Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av oilc » 30 november 2010, 17:41

Jag läste en gång en bok av Thor Heyerdahl om Påskön - fantastiskt fascinerande - och det fanns en detalj i den som gjorde mig nyfiken.

I öns historia finns legender om två olika folkslag, långöronen och kortöronen, varav långöronen ska ha haft vit hud och rött hår. Då Påskön upptäcktes av européerna genom ett holländskt skepp 1722 beskrev holländarna också hur vissa av innevånarna var lika vita i hyn "som en europé". Heyerdahl påpekade att dåtida européer (som knappast skämdes för rasism) inte skulle ha kallat en person vithyad om hon inte verkligen var det, och att en person verkligen måste ha varit ljus om en holländare kunde kalla henne lika ljus som honom själv.
Enligt legenden ska långöronen ha utgjort öns styrande skikt, och statyerna dyrkades som deras förfäder. Då ett nytt skepp besökte ön 1774 fanns där inte längre lika många "vita" som förut, och öns statyer var nedvälta och inte längre dyrkade. Nästan alla Påsköns innevånare utplånades av slavraider och epidemier under 1800-talet, men det finns fortfarande personer med rött hår och gröna ögon bland innevånarna.

Thor Heyerdahl påpekade att folkgrupper med vit hud och rött hår också är kända från vissa delar av Asien och Amerika under forntiden; det ska tex finnas mumier med rött hår i latinamerika och en tidsperiod under antiken då Maldiverna beboddes av ett folkslag som beskrevs som vita.

Nu är ju det här naturligtvis en känslig fråga eftersom sådant här lätt får en otäck bismak av rasism - jag tycker själv det kändes lite tveksamt då jag läste om det :oops: . Men det gjorde mig nyfiken, särskilt som jag inte har hört något om det här tidigare. Ligger det någon sanning i det här eller är det bara teorier? Är det här teorier som någon här hört talas om förut? Har någon annan läst om det här någonstans?

Jag talar alltså inte specifikt om exemplet Påskön, utan om Heyerdahls berättelse att det ska ha funnits liknande rödhåriga-vithyade folkgrupper i Asien.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 oilc, redigerad totalt 30 gånger.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av Johan Matsson » 30 november 2010, 18:56

Jag har själv träffat en någorlunda rödhårig japan, inte färgat som är rätt populärt där. fast han kan ju ha haft en amerikansk farsa eller nåt men han kunde inget annat språk än japanska. Inte ett ord engelska. Vissa ser lite lätt brun/rödhåriga ut.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av millgard » 1 december 2010, 15:39

Angående Heyerdahl så berättades även legenden om hur ett engelskt fartyg led skeppsbrott utanför Chiles kust i mitten eller slutet av 1500-talet. Överlevande därifrån skulle då via handel och kulturellt utbyte ha spritt sina gener till Påskön och på så sätt utgöra bakgrunden till "långöronen".

Jag vill minnas att Heyerdahl i denna bok "Aku-Aku" även berättar om ett strandhugg längs den Chilenska kusten. Besättningen tänder en eld, lagar lite mat och tar siesta. Plötsligt - en inföding som uppenbarligen gömt sig i närheten springer iväg. Han stannar, vänder sig om och stirrar på dem med KLARA BLÅ ÖGON, innan han slutligen försvinner in i skogen och efterlämnar en mycket häpen expedition med Heyerdahl i spetsen.

Tja, vad vet man... konstigare saker har hänt. Dessutom kunde man om jag minns rätt även namnge det undergångna fartyget samt namnen på de sjömän som klarat sig...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av Hexmaster » 1 december 2010, 16:31

Nu är Heyerdahls rykte inte det bästa - hans jakt på Oden bär syn för sägen - men uppgifterna om just vita rödhåriga på Påskön verkar intressanta.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av Giancarlo » 1 december 2010, 18:17

millgard skrev:Angående Heyerdahl så berättades även legenden om hur ett engelskt fartyg led skeppsbrott utanför Chiles kust i mitten eller slutet av 1500-talet. Överlevande därifrån skulle då via handel och kulturellt utbyte ha spritt sina gener till Påskön och på så sätt utgöra bakgrunden till "långöronen".
Det behövs inte sådana fantastiska förklaringar egentligen. Chile har haft en stor irländsk (och engelsk) invandrargrupp. Landets landsfader t.ex. Bernardo O'Higgins var irländskättad, även landets förste president efter Pinochet; Patricio Aylwin var det. Tillika finns det en stor walesisk koloni i södra Argentina, samt en större engelsk invandrargrupp i Rio del La Plata-regionen.

http://en.wikipedia.org/wiki/English_Chilean http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Chilean'

Själv är jag skeptisk mot även denna historia av Heyerdahl. Den kanske luktar litet unket i skuggan av hans hyperdiffussionsteori. http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... diffus.php
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av millgard » 1 december 2010, 22:17

Giancarlo skrev:
millgard skrev:Angående Heyerdahl så berättades även legenden om hur ett engelskt fartyg led skeppsbrott utanför Chiles kust i mitten eller slutet av 1500-talet. Överlevande därifrån skulle då via handel och kulturellt utbyte ha spritt sina gener till Påskön och på så sätt utgöra bakgrunden till "långöronen".
Det behövs inte sådana fantastiska förklaringar egentligen. Chile har haft en stor irländsk (och engelsk) invandrargrupp. Landets landsfader t.ex. Bernardo O'Higgins var irländskättad, även landets förste president efter Pinochet; Patricio Aylwin var det. Tillika finns det en stor walesisk koloni i södra Argentina, samt en större engelsk invandrargrupp i Rio del La Plata-regionen.

http://en.wikipedia.org/wiki/English_Chilean http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_Chilean'

Själv är jag skeptisk mot även denna historia av Heyerdahl. Den kanske luktar litet unket i skuggan av hans hyperdiffussionsteori. http://scienceblogs.com/aardvarchaeolog ... diffus.php
Det intressanta var väl att det skulle kunna förklara den betydligt äldre "sägnen". :)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av Giancarlo » 2 december 2010, 01:44

millgard skrev:
Det intressanta var väl att det skulle kunna förklara den betydligt äldre "sägnen". :)
Absolut. Påminner lite om denne väkände herres öde kanske? http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Selkirk

Men det vore intressant om det finns något konkret presenterat om den. Sägnen där man förösker förklara ovanliga ärftliga kroppsliga utseende attributer i ett område brukar ofta förklaras med någon sådan efterkonstruerad sägen där ett fartyg med ett folk med främmande utseende gör skeppsbrott( invandrar och sen beblandar sig med lokalbefolkningen. Ofta är sådana rena myter. Men det betyder att det inte kan ha hänt här. Men som sagt, vi vet inte.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

oilc
Tidigare medlem
Inlägg: 645
Blev medlem: 3 januari 2008, 14:05
Ort: Sverige

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av oilc » 3 december 2010, 00:38

Det var en intressant teori om en skeppsförlisning, men det tycks inte ha varit så här.
Påsköns berömda statyer ska alla ha föreställt "långöronen", eftersom de ingick i ett slags förfärdersdyrkan av öns kungligheter och styrande klass, och dessa statyer ska ha börjat resas redan på medeltiden; om jag minns rätt från 1200-talet. Statyerna har också uttänjda öronsnibbar, vilket ska förklara namnet.
Vad som är intressant med just Påskön är också att det har en kultur som totalt skiljer sig från den polynesiska i resten av söderhavet, något som kan stödja legenden att kortöronen (och därmed deras kultur) var underställda långöronen.

Påsköns historia är otroligt fascinerande! :)

När det gäller de vita rödhåriga i resten av Asien nämnde Heyerdal att det finns legender från stora delar av Asien som nämner vita folkgrupper längre tillbaka i historien: bland annat på Maldiverna och i Mexico ska sådana legender finnas. Heyerdal föreslår att det handlar om något slags ursprunglig aukton folkgrupp :? Men det finns förstås på samma sätt spillror av folkgrupper med svart hud i Asien - som aboriginerna - som också ska vara mycket gamla auktona folkgrupper.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av von Adler » 3 december 2010, 09:24

Rödhårighet förekommer bland alla folkgrupper på jorden. Mellan 0,5% och upp till 6% av befolkningen i olika folkgrupper är rödhåriga. Det är betydligt mer vanligt i nord- och framförallt nordvästeuropa (Irland, Wales, Skottland) än i andra delar, men förekommer överallt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_hair

http://farm4.static.flickr.com/3641/347 ... 12086a.jpg
http://mathildasanthropologyblog.files. ... indian.jpg

Användarvisningsbild
Den skitande apan
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:25

Re: Rödhåriga urinnevånare - på Påskön och i Asien

Inlägg av Den skitande apan » 3 december 2010, 21:37

"Viracocha" kallades väl denne vite "gud" bland indianerna?
Sen är dessa historier inte så konstiga, nu har man ju hittat vita mumier i Kina, vars livstid är daterad till innan den kinesiska civilisationens födelse, lägligt nog.

Skriv svar