Druidernas existens i det antika Gallien

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Evuul
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 januari 2014, 22:25

Druidernas existens i det antika Gallien

Inlägg av Evuul » 16 januari 2015, 22:35

Jag marscherade in i en historisk argumentation med en annan häromveckan. Om själva diskussionen vill jag inte gå in på några detaljer, men ett utav ämnen vi diskuterade var antiken. Och jag talte lite om romarna och deras förmåga att integrera folkslag i sitt imperium, men det fanns ju såklart även de som underminerades istället så som druiderna hos kelterna. Den andre jag språkade med kom med påståendet att det är osäkert huruvida druiderna existerade eller inte. Samma talare hade kommit med ett halvt dussin andra påståenden där denne faktiskt kom med historiskt inkorrekt information, som jag självklart bemärkte. Hursomhelst, beträffande druiderna väckte det en fråga inom mig och efter lite ''slentriangooglande'' har jag inte fått ett svar ännu, så jag vänder mig till er som är kunniga, pålästa och förmodligen har lusläst och analyserat Caesars ''De Bello Gallico''.

Existerade kelternas druider?
Vilka historiska källor, förutom Caesars självgoda verk, finns det som man kan lita på när det kommer till kelterna och deras tro?
''Þar kvelr Níðhöggr, nái framgengna."''

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Druidernas existens i det antika Gallien

Inlägg av LasseMaja » 16 mars 2015, 22:28

Det måste ju finnas många källor som omnämner druiderna från brittiska öarna?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Druidernas existens i det antika Gallien

Inlägg av Hexmaster » 17 mars 2015, 20:31

Evuul skrev:Vilka historiska källor, förutom Caesars självgoda verk, finns det som man kan lita på när det kommer till kelterna och deras tro?
På vilket sätt inverkar Caesars attityd på hans källvärde i sammanhanget?

Om JC ändå duger så har han en del att säga om druiderna.
Druides a bello abesse consuerunt neque tributa una cum reliquis pendunt...
The Druids do not go to war, nor pay tribute together with the rest; they have an exemption from military service and a dispensation in all matters. Induced by such great advantages, many embrace this profession of their own accord, and [many] are sent to it by their parents and relations. They are said there to learn by heart a great number of verses; accordingly some remain in the course of training twenty years. Nor do they regard it lawful to commit these to writing, though in almost all other matters, in their public and private transactions, they use Greek characters. That practice they seem to me to have adopted for two reasons; because they neither desire their doctrines to be divulged among the mass of the people, nor those who learn, to devote themselves the less to the efforts of memory, relying on writing; since it generally occurs to most men, that, in their dependence on writing, they relax their diligence in learning thoroughly, and their employment of the memory. They wish to inculcate this as one of their leading tenets, that souls do not become extinct, but pass after death from one body to another, and they think that men by this tenet are in a great degree excited to valor, the fear of death being disregarded. They likewise discuss and impart to the youth many things respecting the stars and their motion, respecting the extent of the world and of our earth, respecting the nature of things, respecting the power and the majesty of the immortal gods.
http://www.forumromanum.org/literature/ ... ic_e6.html

Evuul
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 januari 2014, 22:25

Re: Druidernas existens i det antika Gallien

Inlägg av Evuul » 18 mars 2015, 23:13

Det är helt irrelevant och bör redigeras bort. Vet inte riktigt vad som for i mig.
Tack för länken iallafall.
''Þar kvelr Níðhöggr, nái framgengna."''

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Druidernas existens i det antika Gallien

Inlägg av pandersson2 » 22 mars 2015, 08:58

Gå till Wikipedia, deras artikel tager upp källorna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Druid

Första källorna är grekiska från 300-talet fkr.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Druidernas existens i det antika Gallien

Inlägg av karlfredrik » 14 april 2015, 21:30

Cicero skrev att han kände en druid personligen

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Druidernas existens i det antika Gallien

Inlägg av karlfredrik » 14 april 2015, 21:38

I övrigt nämns ju druider hos Tacitus, Strabo och Diodoros från Sicilien - jag rekomenderar ni läser orginalkällorna

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Druidernas existens i det antika Gallien

Inlägg av LasseMaja » 18 april 2015, 09:18

Man hittar ju också skrifter från de brittiska öarna, gjorda av de första munkarna.

Skriv svar