"Labyrinter"

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

"Labyrinter"

Inlägg av Kynes » 17 juli 2003, 21:40

Jag har en fråga om s.k. "labyrinter" från bromsåldern, vad använde bromsfolket de till? Jag antar att de har något med religion att göra och symboliserar något.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 17 juli 2003, 23:27

Jag är också intreserad då det kommit upp i förbifarten i tråden om asagudarnas ursprung;
Dan Koehl skrev:Jag är själv böjd att tro att vi i norden delat det mesta i kulturväg med åtminstone de nordtyska folkstammarna fram till reformationen. Längre tillbaka i tiden är det naturligtvis svårt att veta, och då måste man ju också ta hänsyn till de olika svenska folkens ursprung. Ännu tidigare hittar man ju labyrinterna som ju också påstås vara fruktbarhetritsplatser, men då fjärmar man sig från temat i strängen.
/B

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 18 juli 2003, 00:46

Jag känner mig här på tunn is. Vilkt inte hindrar att jag kan börja lite grann i strängen.

Labyrinter utgjordes av runda stenar lagda i en ring som letar sig in mot mitten vilka formade lätta spår att gå eller springa i, men inte av den typ som skymde, stenarna var bara några centimeter över marken. För den som bor i Stockholm kan man sätta sig och studera barn som springer i en sådan labyrint strax bakom Sollidens restaurang. (Undertecknad tillägnade sig sin grundkondition som fyraåring i denna labyrint, och vad vet man om den hjälpte honom i den framtida fruktbarheten också? :P )

Bild

De antas ursprunga i bronsålder, men jag tror inte Sverige har några som är äldre än från år 0, alltså vid kristi födelse.
http://www.algonet.se/~ukforsk/roslkraf.htm skrev:De äldsta labyrinterna i Mälarområdet ligger på rullstensåsarna: Badelundaåsen med en lika stor labyrint som vid Rösaring, Enköpingsåsen (förstörd), Uppsalaåsen (Rösaring) Stockholmsåsen (förstörd kring sekelskiftet).
Dessa labyrinter, kallas också jungfrudanser, förekommer franför allt i kusttrakter, och tros, såvitt jag vet, vara använda inom fruktbarhetsriter. Ett tunnt, tunnt fragment i denna kultur lär skall finnas kvar i barnramsan "och flickan hon går i ringen med röda guldband"

Länkar:

* Rösarings labyrint i Upplands-Bro och mera från samma sajt (med intressanta tankar för UrsusRex, tror jag)

Kolla gärna vidare, vore roligt om ni kan sammanställa något här!

Totmes
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 27 juni 2003, 23:46
Ort: Stockholm

Inlägg av Totmes » 18 juli 2003, 22:57

Labyrinter går inte att datera på vanligt arkeologiskt sätt, då de aldrig ligger i kulturlager utan nästan alltid på ett kalt berg eller i ett klapperstensfält. Inte ens den välkända labyrinten vid Rösaring i Låssa socken, Uppland, går att datera. Man kan i varje fall inte med säkerhet knyta den till de fornlämningar som ingår i den kringliggande miljön, vare sig till de yngre järnåldersfornlämningarna eller till fornlämningarna från bronsåldern. En labyrint från Grundskatan i Västerbotten är dock troligen som äldst medeltida. Dateringen bygger på uppfattningen att labyrinten uppenbarligen är uppförd av stenar från en sannolikt vikingatida tomtning. Försök med lichenometriska dateringar - datering genom lavtillväxt - av labyrinter i Norrland antyder att sådana sannolikt inte är äldre än från medeltid.
Labyrinter förekommer främst utmed kusterna, där de är vanligast i utpräglade skärgårdsmiljöer, även om de i viss mån också förekommer i inlandet. Koncentrationen till den nordligaste Norrlandskusten, framför allt i Nedertorneå socken är påfallande. I skärgårdsområdena har labyrinter en inte helt klarlagd rumslig koppling till säsongfiskeplatser.
De traditioner som är knutna till labyrinter antyder ett samband med sägner som berättas i Iliaden och det indiska eposet Ramayana. Sägnerna anses ha ett samband med fruktbarhetskult. De berättar bl.a om att man med magiska medel befriar en prinsessa som är fängslad i labyrinten.
Folkligt förankrade namn på labyrinter är bl.a "Trojeborg" och "Jungfrudans".
Uppgifterna är hämtade ur Riksantikvarieämbetets skriftserie Fornlämningar i Sverige del 3.
Man vet alltså inte med säkerhet om Sverige har några labyrinter från bronsåldern. Men om några labyrinter skulle vara från bronsåldern, vilken funktion hade dom då i sin samtids samhälle? Ja, det är ju hopplöst svårt att uttala sig om. Av lätt insedda skäl.
En amatörforskare har jämfört utbredingen av labyrinter i inlandet med utbrednigen av övriga fornlämningar och även med sockenindelningen och sett samband. Han har haft artiklar införda i Populär Arkeologi och om jag lyckas ta mig samman och städa ska jag ta fram artiklarna och läsa igenom dom igen.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 19 juli 2003, 18:43

Totmes skrev: Labyrinter förekommer främst utmed kusterna, där de är vanligast i utpräglade skärgårdsmiljöer, även om de i viss mån också förekommer i inlandet. Koncentrationen till den nordligaste Norrlandskusten, framför allt i Nedertorneå socken är påfallande. I skärgårdsområdena har labyrinter en inte helt klarlagd rumslig koppling till säsongfiskeplatser.
Vad trevligt :D jag började undra när jag var ute i Piteå:s skärgård (en ö som heter stenskär) där finns det två stycken "labyrinter" så jag började undra varför man skulle slösa tid på att bygga de här "labyrinterna".

Skriv svar