väl ännu inte fått något genomslag här.

Den vanliga förklaringen till äggen är att hönorna piggnade till efter vintern och började värpa mitt under fastan då ägg var förbjuden mat - rättamigomjagharfel - och att man därför vid påsk hade ett rejält lager att ta av. Påsklamm är dock en tradition som bär tydliga spår av sitt sydländska ursprung, de nyfödda lammen har vid påsktid inte vuxit till sig såpass på våra breddgrader att det är någon större mening med att slakta dem.

Kuriosa: När Dionysius Exiguus räknade ut vilket år det var, och alltså när år 1 (inte år 0!) inträffade, så var det absolut viktigaste han hade för ögonen just hur man skall räkna ut när påsken inträffar. Idag är år 0 - eller år 1 - föremål för mången lärd strid, medan de som bekymrar sig över om påsken inträffar "rätt" vecka torde vara få.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 5 september 2004, 20:31

Hexmaster skrev:
Påsklamm är dock en tradition som bär tydliga spår av sitt sydländska ursprung, de nyfödda lammen har vid påsktid inte vuxit till sig såpass på våra breddgrader att det är någon större mening med att slakta dem.
Nja inte helt riktigt. I samband med uttåget ur egypten slaktades lamm vars blod man strök på dörrposten på judiska hem för att gud skulle skona de sina när dödsängeln drog över Egypten.

Påsken är ju som tidigare nämnt ett firande av exodus. (därav kommer även traditionen att äta osyrat bröd, för att symbolisera brådskan över att man skulle lämna landet, och därmed ej hann vänta på att jäsa brödet)

Det är den teologiska/historiska förklaringen som givetvis löper parallellt med den praktiska (judarna var ju ett herdefolk och tackorna lammar ju på våren, fast å ena sidan bör väl den stora slakttiden infallit på hösten då lammen växt till sig!?)

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 5 september 2004, 20:34

Inom en vissa frikyrkor bl a Jehovas vittnen är påsken högtiden med stort H. De bibeltroende firar ej jul då bibeln ej nämner något om datum för Jesu födelse, därför betonar man desto mer påsken.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 september 2004, 22:03

zjukov skrev: Det är den teologiska/historiska förklaringen som givetvis löper parallellt med den praktiska (judarna var ju ett herdefolk och tackorna lammar ju på våren, fast å ena sidan bör väl den stora slakttiden infallit på hösten då lammen växt till sig!?)
Det var den praktiska sidan av det hela, helt riktigt. Jag tillhör de som tror att de flesta religiösa påhitt har en rationell förklaring, men det behöver ju inte vara hela sanningen.

Vad gäller dilamm så är det dock så att lamm liksom kalv har en helt annan kvalité än de vuxna djuren, köttet smakar helt enkelt bättre. Den skillnaden blir mindre ju längre tiden går.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 september 2004, 22:39

Påsken inträffar ju också efter fastan, så då är det ju lämpligt att slå på stort vad gäller mat.
En kuriosa är väl att det verkar som att de enda länder där man slår ihop ägg och den som krossar den andras vinner tur, är Sverige och Grekland.

Läs om påsken på Wikipedia

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem

Inlägg av Halifírien » 5 september 2004, 22:45

Intressant diskussion :)

Skiljer sig den svenska påsken från den i andra europeiska länderna?
Firas det mera påsk här än i exempelvis England eller Tyskland?

Arbetet är nämligen en del i en undersökning om hur vi svenskar firar våra högtider. Lite som en rapport för utlänningar att sitta och småskratta åt, (våran lärare är helt besatt av att prata om våra snapsvisor och hur engelsmännen älskar att skratta åt dem :lol: ) så det skulle kännas lite konstigt om den svenska påsken då inte inte skiljer sig från exempelvis britternas, om ni förstår vad jag menar :|

Användarvisningsbild
johane
Medlem

Inlägg av johane » 1 december 2004, 16:29

apropå snaps visor och sådant.. vad åt man förr i tiden, låt säga 1600-talet, under t ex påsk, pingst eller kristihimelsfärd??

Skriv svar