Attila

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 10 juni 2003, 23:23

Örjan skrev:Attila/Atle omnämns i en av de isländska sagorna.
Vart och vilka sagor?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 juni 2003, 23:42

Leonidas skrev:
Vart och vilka sagor?
Minns tyvärr inte vad sagan hette. Men den härstammar från samma historieberättartradition som sedermera inspirerade Wagner till att komponera Nibelungens ring.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 10 juni 2003, 23:46

Örjan skrev:
Leonidas skrev:
Vart och vilka sagor?
Minns tyvärr inte vad sagan hette. Men den härstammar från samma historieberättartradition som sedermera inspirerade Wagner till att komponera Nibelungens ring.
Hmm är det Sigurds saga eller ngt? Jag får leta lite.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 10 juni 2003, 23:48

Leonidas skrev:Hmm är det Sigurds saga eller ngt? Jag får leta lite.
*rycker på axlarna* :|

Hlidsjalf
Medlem

Inlägg av Hlidsjalf » 10 juni 2003, 23:57

Völuspa är det som Atle är med i. Den finns att läsa på http://www.asatro.a.se

Sedan är det väl rökstenen(har jag för mig) som Theoderik nämns, tror det står att han sitter på sin gotiska häst.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 11 juni 2003, 00:55

Örjan skrev:
Är inte det fan vad hette den... Snorre (hahaha) Sturlasson har väll skrivit sagan?

//Fredde

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 juni 2003, 00:59

Örjan skrev:Minns tyvärr inte vad sagan hette. Men den härstammar från samma historieberättartradition som sedermera inspirerade Wagner till att komponera Nibelungens ring.
Du menar fornyrðislag och berättelsen om Sigurd Fafnesbane.
Delar av sagan finns för övrigt att beskåda på en sten i Ramsundsberget i Södermanland.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 juni 2003, 00:59

Carolus XII skrev:
Örjan skrev:
Är inte det fan vad hette den... Snorre (hahaha) Sturlasson har väll skrivit sagan?

//Fredde
Nej, jag tror att Hlidsjalf har rätt. Snorre... har skrivit Heimskringla som bland annat berättar om ynglingaätten.

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 11 juni 2003, 01:02

ahh, jusste.. hehe, snorre.. vilket namn! Jag har en bok hemma, där hans skrifter är ner skrivna!

//Fredde

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 11 juni 2003, 01:03

Patrik skrev:Du menar fornyrðislag och berättelsen om Sigurd Fafnesbane.
Delar av sagan finns för övrigt att beskåda på en sten i Ramsundsberget i Södermanland.
Leonidas skrev:Völuspa är det som Atle är med i. Den finns att läsa på http://www.asatro.a.se .
Förekommer Atle i flera sagor?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 11 juni 2003, 01:06

Örjan skrev:Förekommer Atle i flera sagor?
Atle förekommer i Atlakviða samt i Atlamál (vilket egentligen är en längre version än Atlakviða).

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 11 juni 2003, 10:02

Leonidas skrev:
Vart och vilka sagor?
Attila omnämns som Atle/Atli i de isländska sagorna och som Etzel i Nibelungenlied, som är den germanska (kontinentens) motsvarigheten till sagan om Sigurd Fafnesbane. Intressant nog heter Attila, Atsel på
ungerska.

Detta citat är en intressant redogörelse för hur Attila untnyttjade den romerska mytbilden och dess undergång.
The year 445 of our era completed the twelfth century from the foundation of Rome, according to the best chronologers. It had always been believed among the Romans that the twelve vultures, which were said to have appeared to Romulus when he founded the city, signified the time during which the Roman power should endure. The twelve vultures denoted twelve centuries. This interpretation of the vision of the birds of destiny was current among learned Romans, even when there were yet many of the twelve centuries to run, and while the imperial city was at the zenith of its power. But as the allotted time drew nearer and nearer to its conclusion, and as Rome grew weaker and weaker beneath the blows of barbaric invaders, the terrible omen was more and more talked and thought of; and in Attila' s time, men watched for the momentary extinction of the Roman state with the last beat of the last vulture's wing. Moreover, among the numerous legends connected with the foundation of the city, and the fratricidal death of Remus, there was one most terrible one, which told that Romulus did not put his brother to death in accident or in hasty quarrel, but that

" He slew his gallant twin

With inexpiable sin,"

deliberately and in compliance with the warnings of supernatural powers. The shedding of a brother' s blood was believed to have been the price at which the founder of Rome had purchased from destiny her twelve centuries of existence.(ix)

We may imagine, therefore, with what terror in this, the twelve hundredth year after the foundation of Rome, the inhabitants of the Roman empire must have heard the tidings that the royal brethren, Attila and Bleda, had founded a new capital on the Danube, which was designed to rule over the ancient capital on the Tiber' . and that Attila, like Romulus, had consecrated the foundations of his new city by murdering his brother ; so that for the new cycle of centuries then about to commence, dominion had been bought from the gloomy spirits of destiny in favor of the Hun by a sacrifice of equal awe and value with that which had formerly obtained it for the Roman.

It is to be remembered that not only the pagans, but also the Christians of that age, knew and believed in these legends and omens, however they might differ as to the nature of the superhuman agency by which such mysteries had been made known to mankind. And we may observe, with Herbert, a modern learned dignitary of our church, how remarkably this augury was fulfilled; for " if to the twelve centuries denoted by the twelve vultures that appeared to Romulus, we add for the six birds that appeared to Remus six lustra, or periods of five years each, by which the Romans were wont to number their time, it brings us precisely to the year 476, in which the Roman empire was finally extinguished by Odoacer."
Källa: http://www.standin.se/fifteen06a.htm

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 juni 2003, 10:40

Nej, Attila heter Áttila på ungerska, det är ett mycket populärt namn där.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 11 juni 2003, 11:16

Djinghis Khan skrev:Nej, Attila heter Áttila på ungerska, det är ett mycket populärt namn där.
Ok, jag fick dock denna uppgift:
But when Attila (or Atzel, as he is called in the Hungarian language) became their ruler,..
Källa:
http://www.standin.se/fifteen06a.htm

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 juni 2003, 15:49

Leonidas skrev:
Djinghis Khan skrev:Nej, Attila heter Áttila på ungerska, det är ett mycket populärt namn där.
Ok, jag fick dock denna uppgift:
But when Attila (or Atzel, as he is called in the Hungarian language) became their ruler,..
Källa:
http://www.standin.se/fifteen06a.htm
ATTILA m History, Hungarian
Pronounced: a-TIL-a
Means "little father" from Gothic atta "father" combined with a diminutive suffix. This was the name of a 5th-century leader of the Huns who invaded and ravaged Europe before finally being slowed down at the Battle of the Catalaunian Plains in Gaul. Attila was the name given to him by his Gothic-speaking subjects in eastern Europe; his real name may have been Avithohol.

http://www.behindthename.com/nmc/hun.html

http://www.20000-names.com/male_hungarian_names.htm

En kompis har f.ö. släktingar i Ungern, en av hans kusiner heter just Attila.

Skriv svar