Undersökning: Din bild av neandertalaren

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
pernillalindblom
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 april 2010, 14:03

Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av pernillalindblom » 22 april 2010, 14:14

Hejsan!

Jag håller på med mitt x-jobb på universitetet och skulle vilja få DIN syn och uppfattning på neandertalarna.
Om du vill delta undersökningen, klicka bara här, så kommer du dit.

Det är enkelt och ingen förkunskap krävs.

Tack för din medverkan!
//Pernilla

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Hans » 22 april 2010, 14:36

Nej men välkommen :wink:

Jag har dragit mitt strå till stacken.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Olof Trätälja » 23 april 2010, 08:42

Hej Pernilla,

Fyller gärna i din undersökningsenkät, men jag tycker att det blir onödigt svårt av att du använder ordet "oss" i flera frågor. Vad menas med det? Är det vi som lever idag eller avser det homo sapiens sapiens som var samtida med neandertalarna? Det kan påverka svaren ganska mycket.

Vilken institution är det du gör exjobbet vid?
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

pernillalindblom
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 april 2010, 14:03

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av pernillalindblom » 23 april 2010, 09:25

Olof Trätälja skrev: Fyller gärna i din undersökningsenkät, men jag tycker att det blir onödigt svårt av att du använder ordet "oss" i flera frågor. Vad menas med det? Är det vi som lever idag eller avser det homo sapiens sapiens som var samtida med neandertalarna? Det kan påverka svaren ganska mycket.

Vilken institution är det du gör exjobbet vid?
Hejsan!
Jag förstår din fundering kring mitt användande av "oss", och det var inte ett självklart val att ta det framför "homo sapiens". Jag uppskattar din kommentar och kommer ta den, precis som alla andra, i beaktande när jag gör analysen.

Jag gör x-jobbet på Linköping universitet, LinTek.
//Pernilla

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Olof Trätälja » 23 april 2010, 09:36

pernillalindblom skrev:
Olof Trätälja skrev: Fyller gärna i din undersökningsenkät, men jag tycker att det blir onödigt svårt av att du använder ordet "oss" i flera frågor. Vad menas med det? Är det vi som lever idag eller avser det homo sapiens sapiens som var samtida med neandertalarna? Det kan påverka svaren ganska mycket.

Vilken institution är det du gör exjobbet vid?
Hejsan!
Jag förstår din fundering kring mitt användande av "oss", och det var inte ett självklart val att ta det framför "homo sapiens". Jag uppskattar din kommentar och kommer ta den, precis som alla andra, i beaktande när jag gör analysen.

Jag gör x-jobbet på Linköping universitet, LinTek.
//Pernilla
Ok, men hur vill du att vi rent praktiskt skall tänka när vi tex svarar på frågora på sid 2? Att man inte jämför med dagens kultur torde vara naturligt. Men hur med intelligensen? Det är inte självklart att dåtidens sapiens sapiens var lika intelligenta som idag och det skulle till och med kunna vara så att det skedde en föränding under den periode de levde samtida med neandertalarna i Europa. -Kanske till och med just därför, men det är det ju ingen som vet eller säkert kan avfärda idag !

Detta är hursomhelst ett ganska hett ämne.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Simon_HBG » 23 april 2010, 10:15

Såja, ifyllt. Hoppas du får ett brett underlag till din studie och presenterar resultatet här när det är klart.

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Krappfiskarn » 23 april 2010, 11:13

Har svarat. Jag skriver själv ett examensarbete om neandertalarna. :)
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Schwemppa » 23 april 2010, 14:01

Även jag har bidragit. :)

pernillalindblom
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 april 2010, 14:03

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av pernillalindblom » 23 april 2010, 14:44

Olof Trätälja skrev:
pernillalindblom skrev:
Olof Trätälja skrev: Fyller gärna i din undersökningsenkät, men jag tycker att det blir onödigt svårt av att du använder ordet "oss" i flera frågor. Vad menas med det? Är det vi som lever idag eller avser det homo sapiens sapiens som var samtida med neandertalarna? Det kan påverka svaren ganska mycket.

Vilken institution är det du gör exjobbet vid?
Hejsan!
Jag förstår din fundering kring mitt användande av "oss", och det var inte ett självklart val att ta det framför "homo sapiens". Jag uppskattar din kommentar och kommer ta den, precis som alla andra, i beaktande när jag gör analysen.

Jag gör x-jobbet på Linköping universitet, LinTek.
//Pernilla
Ok, men hur vill du att vi rent praktiskt skall tänka när vi tex svarar på frågora på sid 2? Att man inte jämför med dagens kultur torde vara naturligt. Men hur med intelligensen? Det är inte självklart att dåtidens sapiens sapiens var lika intelligenta som idag och det skulle till och med kunna vara så att det skedde en föränding under den periode de levde samtida med neandertalarna i Europa. -Kanske till och med just därför, men det är det ju ingen som vet eller säkert kan avfärda idag !

Detta är hursomhelst ett ganska hett ämne.
Jag vill inte bestämma hur någon ska tänka, jag vill bara vet HUR folk tänker i största allmänhet. Jag är inte ute efter rätt och fel, eftersom - precis som du säger - ingen vet exakt hur det varit. Jag vill bara ha åsikter.

Att vi inte vet precis hur varken neandertalarna eller tidiga homo sapiens agerade eller på vilket sätt intelligensen yttrade sig för några tio tusen till några hundra tusen år sedan hindrar inte att vi TROR en massa saker idag ändå. Vi kan inte ens vara säkra på att det vi tror oss kunna utläsa ur arkeologiska lämningar är hundra procent sant. Och är inte det en del av tjusningen med forskningen: att vi aldrig kan veta säkert, att teorier hela tiden prövas och nya rön dyker upp?

mvh
Pernilla

pernillalindblom
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 april 2010, 14:03

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av pernillalindblom » 23 april 2010, 14:46

Krappfiskarn skrev:Har svarat. Jag skriver själv ett examensarbete om neandertalarna. :)

Spännande! Vad handlar det om?

pernillalindblom
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 22 april 2010, 14:03

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av pernillalindblom » 23 april 2010, 14:47

Simon_HBG skrev:Såja, ifyllt. Hoppas du får ett brett underlag till din studie och presenterar resultatet här när det är klart.
Eftersom det verkar finnas intresse för det, så: japp, det tänker jag göra =)

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Olof Trätälja » 23 april 2010, 15:44

pernillalindblom skrev:Jag vill inte bestämma hur någon ska tänka, jag vill bara vet HUR folk tänker i största allmänhet. Jag är inte ute efter rätt och fel, eftersom - precis som du säger - ingen vet exakt hur det varit. Jag vill bara ha åsikter.

Att vi inte vet precis hur varken neandertalarna eller tidiga homo sapiens agerade eller på vilket sätt intelligensen yttrade sig för några tio tusen till några hundra tusen år sedan hindrar inte att vi TROR en massa saker idag ändå. Vi kan inte ens vara säkra på att det vi tror oss kunna utläsa ur arkeologiska lämningar är hundra procent sant. Och är inte det en del av tjusningen med forskningen: att vi aldrig kan veta säkert, att teorier hela tiden prövas och nya rön dyker upp?

mvh
Pernilla
Nja, det hade väl inte funnits något problem med om frågan skulle varit tydligare? Nu vet man ju inte riktigt om du far efter den underliggande frågeställningen om huruvida eventuella dåtida intelligensskillnader varit avgörande för vilka som blev kvar, vilket är en vanlig frågeställning eller en helt annan frågeställning om huruvida neandertalarna hade haft en tillräcklig intelligens för att själva utveckla en kultur likt vår moderna. Därmed kommer du själv givetvis att få svårigheter att analysera resultatet, då du inte vet vad folk svarat på.

Men till en helt annan sak. Av ditt senare svar här ovan kan man dra slutsatsen att du gärna vill föra analysen inom, skall vi kalla det ett postmodernistiskt synsätt, vilket nog var lite det jag antog. Det här är intressant eftersom neandertalarna och den potentiella konflikten mellan neandertalare och den moderna människan använts och används för diverse projektioner för det nutida samhället. Typiskt, någon vill påstå att någon egenskap är eftersträvansvärd i dagens samhälle och då påstår denne att det var just den egenskapen som de nutida människorna hade men inte neandertalarna !

Detta är du uppenbart helt på det klara med, men frågeställngen kan också vidgas. Det förekommer ju också en viss kollision mellan den mer sanningssökande vetenskapen och den relativistist projekternade agendan, det politiskt korrekta om man så vill. Och detta är något annat än bara striden om vilken projektion som skall väljas för dagen, det är en diskussion om hur man skall ställa sig inför obekväma sanningar, för sådana finns det nog ändå, särskillt beträffande neandertalarna och deras förhållande till den modererna människan.

En sådan diskussion kan naturligtvis föras på metaplanet, men den kan också föras med konkreta exempel. Antag tex hypotetiskt att någon faktiskt lyckas bevisa att det är sant att neandertalarna bidragit till den moderna människans genom på ett sådant vis att det skett en intelligenshöjning och att denna slagit igenom i olika hög grad bland olika befolkningsgrupper på ett sådant sätt att sillnader ännu idag består. Om detta vore sant så skulle det naturligtvis vara politiskt mycket känsligt och självklart helt politiskt inkorrekt. Men sant skulle det ju kunna vara för det. Frågan jag då tänker på är hur denna hypotetiska sanning skulle hanteras.

Att plocka in en sådan frågeställning i ett exjobb är förstås inte det enklaste och det beror nog en hel del på huruvida man har en exminator som själv har förmågan att lyfta sig ur den postmodernistiska hålan om det alls är tillrådigt eller inte. Betydligt mer intressant skulle det dock bli !

-Lycka till i vilket fall som helst !
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Markus Holst » 23 april 2010, 15:51

Oj, vilka stora växlar ni drar på enkäten Jag ser den mera som en stilla frågan om vad dagens människor tror och tycker om neanderthalaren. Jag tror inte det är en omröstning för att fastställa hur det egentligen var.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Hexmaster » 23 april 2010, 18:28

Markus Holst skrev:Oj, vilka stora växlar ni drar på enkäten.
Vem talar du till utöver Trätälja? :) Att undersöka "hur människor i största allmänhet ser på neandertalaren" är självförklarande för de flesta.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Undersökning: Din bild av neandertalaren

Inlägg av Olof Trätälja » 23 april 2010, 19:16

Hexmaster skrev:
Markus Holst skrev:Oj, vilka stora växlar ni drar på enkäten. Jag ser den mera som en stilla frågan om vad dagens människor tror och tycker om neanderthalaren. Jag tror inte det är en omröstning för att fastställa hur det egentligen var.
Vem talar du till utöver Trätälja? :) Att undersöka "hur människor i största allmänhet ser på neandertalaren" är självförklarande för de flesta.
Och hur lyckas du tolka det jag skriver som att jag skulle tolka enkäten som en omröstning för att fastställa hur det egentligen var? 8O

Nej, för flera av oss, om än inte alla, torde det vara uppenbart såväl vad enkäten handlar om, vad exjobbet handlar om (samma enkät torde inte vara tänkbar för ett exjobb om den istället skulle handla om tex zebror). De flesta torde också ha insikten att det inte är nödvändigt att begränsa diskussionen till just de frågor som finns på enkäten utan kan istället se möjligheten att diskutera de undeliggande frågeställningarna direkt...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar