Cart ruts på Azorerna

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Cart ruts på Azorerna

Inlägg av mal » 21 mars 2013, 07:32

De s.k "cart rutsen" vilka är kända på t.ex Malta, men även på Azorerna är märkliga med tanke på att man inte finner några nednötta trampspår efter några dragdjur mellan de parallella spåren. På Azorerna löper spåren fram i tät magmatiskt bergsunderlag vilket även är klart fashinerande.
Bild
Bild

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av gnikam4 » 24 mars 2013, 16:18

Så vad finns det för teorier?

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av mal » 24 mars 2013, 17:13

Aricle (Aug 12, 2012): Portuguese American journal.

Cart-ruts on the Azores:

The presence of cart-ruts on the Azores is one of the most unexpected facts to present itself in the search for the first settlers on the Azores. These enigmatic features are found in large numbers around the Mediterranean basin, in Italy, Portugal, France, and most famously on Malta. The Portuguese cart-ruts are pre-Christian, as are those on Malta. As we have no record of their being made since the 'official' discovery of the Azores, we must assume that these were made by a people prior to the Portuguese.

There are three physical explanations for the existence of cart-ruts. They are:

1). They were carved into the rock to facilitate the passing of some form of vehicles.

2). They were worn naturally by the passing of numerous vehicles over a long period of time.

3). They were made by the passing of a single vehicle over a soft substrate which has since solidified.

All of these possibilities pose problems in the case of the Azores: The first alternative requires a large supply of manpower, lots of time and a considerable motivation. The second requires considerably more time and an immense amount of traffic (in order to carve such deep tracks into rock). The third option is entirely refuted by geologists. As we have no record of such practices by the Carthaginians or Greeks, we probably need to look elsewhere to find the origin of these most peculiar geological features. The Maltese cart-ruts have now shown to have an association with the temple building period c. 3,000 BC. Not only are the stones used to build the temples the same dimensions as the 'gauge' of the tracks, but they are found close to the temples themselves. Again, none of these facts appear to be relevant on the Azores so for now, at least, the very existence of what is essentially a 'prehistoric' feature is one of the islands most fascinating mysteries.



Cart-ruts on Terceira, Azores.

(Photo Credits: Antonieta Costa, Antonio Araújo)

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av mal » 25 mars 2013, 07:06

"cart ruts" på Azorerna är en nyhet. Vad folk även inte känner till är att liknande spår som de på Malta och Azorerna även finns att betrakta strax utanför Cambay (Kambath) vid den indiska Nordkusten (Gujarat). Vid en resa till den lilla staden Diu dec. 2012 fann jag dem av en tillfällighet när jag var ute och joggade längs havskusten.
Bild
Bild

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av erep » 25 mars 2013, 14:23

Eftersom ingen av de nämnda teorierna ser ut att få godkännande..... Ska vi gå i von Dänikens spår? ;)

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av mal » 25 mars 2013, 16:36

Vi behöver inte blanda in Däniken i diskussionen. Visst är det frestande att dra iväg i fantasi och spekulation, men det är inte acceptabelt. Genom uteslutning av diverse teorier stannar det vid ett antal frågetecken?

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av mal » 29 mars 2013, 05:15

Tänkbart är, hur som helst, att en förgången och okänd kultur har lämnat spår efter sig på Azorerna, men även i Peru och Bolivia. En eller flera försvunna högkulturer (kalla dem vad vi vill?).
Bild
Puma-punku, Bolivia. Foto: mal.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av erep » 29 mars 2013, 23:34

mal skrev:Vi behöver inte blanda in Däniken i diskussionen. Visst är det frestande att dra iväg i fantasi och spekulation, men det är inte acceptabelt. Genom uteslutning av diverse teorier stannar det vid ett antal frågetecken?
Käre her Censor, eller borde jag säga hobbymodererare kan nog uttrycka sig tydligare. Vad vill du säga?
mal skrev:Tänkbart är, hur som helst, att en förgången och okänd kultur har lämnat spår efter sig på Azorerna, men även i Peru och Bolivia. En eller flera försvunna högkulturer (kalla dem vad vi vill?).
Bild
Puma-punku, Bolivia. Foto: mal.



Och herrens teori är? kom nu med den så jag kan bedöma om den är acceptabel.. och om inlägget är acceptabelt. *sarkasm*

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av Marcus » 29 mars 2013, 23:47

Håll en vänlig ton, tack.

/Marcus

mal
Medlem
Inlägg: 155
Blev medlem: 16 maj 2011, 12:49

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av mal » 30 mars 2013, 09:25

"Herrens" åsikt är att vi, i anarkistisk olydnad, sakta men säkert river och monterar ned den gängse ordningen vad det gäller vår forntidshistoria. Ur ruinerna bygger de uppväxande generationerna sakta upp en ny världsbild. (Rom byggdes inte på en dag). Vad som kommer att ersätta vår föråldrade gryningshistoria kan vi endast spekulera i.
http://www.google.se/search?q=puma-punk ... B640%3B466

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5012
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av koroshiya » 30 mars 2013, 12:36

mal skrev:Tänkbart är, hur som helst, att en förgången och okänd kultur har lämnat spår efter sig på Azorerna, men även i Peru och Bolivia. En eller flera försvunna högkulturer (kalla dem vad vi vill?).
Bild
Puma-punku, Bolivia. Foto: mal.

Jo, ifall man tror att de är från bronsåldern måste de vara skapade under vagnens tidigaste tidsåldrar, men det måste inte vara något fantastiskt bakom dessa spår.

Detsamma hade man kanske kunnat fått även i Sverige, om det inte hade varit så mycket lera och jord överallt.

Jag tror att det här mycket väl kan vara normala resultat av en jordbrukarkultur som får leva på en plats under lång tid. Kanske kan man leta efter paralleller med hur det kan se ut på romerska gator och vägar?

Användarvisningsbild
Valdemar Sappi
Medlem
Inlägg: 1436
Blev medlem: 12 december 2009, 14:22

Re: Cart ruts på Azorerna

Inlägg av Valdemar Sappi » 30 mars 2013, 13:41

Handdragna tvåhjuliga kärror är inte unika. Men de brukar förekomma tillsammans med djurdragna vagnar och det har de inte gjort på Azorerna. Nu har det nog t.o.m. varit så att handdragna kärror oftast varit vanligare än kärror dragna av olika sorters dragdjur. Så det som behövs är en analys av vad som lastats.

Combaysspåren tycker jag är ointressanta. Dels verkar terrängen ha varit/är porös och dels går vägen nära kusten. Insamling av drivved och tång på dragkärror är inte svårt at föreställa sig som en viktig binäring även i senare tid. Nordens äldsta lagböcker är fulla av bestämmelser om rätten till vrakgods t.ex.

Att blanda in en massa annat i det här blir inte heller särskilt intressant utan mest avtändande på upptäckarlusten. Så låt oss hålla oss till hjulspåren på Azorerna.

Frågan om trampspår från människor tycker jag är en bifråga som kan ha sina förklaringar. Ytan är trots allt sliten och det kan ha funnits jord eller annan beläggning när vägarna användes. Trapporna i mitt hus har använts i 90 år. Kanterna är avrundade, men trots att alla gått i samma spår syns inte det. Hade det körts med hjul på samma mjuka sten hade det däremot synts.
Frågan är då vad som gjort att dragdjur inte använts? Kan det förklaras av vad som transporterats? Eller av kostnaden för dragdjur? Vi har trots allt massor av historiska exempel på att det varit billigare med mänsklig dragkraft, även när dragdjur funnits.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.

Skriv svar