Disneyimperiet!

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 15:52

Jag tänker inte gå och se någon anime film. Det finns förmodligen en anledning till att USA bara visar några anime filmer :roll:

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 15:54

Simpson är inte precis någon serie som dryper av intelligens. Det är att gå till överdrift.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 25 augusti 2003, 16:33

Scrooge_McDuck skrev:

Och det där med indonesiskabarn-arbetare är ju bara larvigt. Medan du (hazze9999) sitter framför din dator och har ett bra jobb eller studerar på en bra skola så har de indonesiskabarnen det mycket svårare. De är nog mycket glada över att få jobba på Disney, som ändå är en symbol för lycka och glädje. Det jobbet betyder nog mycket för dem. Sedan är Disney inte det enda företaget som tillverkar saker i indonesien. Det råkar nämligen av en konstig anledning finnas billigare arbetskraft där. Nog om det.
NU BLIR JAG ARG!
öö vad är det du skriver!!! barn ska inte under några omständigheter jobba! barn ska vara barn! tror du att en 8 årig indonesik pojke som får sitta och sy dockor tycker att disney är en synbol för som du kallar det "för lycka och glädje"!!? hur mycket tror du han får i timmen för att jobba med att sy dockor åt ett kapitalist bolag som disney!
Och att hazze9999 drog up det där var inte larvigt! så du kan få en bild hur det värkligen går till här i verkliga världen!
// OLLE

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 augusti 2003, 16:57

Scrooge_McDuck skrev:Simpson är inte precis någon serie som dryper av intelligens. Det är att gå till överdrift.
Jo enligt mig dryper Simpson verkligen av intelligens. Just för att serien speglar det amerikanska samhället så bra och belyser komplexiteten. Serien har definitivt mer intelligens än vad jag har sett i någon Dissnye film.

Om jag får säga det själv så tycker jag att du verkar lite inskränkt Scrooge_McDuck. Du säger att du inte tycker Animefilmer är något bra. När Ja77 säger att du har dålig erfarenhet och ger tips på några filmer du borde se så anser du helt sonika att de helt enkelt är dåliga. Jag tycker att du borde vara lite mer öppen för nya ideér. Fast det är bara vad jag tycker.

/Martin

Användarvisningsbild
Abs0
Medlem

Inlägg av Abs0 » 25 augusti 2003, 17:38

Någon som har läst en serie ritad av Don Rosa?
Jag måste säga att hans serier av Kalle Anka är mycket bättre än Barks :)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 25 augusti 2003, 17:44

Tack för stödet Gröfaz :)

Scrooge_McDuck du ska också veta att Lejonkungen och Atlantis är väldigt inspererade (eller helt enkelt disney snodde iderna) av K?imba the whit lione och Nadia: secret of the blue water

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 23:08

Det verkar som om ni inte fattar något. Om baren inte arbetar så kommer de att dö! Eller ni tror kanske att det kommer komma någon form av Röda Korset eller Rädda Barnen och hjälpa dem? Då kan jag svara ett bestämt NEJ! Min pappa har arbetat hos Rädda barnen i flera år och jag vet AV EGEN ERFARENHET att om de inte tjänar pengar kommer de att dö! Jag har varit med på otaliga resor med kläder, pengar, leksaker m.m. Alla sådana saker kommer bara fram når sin mottagare ändast tack vare frivilliga insatser. Utan det där jobbet åt "kapitalist Disney" skulle de inte överleva! De skulle svälta ihjäl. Om DU kan sitta och döma hur och när barnen i Indonesien har det bäst utan att ens ha varit där så är det nog dags at JAG välkomnar DIG till "verkligen världen." Visst är det synd att baren jobbar när de är unga. Alla barn har rätt till att vara barn. Men nu är det så att faktum är att de arbetar mycket och länge. Sedan om de kan få leva ett något dugligare liv för att de kan skaffa föda till sig och kanske till och med sina syskon tycker jag att det är bra. Fast du vill kanske att de ska svälta ihjäl eller räddas av organisationer som inte finns.

Mvh/ Fredrik han som vet hur verkliga världen är

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 25 augusti 2003, 23:14

Var i florida under sommaren och jag måste tillägga att disneyland är en sjuuuk skapelse =D

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 23:20

Ja77 skrev:Tack för stödet Gröfaz :)

Scrooge_McDuck du ska också veta att Lejonkungen och Atlantis är väldigt inspererade (eller helt enkelt disney snodde iderna) av K?imba the whit lione och Nadia: secret of the blue water

Jag har hört myten om att Lejonkungen skulle vara det. Men inget är bevisat. Och dessutom, om det skulle vara så så måste ju Disney ha gjort det mycket bättre. Annars skulle de där andra filmerna vara mer kända. Fast nu när jag tänker efter så har det kanske mer med Disneys rykte att göra. Det är juinte för inte som man blir känd som världens bästa animerade film producent. Och dessutom har du kanske hört talas om Atlantis i andra sammanhang än anime? Kan det vara... den grekiska mytologien?? Det är alltså därifrån Disney fick iden. Det som ni säger är bara spekulationer. Och kan inte bevisas. Jag har läst om det där på en hemsida och saken tgs sedan upp av någon form av rättsväsende då man kom fram till att Disney inte stulit idén. Och snälla. bara för att jag inte gillar anime och intehar för avsikt att börja så hackar ni på mig. Det tycker jag är lite onödigt.

Mvh/Fredrik

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 23:22

Winters skrev:Var i florida under sommaren och jag måste tillägga att disneyland är en sjuuuk skapelse =D
Jaså, jag har själv inte varit där än. Vad är det som gör det så sjukt?

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 25 augusti 2003, 23:25

Abs0 skrev:Någon som har läst en serie ritad av Don Rosa?
Jag måste säga att hans serier av Kalle Anka är mycket bättre än Barks :)
Jag har läst en hel del serier av Don Rosa men vill inte säga vem som är bäst. Carl Barks har bättre historia bakom sina serier. Medan Don Rosa har mer fakta instoppad där. Don Rosa har en humor som tilltalar mig mer än Carl Barks. De är båda väldigt bra tecknare, om än på olika sätt. De hamnar båda på en hedrande första plats enligt mig. har du läst Farbror Joakims liv?

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 26 augusti 2003, 00:11

Scrooge_McDuck: Du har ännu inte svarat på min första fråga. Har du läst boken "Ankismen" av Jon Gisle som kom ut på 70-talet? Om du inte har rekommenderar jag dig att läsa den, den är lite gammeldags (den är skriven innan man visste hur stor betydelse Carl Barks hade haft på Kalle Ankaseriens utveckling) men är fortfarande väldigt läsvärd.

/Erik, alias Ereyk

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 26 augusti 2003, 00:35

Scrooge_McDuck Kimba var känt på sin tid på 70-talet i USA.

Angående Atlantis så tycker jag likheterna är slående se och döm själv.
De jag ville lyfta fram var att disney måste ha varit mycket inspererade av filmerna.

Varför vi hackar på dig :wink: Scrooge_McDuck är att du har inställningen disney bäst anime skräp, fast du verkar knappt sätt någon anime.

Som jag skulle dömt Disney efter ha sätt deras film Vindens krigare, som disney fan kan du inte ha missat den och historien bakom.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 augusti 2003, 01:01

Ja77 skrev: Varför vi hackar på dig :wink: Scrooge_McDuck är att du har inställningen disney bäst anime skräp, fast du verkar knappt sätt någon anime.
Precis Ja77. Det är inte för att du inte vill se någon anime det kan jag respektera.
Det jag däremot jag inte respekterar är när människor, oavsett vem det är, är bensäker på sin sak utan att överväga möjligheten att de inte har all information. Precis det som du säger att vi inte borde fördömma Disney för att de ger svältlöner till barnarbetare i Indonesien. (Är vi säkra på att de har barnarbetare förresten)
Fast detta innebär inte att man skall falla ner på knä och tacka Disney (eller andra fööretag) för sina enastående goda vilja att lokalisera fabriker i låglöneländer. Om de skulle vara så godhjärtade borde de ju anställa barnens föräldrar och låta barnen istället gå i skola. Ja fast nu blev OT. Om det är någon som vill fortsätta diskutera barnarbet så gör jag det gärna antingen via PM eller i en ny tråd.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 augusti 2003, 01:28

Jag glömde en sak. Jag tycker inte jag har fått svar på min inlednade fråga. Vad är det som gjorde Kalle Anka och hans vänner så speciella? Helt enkelt varför ska man se på Disneys serier?

/Martin

Skriv svar