LasseMaja skrev:Mitt resonemang baseras på forskningen från Professor Lawrence H Keely.
Hans bok: "War Before Civilization" (Oxford University Press; 1996)
Man kan också läsa Douglas P. Fry i Beyond War. The Human Potential for Peace,
(Oxford University Press, 2007) och komma fram till motsatsen.
Motsatsen mot vad? Douglas P. Frys bok handlar inte om att stenåldersliv var icke-våldsamt.
Han för främst fram informationen att vissa kulturer och tidsperioder kan leva utan krig.
Som han själv säger det:
"According to, "man the warrior" view, humans (especially males) are warlike by nature
nature. Advocates of this perspective forge a tight evolutionary link between
chimpanzee and human violence, empasize sex differences in agression, recite
any litany of barbarity, atrocity and brutality to support this portrait of
humanity. The validity of this "man the warrior" view may seem rather obvious
after all, we know that humans make war and that wars have always been raging
somewhere. However a different, but not polar opposite-perspective will be
suggested in this book. According to this new view, clearly humans are creating
mayhem, but they also have a remarkable capacity of working out conflict without
resorting to violence. Specifically, a careful reexamination of the actual
evidence will lead us to the conclusion that humans are not warlike by nature".
Diskussionen är egentligen snedvriden. Frys bok handlar om "human nature"
medan Keelys bok slår hål på myten om den ädle vilden. Böckerna handlar om
olika saker och kan lika gärna bägge vara sanna. Om utgår från den
mänskliga naturen kan man konstatera att människan har potential för
fred, men samtidigt har vi potentialen för krig, och jägar-samlar-kulturerna
var i alla fall inte mindre våldsammare än de kulturer som kommit efter.
Nu har jag bara läst i den begränsade förhandsgranskningen som finns på
Google books av Frys bok, så ha överseende för eventuellt misstag från min sida.
Mitt intryck är i alla fall att Fry vill poängtera de mänskliga egenskaper
som kan ge fred, hans bok är rent av skriven med syftet att uppmana till fred
men utesluter inte sådana saker som Keely tagit fram i sin bok.
I många andra källor som jag läst (böcker, wiki, NE) så har de tidiga
jägar-samlarkulturerna, heller inte framställts man att de skulle vara så
speciellt våldsamma eller blodtörstiga. Här är två exempel från wiki och NE.
Bägge exempel du tar upp handlar om dessa folks samhällsstruktur, och visst kan man tolka beskrivningarna
fridfullt om man nu vill, men bägge dina exempel utesluter absolut inte våld eller krig.
Att ta för sig med våld är ju en fördel för individuell överlevnad, genom en hierarki så fastställs
ju vem som får äta först och para sig. Detta våld är dock till stor del ritualiserat och det är väldigt
sällan det leder till konfrontationer eller skador. När väl en ledarroll etablerats så räcker det med
att markera detta. Det andra våldet du talar om, det som utövas av ”psykopater”, ”hustrumisshandlare”
och ”våldtäktsmän” kan jag inte se som någon överlevnadsfördel. Snarare torde det vara en nackdel eftersom
utövaren blir hatat och avskydd, och förmodligen inte så långlivad.
Nu diskuterar du något helt annat igen. Jag tog upp räder emot andra stammar som ett exempel
där våld kan premieras, inte våld inom stammen med undantaget av att en person
med stor styrka/kunskap/stark ställning i stammen kan begå våldsamma handlingar ostraffat.
Exemplet med San-folket är jag också lite förbryllad över. Detta folk tas i andra sammanhang upp som ett exempel på ett
fredligt folk (man saknar exempelvis ordet för ”krig”). Sanfolket lever i ett ickehierarkiskt samhälle, där ledarfigurerna
inte har så stor makt och där könen är relativt jämställda. Det är också en gåvoekonomi utan privategendom i vår mening.
Att dispyter och ifrågasättande skulle lösas med dödsstraff är inte alls vad jag läst, istället sittar man i timmar och pratar om problemen.
Uppriktigt sagt så känns det nästan som lite modern kommunistkritik i de formuleringar du använder om Sanfolket.
Återigen får vi inte missförstå varandra, jag förde inte fram den här informationen för att föra någon slags
anti-kommunistisk diskussion. Utan resonemanget kommer ifrån min källa där jag först läste påståendet.
Men det spelar ingen stor roll för nu kommer jag inte ihåg min första källa till detta påstående.
Men efter litet grävande kan jag föra fram att enligt Richard Lees "The !Kung San: Men, Women, and Work in a Foraging Society". (1979)
har San-folket en mordstatistik som är jämförbar med samtida amerikanska storstäders, även
om de ej förde krig mellan stammarna.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.