Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av Hexmaster » 22 januari 2009, 08:58

kultursnubbe skrev:Välkommen in bland rasisterna dvs ras är ett fullgott vetenskapligt objekt.
Tack, men nej tack.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av G:son » 22 januari 2009, 09:54

kultursnubbe skrev: Hudfärgen är enligt dig således ett rasskiljande element.
Frågan var inte riktad till mig, men jag svarar ändå. Visst är hudfärgen ett rasskiljande element. Att de genetiska skillnaderna inom grupperna är större än skillnaderna mellan grupperna, ändrar knappast på faktumet, att hudfärgen bestäms av genetiska faktorer. Därmed inte sagt, att raser är någonting som behöver noggrannt definieras eller forskas i. Men förnekandet av existensen av vissa huvudgrupper gör det hela enbart löjligt.

/G.son

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av diravi » 22 januari 2009, 10:21

Giancarlo skrev:
Men om man ser hela sammanhanget och människans gemensamma genetiska karta, skulle man då omöjligen dra gränsen för olika raser förutom rent socialt godtycke.
Det förstärks kanske ytterligare om vi tittar på hur amerikaner iidentifierar sig själva.

de som har en blandning av europeiskt och afrikansk ursprung, tenderar att se sig själva som afroamerikaner, även om den europeiska andelen ligger på kring 75%

Altså, är du 75% vit och bara 25% svart, ser du dig själv som svart.

Talar i mina ögon för att ras är ett i första hand socialt begrepp.

Även fast vi precis som innom hundaveln skulle kunna skapa raser om vi gick in för hårt selektiv avel.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av G:son » 22 januari 2009, 11:06

diravi skrev:
Även fast vi precis som innom hundaveln skulle kunna skapa raser om vi gick in för hårt selektiv avel.
Menar du, att man med selektiv människoavel skulle uppnå vetenskapligt signifakanta genetiska skillnader mellan grupperna, eller en förstärkning av de icke-signifikanta yttre kännetecknen?

Sorry, du liksom bjöd på den. :)

/G:son

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av diravi » 22 januari 2009, 13:30

G:son skrev:
diravi skrev:
Även fast vi precis som innom hundaveln skulle kunna skapa raser om vi gick in för hårt selektiv avel.
Menar du, att man med selektiv människoavel skulle uppnå vetenskapligt signifakanta genetiska skillnader mellan grupperna, eller en förstärkning av de icke-signifikanta yttre kännetecknen?

Sorry, du liksom bjöd på den. :)

/G:son
Självklart precis som hos hunden, förstärka de icke-signifikanta yttre kännetecknen?

Förstår inte vad det var att bjuda på? Men varsegod! ;)

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av kultursnubbe » 23 januari 2009, 22:34

G:son skrev:
kultursnubbe skrev: Hudfärgen är enligt dig således ett rasskiljande element.
Frågan var inte riktad till mig, men jag svarar ändå. Visst är hudfärgen ett rasskiljande element. Att de genetiska skillnaderna inom grupperna är större än skillnaderna mellan grupperna, ändrar knappast på faktumet, att hudfärgen bestäms av genetiska faktorer. Därmed inte sagt, att raser är någonting som behöver noggrannt definieras eller forskas i. Men förnekandet av existensen av vissa huvudgrupper gör det hela enbart löjligt.

/G.son
Sålunda anser du inte att ras är en social konstruktion. Utan att att ras är någonting som är naturvetenskapligt bevisat och kan utläsas av husfärg. Sålunda har du och förkrigsteoretikerna den likheten att ni delar upp mänskligheten i raser genom hudfärg. Men var det vetenskapliga grunden för detta? Vilken relation har det till 1800-talsteoretikerna som är grundarna till rasteorier? För dessa 1800-tals teoretiker som gjorde denna sociala konstruktion handlade det om att visa den vita rasens överlägsenhet dvs ren kolonialism. vad är dina utgångspunkter?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av G:son » 23 januari 2009, 23:24

kultursnubbe skrev:
Sålunda anser du inte att ras är en social konstruktion. Utan att att ras är någonting som är naturvetenskapligt bevisat och kan utläsas av husfärg. Sålunda har du och förkrigsteoretikerna den likheten att ni delar upp mänskligheten i raser genom hudfärg. Men var det vetenskapliga grunden för detta? Vilken relation har det till 1800-talsteoretikerna som är grundarna till rasteorier? För dessa 1800-tals teoretiker som gjorde denna sociala konstruktion handlade det om att visa den vita rasens överlägsenhet dvs ren kolonialism. vad är dina utgångspunkter?
Jag har redovisat mina utgångspunkter i tidigare inlägg i tråden, och ser inget behov av att vare sig utveckla eller fördjupa resonamanget. Tyvärr har det visat sig, att det mesta jag skrivit här antingen missuppfattats eller vantolkats, så jag uppfattar förutsättningarna för en konstruktiv debatt som rätt dåliga.

/G:son

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av kultursnubbe » 24 januari 2009, 20:51

G:son skrev: Jag har redovisat mina utgångspunkter i tidigare inlägg i tråden, och ser inget behov av att vare sig utveckla eller fördjupa resonamanget. Tyvärr har det visat sig, att det mesta jag skrivit här antingen missuppfattats eller vantolkats, så jag uppfattar förutsättningarna för en konstruktiv debatt som rätt dåliga.

/G:son
Gott så, du hävdar att den anpassning som människan gjorde genom sin vandring mot de norra breddgraderna och den där minskade solinstrålningen, vilken innebar en ändring av hudfärg, är liktydigt med olika raser. Då måste man väl fråga sig var kommer kopplingen av raser och hudfärg ifrån. Jo det kommer ifrån de rasteorteiska teorier som florerade under 1800-talet och i början av 1900-talet.

Du har förstås redan här bevisat att raser är en social konstruktion och kopplingen till hudfärg är förstås dessa förkrigstankar. Korkad biologism om man så vill, åtminstone är det fullständigt meningslöst i diskussioner rörande historia och förhistoria då etnicitet är betydligt mer konkret som verktyg.

Intressant är att trots detta finns det tre som tappert försvarar ras som ett intressant vetenskapligt diskusionselement och ändå mer fantastiskt är att ytterligare en dessutom finner arier som ett intressant vetenskapligt begrepp, trots, trots denna avsaknad av en vetenskaplig koppling till en realitet 2009 och begreppens fullständigt misskrediterade historia. Att dessa tre är rasister då ni accepterar ras som en skillnad mellan människor är självklar men också måste ni hämtat er näring från 1800-1900-talens teoretiska diskussioner.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av G:son » 24 januari 2009, 21:34

kultursnubbe skrev:
Gott så, du hävdar att den anpassning som människan gjorde genom sin vandring mot de norra breddgraderna och den där minskade solinstrålningen, vilken innebar en ändring av hudfärg, är liktydigt med olika raser. Då måste man väl fråga sig var kommer kopplingen av raser och hudfärg ifrån. Jo det kommer ifrån de rasteorteiska teorier som florerade under 1800-talet och i början av 1900-talet.

Du har förstås redan här bevisat att raser är en social konstruktion och kopplingen till hudfärg är förstås dessa förkrigstankar. Korkad biologism om man så vill, åtminstone är det fullständigt meningslöst i diskussioner rörande historia och förhistoria då etnicitet är betydligt mer konkret som verktyg.

Intressant är att trots detta finns det tre som tappert försvarar ras som ett intressant vetenskapligt diskusionselement och ändå mer fantastiskt är att ytterligare en dessutom finner arier som ett intressant vetenskapligt begrepp, trots, trots denna avsaknad av en vetenskaplig koppling till en realitet 2009 och begreppens fullständigt misskrediterade historia. Att dessa tre är rasister då ni accepterar ras som en skillnad mellan människor är självklar men också måste ni hämtat er näring från 1800-1900-talens teoretiska diskussioner.
Och du har med detta inlägg åter en gång bevisat din oförmåga till en saklig diskussion. Jag ser ingen anledning att mer än så kommentera ditt svammel.

/G:son

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av kultursnubbe » 24 januari 2009, 22:08

G:son skrev:
Och du har med detta inlägg åter en gång bevisat din oförmåga till en saklig diskussion. Jag ser ingen anledning att mer än så kommentera ditt svammel.

/G:son
Det var fan i mig inte jag som började svamla om raser utan att ha någon koll alls.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av G:son » 24 januari 2009, 22:11

kultursnubbe skrev:
Det var fan i mig inte jag som började svamla om raser utan att ha någon koll alls.
Och det var inte jag som började fundera på, vad de andra debattörerna kan tänkas ha för dolda motiv och inspirationskällor. Jag betackar mig för dina insinuationer.

/G:son

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av kultursnubbe » 24 januari 2009, 22:33

G:son skrev: Och det var inte jag som började fundera på, vad de andra debattörerna kan tänkas ha för dolda motiv och inspirationskällor. Jag betackar mig för dina insinuationer.

/G:son
Du skrev:
Naturligtvis finns det mänskliga raser, men begreppet är som bekant problematiskt, och en gränsdragning är i många fall vansklig att göra, både beträffande folkgrupper och individer.

/G:son

jaha? Och utifrån vilka vetenskapliga grunder då är väl vad frågan har handlat om, eller hur?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av G:son » 24 januari 2009, 22:54

kultursnubbe skrev:
jaha? Och utifrån vilka vetenskapliga grunder då är väl vad frågan har handlat om, eller hur?
Kanske det, men du har ju skrivit detta:
kultursnubbe skrev: Att dessa tre är rasister då ni accepterar ras som en skillnad mellan människor är självklar men också måste ni hämtat er näring från 1800-1900-talens teoretiska diskussioner.
Eftersom du har din inställning spikad, är en fortsatt diskussion meningslös.

/G:son

kultursnubbe
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 7 november 2006, 14:20
Ort: Virtuella verkligheten

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av kultursnubbe » 24 januari 2009, 23:18

G:son skrev:[q
kultursnubbe skrev: Att dessa tre är rasister då ni accepterar ras som en skillnad mellan människor är självklar men också måste ni hämtat er näring från 1800-1900-talens teoretiska diskussioner.
Eftersom du har din inställning spikad, är en fortsatt diskussion meningslös.

/G:son
Frågan är väl som du skrev: Naturligtvis finns det mänskliga raser,

Vad annat än 1800-1900-talets teoretiska sociala konstruktioner definierar detta med mänskliga raser? Utgår man från detta, att mänskligheten kan definieras utifrån raser är man väl rasist. Det torde väl vara begreppets ursprungsbetydelse. Fast du kanske vill se dig som humanist som delar upp mänskligheten i raser utifrån gud vet vilka grunder. Godhet och fördomsfritt sinne, skojar du?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Arisk kärnfamilj från stenåldern hittad av tyska forskare

Inlägg av G:son » 24 januari 2009, 23:25

Har du svårt att begripa, vad jag menar när jag skriver, att en fortsatt diskussion med dig är meningslös?

/G:son

Skriv svar