Svenska goter

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Re: Flytt av sträng till äldre hitoria?

Inlägg av überjunge » 27 april 2003, 23:03

Dan Koehl skrev:Efter att ha läst igenom strängen, samt när man överväger strängens namn, så kanske det är mer korrekt att flytta hela denna sträng till Äldre historia. Rubrik och innehåll verkar mer höra hemma där, eftersom den inte solkart handlar om Göticism? Åsikter kring detta? /Dan
Det har du rätt i. Jag postade en gren i Äldre historia för några veckor sedan, men där var det ingen som tyckte att det var intressant, ehh min presentation var inte den bästa. På Marcus Wendels inrådan ska jag fixa det. Så att jag postade den här grenen här var, precis som du påpekar, ett misstag och har ställt till det ganska mycket problem. Alla, inklusive jag, verkat villrådiga. 8O

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 10:55

Det här är ganska intressant, jag frågade faktiskt historiska instutitionen i Lund angående svenska goter:

Fråga: Hejsan! Jag skulle vilja få info om Goterna, och vilka bevis finns det för att de skulle ha kommit från Sverige?
MVH Mikael
(Mikael Ranelius, Karlstad, 2003-02-27)

Svar: Goterna var benämningen på vissa germanfolk under antiken och tidig medeltid.Det finns inga bevis för att goterna skulle kommit från Skandinavien. Den gotiske historikern Jordanes påstod på 500-talet att goterna kom från Skandinavien men några bevis för detta finns inte. Enlgt den romerske författaren Tacitus levde goterna vid flden Wislas mynning. Därifrån tycks de ha förflyttat sig ner till områden runt Svarta havet.

Det är där de återfinns under senare delen av 300-talet när de asiatiska hunnerna föll in i Europa från öster. Dessa underkuvade ostrogoterna (de "glänsande goterna", inte "östgoter") och tvingade visigoterna (de "verkliga goterna", inte "västgoter") att söka skydd på romerskt territorium. Under ledning av sin kung, Alarik, anföll visigoterna Rom och intog för en kort period staden 410. Därefter drog de vidare till Gallien, upprättade ett välde kring Toulouse, förlorade detta till frankerna på 500-talet och drog vidare till Spanien där de upprättade ett nytt rike. Detta sköljdes över av den arabiska invasionen på 700-talet
(EQ)


Original på: http://fragalund.pixe.lth.se/historia/svar.asp

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 28 april 2003, 13:52

Hatten av för Djinghis Khan och de vise männen/kvinnorna i Lund.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 28 april 2003, 14:50

Djinghis Khan skrev:Det här är ganska intressant, jag frågade faktiskt historiska instutitionen i Lund angående svenska goter:

Fråga: Hejsan! Jag skulle vilja få info om Goterna, och vilka bevis finns det för att de skulle ha kommit från Sverige?
MVH Mikael
(Mikael Ranelius, Karlstad, 2003-02-27)

Svar: Goterna var benämningen på vissa germanfolk under antiken och tidig medeltid.Det finns inga bevis för att goterna skulle kommit från Skandinavien. Den gotiske historikern Jordanes påstod på 500-talet att goterna kom från Skandinavien men några bevis för detta finns inte. Enlgt den romerske författaren Tacitus levde goterna vid flden Wislas mynning. Därifrån tycks de ha förflyttat sig ner till områden runt Svarta havet.

Det är där de återfinns under senare delen av 300-talet när de asiatiska hunnerna föll in i Europa från öster. Dessa underkuvade ostrogoterna (de "glänsande goterna", inte "östgoter") och tvingade visigoterna (de "verkliga goterna", inte "västgoter") att söka skydd på romerskt territorium. Under ledning av sin kung, Alarik, anföll visigoterna Rom och intog för en kort period staden 410. Därefter drog de vidare till Gallien, upprättade ett välde kring Toulouse, förlorade detta till frankerna på 500-talet och drog vidare till Spanien där de upprättade ett nytt rike. Detta sköljdes över av den arabiska invasionen på 700-talet
(EQ)


Original på: http://fragalund.pixe.lth.se/historia/svar.asp
Lustigt att de avfärdar Jordanes, som var got, teori och källa med Tacitus som var romare och satt i Rom. Annars är detta den vanliga pk-förklaringen de alltig kommer med i denna fråga. Troligtvis beroende på risken att idiotförklara sig.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 15:36

Jordanes var bosatt i Romarriket. I sitt verk De origine actibusque getarum (="Om geternas ursprung och bedrifter") från omkring 550 identifierar han sitt folk med de under antiken nämnda Geterna, ett folkslag som från och med 400-talet f.kr. bodde i Thrakien (nuv. norra Grekland) och som senare införlivades i Alexanders rike. Dessa skulle dock ursprungligen enligt Jordanes ha kommit från den mytiska ön tillika urhemmet "Skandza", som tolkas som skandinavien. Värt att nämna är att Jordanes arbete byggde på det idag förlorade goterarbetet av den romerske historieskrivaren Cassiodorus. Senare skulle man i Sverige (från och med 1300-talet) utnyttja Jordanes arbete och tolka Goter-Geterna som våra egna Götar (av Jordanes f.ö. kallade Gauthioth). Denna medeltida mytbildning utvecklades senare till den s.k. Götisismen, bl.a. under Olof Rudbeck d.ä.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 28 april 2003, 16:05

Djinghis Khan skrev:Jordanes var bosatt i Romarriket.
Dock ej i Rom. I övrigt så finns ovan nämnda info i tråden redan...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 20:00

Men uppenbarligen är hans verk fullt av kontradiktioner och andra tvivelaktiga fakta, så man får nog ta det med en nypa salt...

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 28 april 2003, 20:07

Djinghis Khan skrev:Men uppenbarligen är hans verk fullt av kontradiktioner och andra tvivelaktiga fakta, så man får nog ta det med en nypa salt...
Vilket också finns hos Tacitus, speciellt när han ska berättar om ting utanför Romarriket.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 20:12

Leonidas skrev:
Djinghis Khan skrev:Men uppenbarligen är hans verk fullt av kontradiktioner och andra tvivelaktiga fakta, så man får nog ta det med en nypa salt...
Vilket också finns hos Tacitus, speciellt när han ska berättar om ting utanför Romarriket.
Tja vem har sagt att Herr Cornelius är särskilt pålitlig...

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 28 april 2003, 22:24

Djinghis Khan skrev:
Leonidas skrev:
Djinghis Khan skrev:Men uppenbarligen är hans verk fullt av kontradiktioner och andra tvivelaktiga fakta, så man får nog ta det med en nypa salt...
Vilket också finns hos Tacitus, speciellt när han ska berättar om ting utanför Romarriket.
Tja vem har sagt att Herr Cornelius är särskilt pålitlig...
Precis det är det jag menar. Hur kan Historiska institutionen avfärda en opålitlig källa med en annan. Herr Tacitus säger att goterna kom från Wislas flodmynning, så det så. Är det källkritik? Dessutom tror jag, hur än opålitlig Jordanes var, så hade han bättre källor om goterna är Tacitus hade...

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 29 april 2003, 11:48

Båda verken beskriver Viszlas mynning, jag tror att institutionen här tycker att de med andra ord anser det styrkt eftersom det nämns i 2 olika källor.

F.ö. noterar jag att institutionen inte vänder sig MOT att Goterna skulle kommit från Sverige, eller argumenterar att detta är fel eller en missuppfattning, eller nämner något annat, mer plausibelt ursprung för Goterna. De konstarar bara att det inte är bevisat att goterna kom från Sverige. En liten, men mycket betydelsefull, skillnad.

Det intressanta tycker jag är att sedan de senaste 1500 åren har ingen kommit upp med någon annan idé kring Goternas ursprung, vilken bättre går att bevisa, argumentera för och få accepterad än att de kom från Sverige.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 29 april 2003, 17:23

Leonidas skrev:
Djinghis Khan skrev:
Leonidas skrev:
Djinghis Khan skrev:Men uppenbarligen är hans verk fullt av kontradiktioner och andra tvivelaktiga fakta, så man får nog ta det med en nypa salt...
Vilket också finns hos Tacitus, speciellt när han ska berättar om ting utanför Romarriket.
Tja vem har sagt att Herr Cornelius är särskilt pålitlig...
Precis det är det jag menar. Hur kan Historiska institutionen avfärda en opålitlig källa med en annan. Herr Tacitus säger att goterna kom från Wislas flodmynning, så det så. Är det källkritik? Dessutom tror jag, hur än opålitlig Jordanes var, så hade han bättre källor om goterna är Tacitus hade...
Men Tacitus befann sig närmare i tiden för Goternas urpsprung äm Jordanes.

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 5 maj 2003, 11:43

Djinghis Khan
Det vore kul om du tog dig tid att läsa mitt PM angående göticism. Det finns postat långt upp i grenen.


/per

überjunge
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: 10 juli 2002, 23:32
Ort: Uppsala

Inlägg av überjunge » 5 maj 2003, 11:45

Just det, jag har bara postat huvuddelen. Inledning och sammanfattning får du klara dig utan. :wink:

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 5 oktober 2003, 00:48

Det som hittills nämnts i denna debatt är skriftliga källor, legender, etc. I Danmark finns arkeologisk forskning i gotiska trakter som ger gott stöd till att goterna har ett - i sin inledning - skandinaviskt ursprung. Det är byggnadsteknik, brakteater och allt möjligt.
I Sverige är det fortfarande "förbjudet" att nämna dessa nya källor, troligen för att göticismen ses med förakt eller löje och ingen vill förknippas med den. Det är t o m så att svensk arkeologi skäms för att nämna indicier som mycket uppenbart talar i vårt gotursprungs riktning. Man hittar hellre en annan förklaring eller håller tyst, ibland intill pinsamhetens gräns.
Själv känner jag således inget motstånd mot att acceptera att goternas ursprung hos oss. Göticismen behöver vi inte blanda in.

FoxTox

Skriv svar