Under min semester som jag hade nyligen så befann jag mig bland annat under en tid i Venedig. Förutom besök på Bienalen, så lyckades jag även hinna med att besöka museo historico navale (fick jag det rätt?), som ligger bara ett stenkast från St. Markusplatsen. Detta är inte bara ett museum över Venedigs marina historia, utan faktum är att det är hela Italiens "sjöhistoriska museum". Museet är ganska trevligt, och värt ett besök särskillt för oss Svenskar då hela fjärde våningen är dedikerad till den svenska flottan!!! Detta kom att förvåna mig minst sagt, då det enda "sammarbetet" jag kände till på förhand våra flottor emellan var införskaffandet av jagarna Remus och Romulus och att ngn svensk hade fått leda den venetianska flottan under ngt slag (Otto Wilhelm von Königsmarck vid Athen mot turkarna). En massa intressanta saker fanns att beskåda och läsa om, tyvärr var de engelska texterna dock förkortade. Hursomhelst den fråga jag inte riktigt hittade något svar till är ifall Sverige och Italien har något avtal gällandes forskningsutbyte inom det marina? Annan information om vårt sammarbete är också välkommen.
/Adde
Svensk - Italienskt marint sammarbete.
Svenska staten har väl köpt torpedbåtar från Italien vid något tillfälle? Eller är jag helt ute o cyklar nu?
Dock har väl ett par ggr Sverige beställt offerter på kryssare/panskarskepp från Italien, men det var väl mer att man beställde ritningar och planer för skepp.
Det var väl också snack om att köpa kryssare av Italien, vid samma tillfälle som jagarna inköptes? Alltså att köpa en färdig kryssare, och segla hem med den på samma sätt som med jagarna?
Men det är möjligt att jag är ute på väldigt tunn is nu, detta är mer saker som jag tycker mig minnas från diverse böcker om svenska flottan…
Något samarbete idag känner jag inte till…
Dock har väl ett par ggr Sverige beställt offerter på kryssare/panskarskepp från Italien, men det var väl mer att man beställde ritningar och planer för skepp.
Det var väl också snack om att köpa kryssare av Italien, vid samma tillfälle som jagarna inköptes? Alltså att köpa en färdig kryssare, och segla hem med den på samma sätt som med jagarna?
Men det är möjligt att jag är ute på väldigt tunn is nu, detta är mer saker som jag tycker mig minnas från diverse böcker om svenska flottan…
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Något samarbete idag känner jag inte till…
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
- Ort: Sverige
Samtidigt som vi köpte jagarna Puke och Psilander från italienarna köpte vi också torpedbåtarna Romulus och Remus samt 4 motortorpedbåtar. Vi började också förhandla om köp av en kryssare men fick nöja oss med hjälp att rita egna kryssare och pansarskepp.tryggve skrev:Svenska staten har väl köpt torpedbåtar från Italien vid något tillfälle? Eller är jag helt ute o cyklar nu?
Dock har väl ett par ggr Sverige beställt offerter på kryssare/panskarskepp från Italien, men det var väl mer att man beställde ritningar och planer för skepp.
Det var väl också snack om att köpa kryssare av Italien, vid samma tillfälle som jagarna inköptes? Alltså att köpa en färdig kryssare, och segla hem med den på samma sätt som med jagarna?
Men det är möjligt att jag är ute på väldigt tunn is nu, detta är mer saker som jag tycker mig minnas från diverse böcker om svenska flottan…![]()
Något samarbete idag känner jag inte till…
Jan-Erik Karlsson skrev:Samtidigt som vi köpte jagarna Puke och Psilander från italienarna köpte vi också torpedbåtarna Romulus och Remus samt 4 motortorpedbåtar. Vi började också förhandla om köp av en kryssare men fick nöja oss med hjälp att rita egna kryssare och pansarskepp.tryggve skrev:Svenska staten har väl köpt torpedbåtar från Italien vid något tillfälle? Eller är jag helt ute o cyklar nu?
Dock har väl ett par ggr Sverige beställt offerter på kryssare/panskarskepp från Italien, men det var väl mer att man beställde ritningar och planer för skepp.
Det var väl också snack om att köpa kryssare av Italien, vid samma tillfälle som jagarna inköptes? Alltså att köpa en färdig kryssare, och segla hem med den på samma sätt som med jagarna?
Men det är möjligt att jag är ute på väldigt tunn is nu, detta är mer saker som jag tycker mig minnas från diverse böcker om svenska flottan…![]()
Något samarbete idag känner jag inte till…
Ok, så jag var inte SÅ mycket ute och cyklade
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Den svenska flottans motortorpedbåtsvapen (MTB) var i nastan 30 aar totalt influerat av italienska tankegaangar. Italienarna var de forsta med MTB's och pa 30-talet var deras MAS-baatar den ledande typen, mest for att Italien hade av specialutvecklad Isotta-Frashini-motor speciellt avsedd for MTB-bruk. Sverige kopte licenser for tillverkning av motorerna och mer eller mindre kopierade de italienska MAS-baatarna fraan 1941 med T 15 - T 18, T 21 - T 31 och 1950-56 byggdes T32 - 56. Alla hade 2 eller ibland 3 st IF 183 eller IF 184 motorer tillverkade av Atlas Diesel dar de kallades Polar Isotta-Frashini. Bensinmotorerna, en komplicerad W-18 med tre cylinderrader om vardera 6 - gav omkring 1500hk vardera som skjutsade ivag ekipagen till farter mellan 42 - 50 knop. Med sina tva torpedtuber och en lätt Lv-kanon var vaara MTB's ett potent vapen i invasionsforsvaret i de östra skärgårdarna i tre decennier. Ett vapenslag som vaar svenska flotta kan tacka den italienska for.