8000 år gammal fästning hittad i Sibirien

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13614
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

8000 år gammal fästning hittad i Sibirien

Inlägg av Markus Holst » 15 december 2023, 14:06

https://varldenshistoria.se/stenalder/a ... a-fastning

Forskarna uttrycker förvåning då man trodde att samlar- och jägarkulturerna levde utan konkurrens sins emellan men denna forskning visar hur fästningen bevakade och försvarade ett fiskeområde.

Jag är undrande över denna naivitet då man ju vet att det streds mellan likadana kulturer i såväl Australien som Nordamerika.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: 8000 år gammal fästning hittad i Sibirien

Inlägg av millgard » 18 december 2023, 09:45

Det förvånande i sammanhanget är snarare att forskare trodde att människan någonsin varit en fredlig art. Precis allt pekar ju på motsatsen, i såväl verkligheten som myten.

Kain mördade sin bror, sedan har det hållit på. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: 8000 år gammal fästning hittad i Sibirien

Inlägg av sonderling » 18 december 2023, 15:16

Måste säga att jag nog gått på myten mest för att jag tänkt att det måste funnits mängde av fritt land att ströva i utan att behöva tjafsa med varandra.

Men så gick det ett avsnitt av vetenskapens värld som handlade om krigets ursprung, där de tog upp detta med Schimpanser som slåss och även äter av varandra (men andra röster säger att det är för att de lever för trångt inpå varandra i sina naturreservat?)

Men så var det visst nån utgrävning på Afrikas horn där de kunde fastslå att nån slags massaker skett bland våra förmännisko släktningar. (Ja jag har för mig att det inte var homo sapiens?) Där inte ens en gravid kvinna hade skonats. de hade väl alla fått skallen inslagen med trubbigt våld. Minns inte när avsnittet gick så det var nog ett tag sedan.

Det är väl som de säger i dataspelet Fallout: War. War never changes.

Sonderling

Skriv svar