"The Jomon People"???

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

"The Jomon People"???

Inlägg av Richard R » 8 februari 2003, 11:35

Hej, alla historieintresserade!

Jag håller på med att plöja igenom Graham Hancock's "Underworld" där han försöker påvisa att mänsklighetens välkända civilisationer är mycket äldre än vad dagens historia/arkeologi gör gällande. I boken kom jag i kontakt med Jomon-folket som bodde på de japanska öarna fram till nyligen. Mig veterligt skulle detta folkslag tillhöra den hittills äldsta varianten på civilisation. Lerkrukor och föremål som kan dateras till 14.000 år före vår tideräkning!!! Smått otroligt, om sant. Är det flera som hört talas om detta för mig okända folkslag? Vidare hävdar Hancock att stor del av mänsklighetens tidiga historia döljer sig under vatten. Inte omöjligt. Problemet är dock att finansiera dykningar vid presumtiva lämningar och konstruktioner. Hancock är förresten samme man som påstår att pyramiderna är mycket äldre än de 3-4000 år som hittills har antagits. Han lägger till 10.000 år till! Nåja, men Jomon-folket? Jag skulle gärna vilja veta mera om detta folkslag. Någon som har några uppslag?

Tackar på förhand!
Richard R.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 12 februari 2003, 09:57

Är inte det samma teori som hade sitt ursprung i de klippformationer utanför Japans kust som först antogs vara skapade av människor, men som sedan kunde förklaras på ett naturligt sätt?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Jomon people

Inlägg av Stefan » 14 februari 2003, 19:33

Jag slog upp i Google på Jomon people, finns ganska mycket.

Det verkar stämma att de fanns där ca 12-14 tus år, men att kalla det för högcivilisation vore att ta i.

Jag reagarade först att de uppgavs funnits i Japan tills helt nyligen, tänkte en stund att det är ett annat namn på Ainu-folket. Tydligen icke.
Ainu har haft viss släktskap, många ord gemensamma med Jomon, men det var olika folk ändå.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: "The Jomon People"???

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 11:22

Richard R skrev:Hej, alla historieintresserade!

Jag håller på med att plöja igenom Graham Hancock's "Underworld" där han försöker påvisa att mänsklighetens välkända civilisationer är mycket äldre än vad dagens historia/arkeologi gör gällande. I boken kom jag i kontakt med Jomon-folket som bodde på de japanska öarna fram till nyligen. Mig veterligt skulle detta folkslag tillhöra den hittills äldsta varianten på civilisation. Lerkrukor och föremål som kan dateras till 14.000 år före vår tideräkning!!! Smått otroligt, om sant. Är det flera som hört talas om detta för mig okända folkslag? Vidare hävdar Hancock att stor del av mänsklighetens tidiga historia döljer sig under vatten. Inte omöjligt. Problemet är dock att finansiera dykningar vid presumtiva lämningar och konstruktioner. Hancock är förresten samme man som påstår att pyramiderna är mycket äldre än de 3-4000 år som hittills har antagits. Han lägger till 10.000 år till! Nåja, men Jomon-folket? Jag skulle gärna vilja veta mera om detta folkslag. Någon som har några uppslag?

Tackar på förhand!
Richard R.
Hancock och hans idéer får du allt ta med rejäla grabbartag salt! :wink:

Angående Jomofolket så är det ett samlingsbegrepp på de olika folk som levde i Japan under stenålder, från 10.500 f.kr (Hancocks favvo-datum) till c.400 f.kr. Namnet Jomo kommer från Japanska "Jomon" som betyder repmönster, och med det åsyftas mönstret som förekommer på tvinnad keramik från den tiden. Jomofolket levde genom jakt, samlande och framförallt fiske som huvudnäring, de bodde i hyddgrupper (från 5000 f.kr.) och representerar knappast någon högkultur. Fram mot 3000talet f.kr. uppstod mer strukturerade byar, och kring 400 f.kr övergick den i större delen av landet i den s.k. Yayoikulturen som odlade ris och behandlade metaller. På norra Honshu och Hokkaido levde den s.k. epi-jomonkulturen kvar till 700-talet, då den ersattes av Ainufolkens satsumon och ochotkulturer.

Skriv svar