Hur många människor fanns det på stenåldern?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Eon
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 juli 2009, 22:30

Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av Eon » 21 juli 2009, 23:12

Frågan är naturligvis absurd. Stenåldern varade ju i mer än 100 000 år. Men jag undrar ändå eftersom följdfrågorna är mycket intressanta.

När människan utvandrade från Afrika tror man att homo sapiens-stammen hade krympt ner till kanske bara några tusen individer. Dessa spred sig sedan över världen (och Afrika). Vi kan anta en långsam ökning av andalet individer med en del dippar i kurvan när hungerkatastrofer inträffat.

Följdfrågor: kan inte det här misskreditera den populära tanken att människor har krigat mycket mellan olika stammar o. dyl.? Om det bara fanns några 100 000 människor som spred sig ut över jordklotet (sist till de amerikanska kontinenterna) Borde sannolikheten inte vara låg att man stötte på andra stammar som konkurerade om resurserna? Det var ju bara att flytta vidare?

Och det här med att homo sapiens konkurerade ut neandertalmänniskan? Borde det inte finnas mycket god plats för båda givet det låga antalet individer?

Samma sak gäller mammutar. Ibland ser man texter som visserligen erkänner att klimatförändringar minskade mammutstammen, men också att de jagades hårt. Det fanns miljoner mammutar (över hela jordklotet, även i Afrika faktiskt). Skulle en liten men (men effektiv) jägarstam av homo sapiens verkligen kunna påverka så mycket?

(Jag är ny här, så säg till om jag missat en gammal tråd eller om jag postat i fel forumavdelning)

Mvh/Eon

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 23 juli 2009, 16:30

Population Education - Google böcker, resultatav V K Rao - 2001 - Population - 257 sidor
Population alarm The world population was almost stationary during Stone Age, an estimated 10 million people. Sometime between 8000 BC and 6000B. ...
books.google.se/books?isbn=8176484962...
Tio miljoner människor verkar den källan säga.

Gorwell
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 december 2007, 14:58
Ort: va?

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av Gorwell » 29 juli 2009, 22:42

Följdfrågor: kan inte det här misskreditera den populära tanken att människor har krigat mycket mellan olika stammar o. dyl.? Om det bara fanns några 100 000 människor som spred sig ut över jordklotet (sist till de amerikanska kontinenterna) Borde sannolikheten inte vara låg att man stötte på andra stammar som konkurerade om resurserna? Det var ju bara att flytta vidare?
alltså det finns ganska få fynd från stenåldern som visar på yttre våld (då orsakat av annan människa) och det stämmer det du skriver om att våldet ökar när befolkningen ökar och/eller konkuransen om lokala resurser ökar.
Men att stenåldern skulle ha varit fyllt av krig/småstrider/slagsmål/kravaller som på någe vis blivit "den allmäna uppfattningen", det finns en tråd som delvis behandlar din fråga här viewtopic.php?f=35&t=34394
jag rekomenderar också Lasse Bergs bok "Gryning över kalahari" som handlar om människans ursprung och om vad som är hennes egentliga natur (läs: beteende). annars så vet jag inte riktigt vad du är ute efter med din huvudfråga, som du själv säger det är en ganska odefinierbar fråga, eller egentligen mer eller mindre obesvarbar, jag har också hört att antalet homo sapiens bör ha varit runt några tusen individer vid utåget ur afrika och att man skulle ha fått reda på det med hjälp av "the genographic project" som pågick för några år sedan. Är det någe liknande du frågar efter alltså en liknande uppskattning fast under en längre period?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av Stefan » 30 juli 2009, 13:29

Eon skrev:
Följdfrågor: kan inte det här misskreditera den populära tanken att människor har krigat mycket mellan olika stammar o. dyl.? Om det bara fanns några 100 000 människor som spred sig ut över jordklotet (sist till de amerikanska kontinenterna) Borde sannolikheten inte vara låg att man stötte på andra stammar som konkurerade om resurserna? Det var ju bara att flytta vidare?

Och det här med att homo sapiens konkurerade ut neandertalmänniskan? Borde det inte finnas mycket god plats för båda givet det låga antalet individer?
ja, jag tror också att så länge områdena var glest befolkade så behövde man sällan ta till fullskaliga krig. Var det större kontrovers var det bara att flytta.
Och en följdgissning är kanske att det var detta som drev på folkspridningen. Dvs att man iddes att övh vandra vidare ändå bort till amerikat...

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av LasseMaja » 30 juli 2009, 15:32

Eon skrev:När människan utvandrade från Afrika tror man att homo sapiens-stammen hade krympt ner till kanske bara några tusen individer. Dessa spred sig sedan över världen (och Afrika).
Det senaste jag läste om saken så kan det vara så få som 150 individer som utvandrade från Afrika och blev anfäder till resten av världens folk.

Calypze
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 9 oktober 2004, 18:39
Ort: Stockholm

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av Calypze » 15 augusti 2009, 22:42

LasseMaja skrev:
Eon skrev:När människan utvandrade från Afrika tror man att homo sapiens-stammen hade krympt ner till kanske bara några tusen individer. Dessa spred sig sedan över världen (och Afrika).
Det senaste jag läste om saken så kan det vara så få som 150 individer som utvandrade från Afrika och blev anfäder till resten av världens folk.
Blir det inte inavel då? Enligt vad jag läst så krävs det minst 480 ej nära besläktade individer i en "ny koloni" eller vad man ska säga för att behålla en hälsosam genetisk mångfald.

imax
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 augusti 2009, 09:43

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av imax » 25 augusti 2009, 09:56

Hej hej. Av en ren slump råkade jag ta fram Atlas of the world population history igår, den är dock från 1978.

Där står det. "With better weather as well, the population in 10,000 BC was probably rather more then double what it had been in 100,000 BC. So, as the ice caps finally melted away, the human population must have been approaching the 4 million mark."

Vet inte om det hjälper dig nått.

Apropå det du sa om våld under stenåldern är det som du själv sa, en rätt lång period. Men man skall inte göra misstaget att tro att kulturen såg lika ut på olika ställen. Den skilde sig väldigt mycket, både i levnads sätt och i tro/religion. I vissa områden förekom mycket våld, medan det på andra ställen var mycket lugnt. Vill du veta mer om olika sorters stenålders samhällen rekommenderar jag. After the Ice: A Global Human History 20,000-5000 BC av Steven Mithen.

Det jag kommer säga nu har jag inget belägg för, men jag spekulerar: Även om det fanns gott om plats i norra Europa/asien (om det nu var så) var det ju bara de nomader som levde i kanten till de koloniserade områdena som hade möjlighet att expandera. De i mellanöstern var ju fortfarande tvungna att konkurrera om de resurser som fanns där, de hade ju ingen möjlighet att "sprida sig" bara för att det fanns ledig plats långt norr ut.
Detta har jag dock bara hittat på, så jag vet inte alls hur det egentligen låg till.

Eric Palmér

Knurd
Medlem
Inlägg: 358
Blev medlem: 8 augusti 2006, 04:14
Ort: Stockholm

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av Knurd » 31 augusti 2009, 01:01

Calypze skrev:Blir det inte inavel då? Enligt vad jag läst så krävs det minst 480 ej nära besläktade individer i en "ny koloni" eller vad man ska säga för att behålla en hälsosam genetisk mångfald.
Incest var ofarligt fram till dess att Gud förbjöd det i Moseböckerna. Därför kunde både Adams och Noas barn gifta sig med varandra ;)

Skämt åsido, så har det funnits massor av stamsamhällen på hela jorden som varit för små och isolerade för att besitta hälsosam genetisk mångfald. De har uppenbarligen överlevt ändå, om än inte i toppform.

Folk har sedan urminnes tider varit medvetna om riskerna med inavel. Därav skrönan (?) enligt vilken avlägsna byar erbjuder stora belöningar till främmande män som lyckas göra en kvinna i byn på smällen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av Hexmaster » 31 augusti 2009, 09:26

Knurd skrev:Därav skrönan (?) enligt vilken avlägsna byar erbjuder stora belöningar till främmande män som lyckas göra en kvinna i byn på smällen.
Hm? Kan du beskriva lite närmare? Var, när...

Låter som en tacksam historia att höhö:a över på Explorer's Club. Men det skulle ju kunna vara sant också, av blodiga aveltekniska skäl.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Hur många människor fanns det på stenåldern?

Inlägg av Lindir » 1 september 2009, 00:05

A Concise History of World Population (Fourth Edition, 2007) av Massimo Livi-Bacci, professor i demografi i Florens, anger följande beräkningar:

före 35.000 f Kr: "human population [...] did not exceed several hundred thousand"
mellan 35.000 f Kr och 10.000 f Kr: fördubblingstakt 8.000-9.000 år
10.000 f Kr: 6 miljoner (medellivslängd inkl barnadödlighet 20 år)
10.000 f kr - år 0: fördubblingstakt knappt 2.000 år
400 f Kr: 153 miljoner
år 0: 252 miljoner (medellivslängd inkl barnadödlighet 22 år)

En annan intressant kuriosauppgift är att 11,4% av alla människor som någonsin fötts beräknades ha fötts före år 10.000 f Kr, att jämföra med 41,0% mellan 10.000 f Kr och år 0, samt 7,3% mellan 1950 och 2000. Den gamla skrönan (eller ska vi kalla den faktoid?) att mer än hälften av alla människor som någonsin fötts lever idag ligger alltså långt ifrån sanningen. I själva verket levde alltså (om de här beräkningarna stämmer något så när) mer än hälften av alla den hittillsvarande världshistoriens människor redan före år 0.

Skriv svar