Musik
Musik
Jag skulle vilja ha namnet på några 1800-tals tonsättare som gjort lite mer hemmsk/skrämande musik
Tja, kommer att tänka på Richard Wagner som skrev Valkyrian. Lite småhemskt tycker jag att den är. Die Walküre, eller Ride of the Valkyries tror jag den heter på engelska. I fall att du vill hitta den i mp3-format. Förresten, alla har väl redan hört detta mästerverk. Alla har vi väl spelat Hearts of Iron.
Senast redigerad av 1 elRappo, redigerad totalt 23 gånger.
Kompositören Heinrich Marschner skrev operan Der Vampyr. Har inte själv hört något från den, men titeln pekar väl kanske inte direkt mot att det skulle vara en romantisk komedi... 
Musorgskijs, En natt på Blåkulla är också värd att nämnas.
Allt av Wagner är skrämmande, skrämmande dåligt
Musorgskijs, En natt på Blåkulla är också värd att nämnas.
Allt av Wagner är skrämmande, skrämmande dåligt
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Skulle du kunna förklara varför Wagner är skrämmande dålig? Personligen tycker jag det inte är något fel alls på hans verk. Även om jag tycker skrämmande inte är rätt, mer dramatiskt. Iof, jag är väl härdad, då jag sett för mycket krigsfilmer (speciellt en scen ur Beast of war, men nog om det).Figaro skrev:Allt av Wagner är skrämmande, skrämmande dåligt
Jag kan sammanfatta vad jag tycker om Wagner med ett ord - tjatig.Tomas Ibsen skrev:Skulle du kunna förklara varför Wagner är skrämmande dålig? Personligen tycker jag det inte är något fel alls på hans verk. Även om jag tycker skrämmande inte är rätt, mer dramatiskt. Iof, jag är väl härdad, då jag sett för mycket krigsfilmer (speciellt en scen ur Beast of war, men nog om det).Figaro skrev:Allt av Wagner är skrämmande, skrämmande dåligt
Wagner dillade ju om "den oändliga melodin", och det förstår jag. För redan efter ett par minuter av hans musik känns det som om man har tvingats höra på det i en evighet.
Hans musik består bara av effekter, men inget innehåll. Där han borde skurit ner har han i stället vräkt på mer. Oftast med plåtblås, som jag avskyr.
Andra kompositörer i samma skamvrå är Bruckner*, Debussy, Hugo Wolff, Skrjabin, Berlioz, Tjajkovskij och Bernstein. Däremot är Mahler och Richard Strauss helt OK.
Allt givetvis min subjektiva uppfattning. Det finns inte mycket inom musiken som man kan säga är definitivt "bra" eller "dåligt".
*Gäller mest hans symfonier. Mässorna och motetterna är riktigt njutbara.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Att du inte skrev det på en gång.Figaro skrev:Jag kan sammanfatta vad jag tycker om Wagner med ett ord - tjatig.Tomas Ibsen skrev:Skulle du kunna förklara varför Wagner är skrämmande dålig? Personligen tycker jag det inte är något fel alls på hans verk. Även om jag tycker skrämmande inte är rätt, mer dramatiskt. Iof, jag är väl härdad, då jag sett för mycket krigsfilmer (speciellt en scen ur Beast of war, men nog om det).Figaro skrev:Allt av Wagner är skrämmande, skrämmande dåligt
Wagner dillade ju om "den oändliga melodin", och det förstår jag. För redan efter ett par minuter av hans musik känns det som om man har tvingats höra på det i en evighet.
Hans musik består bara av effekter, men inget innehåll. Där han borde skurit ner har han i stället vräkt på mer. Oftast med plåtblås, som jag avskyr.
Andra kompositörer i samma skamvrå är Bruckner*, Debussy, Hugo Wolff, Skrjabin, Berlioz, Tjajkovskij och Bernstein. Däremot är Mahler och Richard Strauss helt OK.
Allt givetvis min subjektiva uppfattning. Det finns inte mycket inom musiken som man kan säga är definitivt "bra" eller "dåligt".
*Gäller mest hans symfonier. Mässorna och motetterna är riktigt njutbara.
Jovisst kör Wagner på med blåsinstrument, som jag älskar.
Kan tyvärr inte uttala mig om de andra förutom Tjajkovsky, som jag också tycker är ok. Det kan bero på att jag personligen inte ogillar någon form av musik. Undantaget hip hop, skatepunk, och flick/pojkband och artister som Britttney spears o.d.
- Anckarström
- Medlem