Musik

Skriv svar
Nizze
Medlem

Musik

Inlägg av Nizze » 22 juli 2004, 21:11

Jag skulle vilja ha namnet på några 1800-tals tonsättare som gjort lite mer hemmsk/skrämande musik

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 23 juli 2004, 00:36

Jag är inte särskilt insatt i ämnet, men jag gissar på att de flesta kända stycken av den typen komponerades i Hollywoods ungdom, i samband med att de första skräckfilmerna producerades.

Måste musiken vara från 1800-talet eller går det även bra med tidigt 1900-tal?

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 23 juli 2004, 00:40

Tja, kommer att tänka på Richard Wagner som skrev Valkyrian. Lite småhemskt tycker jag att den är. Die Walküre, eller Ride of the Valkyries tror jag den heter på engelska. I fall att du vill hitta den i mp3-format. Förresten, alla har väl redan hört detta mästerverk. Alla har vi väl spelat Hearts of Iron.
Senast redigerad av 1 elRappo, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 23 juli 2004, 01:47

Bergakungens sal är väl lite skrämmande, kanske...

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 23 juli 2004, 05:46

Kompositören Heinrich Marschner skrev operan Der Vampyr. Har inte själv hört något från den, men titeln pekar väl kanske inte direkt mot att det skulle vara en romantisk komedi... :)

Musorgskijs, En natt på Blåkulla är också värd att nämnas.

Allt av Wagner är skrämmande, skrämmande dåligt :)

Nizze
Medlem

Inlägg av Nizze » 23 juli 2004, 11:54

Björn E skrev:Måste musiken vara från 1800-talet eller går det även bra med tidigt 1900-tal?
Nja tidigt 1900-tal går bra det också, helst lite mer okända stycken.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 23 juli 2004, 19:08

Joseph Suks Azrael-symfoni.
Häxsabbaten ur Berlioz Symphonie Fantastique.
Dies Irae ur Verdis Requiem.

Sen är Poulencs opera Kermelitersystrarna visserligen skriven en bra bit in på 1900-talet, men slutscenen är ruggigt ruggig. Huga! :(

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 juli 2004, 20:19

Figaro skrev:Allt av Wagner är skrämmande, skrämmande dåligt :)
Skulle du kunna förklara varför Wagner är skrämmande dålig? Personligen tycker jag det inte är något fel alls på hans verk. Även om jag tycker skrämmande inte är rätt, mer dramatiskt. Iof, jag är väl härdad, då jag sett för mycket krigsfilmer (speciellt en scen ur Beast of war, men nog om det).

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 23 juli 2004, 22:03

Tomas Ibsen skrev:
Skulle du kunna förklara varför Wagner är skrämmande dålig? Personligen tycker jag det inte är något fel alls på hans verk. Även om jag tycker skrämmande inte är rätt, mer dramatiskt. Iof, jag är väl härdad, då jag sett för mycket krigsfilmer (speciellt en scen ur Beast of war, men nog om det).
Jag kan sammanfatta vad jag tycker om Wagner med ett ord - tjatig. :)
Wagner dillade ju om "den oändliga melodin", och det förstår jag. För redan efter ett par minuter av hans musik känns det som om man har tvingats höra på det i en evighet.
Hans musik består bara av effekter, men inget innehåll. Där han borde skurit ner har han i stället vräkt på mer. Oftast med plåtblås, som jag avskyr.
Andra kompositörer i samma skamvrå är Bruckner*, Debussy, Hugo Wolff, Skrjabin, Berlioz, Tjajkovskij och Bernstein. Däremot är Mahler och Richard Strauss helt OK.

Allt givetvis min subjektiva uppfattning. Det finns inte mycket inom musiken som man kan säga är definitivt "bra" eller "dåligt".

*Gäller mest hans symfonier. Mässorna och motetterna är riktigt njutbara.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 juli 2004, 00:00

Figaro skrev:
Tomas Ibsen skrev:
Jag kan sammanfatta vad jag tycker om Wagner med ett ord - tjatig. :)
Wagner dillade ju om "den oändliga melodin", och det förstår jag. För redan efter ett par minuter av hans musik känns det som om man har tvingats höra på det i en evighet.
Hans musik består bara av effekter, men inget innehåll. Där han borde skurit ner har han i stället vräkt på mer. Oftast med plåtblås, som jag avskyr.
Andra kompositörer i samma skamvrå är Bruckner*, Debussy, Hugo Wolff, Skrjabin, Berlioz, Tjajkovskij och Bernstein. Däremot är Mahler och Richard Strauss helt OK.

Allt givetvis min subjektiva uppfattning. Det finns inte mycket inom musiken som man kan säga är definitivt "bra" eller "dåligt".

*Gäller mest hans symfonier. Mässorna och motetterna är riktigt njutbara.
Att du inte skrev det på en gång. :D
Jovisst kör Wagner på med blåsinstrument, som jag älskar. :lol:
Kan tyvärr inte uttala mig om de andra förutom Tjajkovsky, som jag också tycker är ok. Det kan bero på att jag personligen inte ogillar någon form av musik. Undantaget hip hop, skatepunk, och flick/pojkband och artister som Britttney spears o.d. :)

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 24 juli 2004, 12:03

Kolla upp Våroffer (Le sacre de primtemps), av Igor Stravinsky. Den är dramatisk och vacker.

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 24 juli 2004, 15:28

Carl Orff - Carmina Burana är väl också lite sådär mäktigt. Ingen aning när den uruppfördes dock

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 24 augusti 2004, 17:29

Heinrich Marschners opera der Vampyr (1827) är inte någon herdinneidyll, men det var inne då med häxor och spöken, och sådant vimlar den av.

Tjajkovskijs Spader Dam innehåller också ruskiga ställen.

Skriv svar