Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Hexmaster » 6 september 2008, 13:54

Letar efter en hyfsat känd framställning av grottmänniskor, av det slag som verkligen gått in i det allmänna medvetandet och format folks uppfattning av dem. Det är en äldre tavla, 1800-tal? med en man och en kvinna. Grovlemmade, klumpiga, djurhudar på... Det klassiska.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Hans » 6 september 2008, 14:42


Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Wooster » 6 september 2008, 16:18

Menar du den här?
Bilagor
flintstones[1].jpg
kunde inte låta bli
flintstones[1].jpg (17.11 KiB) Visad 5622 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Hexmaster » 6 september 2008, 18:42

Hans; inga tokiga förslag, i synnerhet den första bilden (från en konsthall) är avgjort åt rätt håll. Andra länken hade flera bilder av Zdenek Burian, en klassiker i sammanhanget - många av hans bilder från stenålder, tertiär, dinosaurier m.m. har använts i otaliga sammanhang. Bilden jag söker är äldre och avgjort sämre än hans produktion.

Wooster; ;)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Hans » 7 september 2008, 11:21

Jag tycker Woosters förslag var bäst.

Kan du försöka beskriva mer om hur bilden ser ut?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Lascaux's grottmanniskor

Inlägg av varjag » 7 september 2008, 12:06

Hexmaster skrev:Letar efter en hyfsat känd framställning av grottmänniskor, av det slag som verkligen gått in i det allmänna medvetandet och format folks uppfattning av dem. Det är en äldre tavla, 1800-tal? med en man och en kvinna. Grovlemmade, klumpiga, djurhudar på... Det klassiska.
Troligen inte vad du soker....men har en som har samband med grottfynden i Lascaux. I en park i narheten av replikagrottorna som numera visas for turister finns bra rekonstruktioner. Bl.a. naagra av 'grottmanniskorna'. Det lander fransmannen till heder att paa de tusetals fraagorna fraan besokarna - besvaras de flesta med det sanningsenliga; vi vet inte.Rekonstruktionerna, visar individer som - bortsett fraan skinn och hudar till kladsel - ar otroligt lika dagens skalmaniter och om vi motte en saadan 'grottmanniska' paa tunnelbanan eller ett cafe, skulle vi knappast lyfta ogonbrynen - utom att mojligen gissa att han/hon kom fraan mellanostern eller ngt medelhavsland :roll: . Lite undersatsiga, muskulosa men i annat - helt lika 'oss'. Varjag
Bilagor
cromagnon-rupestre.jpg
cromagnon-rupestre.jpg (40.14 KiB) Visad 5529 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Hexmaster » 7 september 2008, 15:06

Hans skrev:Kan du försöka beskriva mer om hur bilden ser ut?
Mer än det jag skrev, tja, det är just två personer (om det inte är ett begränsat urklipp jag sett), de är påfallande grovlemmade och ser inte ut att vara top of the crop precis. Jag har en misstanke att den har en koppling till ett tidigt fynd av stenåldersmänniskor. Det kom från en gammal man med spår av reumatism m.m. På något sätt uppstod en uppfattning, att denne skulle ha varit en typisk representant för sitt folk, och att stenålderns s.k. grottmänniskor var klumpiga, grovlemmade, säkert trögtänkta, osv.

Måhända har ni räknat ut varför jag är intresserad av bilden. :) Men om den är riktigt svårhittad, så kanske den inte haft den betydelse jag trott. Åtminstone inte ensam...

Ang. Lascaux; vad olika sorters förhistoriska människor beträffar, så är ju Cro Magnon senast, "vi", och därmed också de som framställts i mest smickrande dager. Neandertalare däremot... Det är ju ett invektiv.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Hans » 7 september 2008, 15:23

Relaterat http://www.newscientist.com/article/mg1 ... tory-.html

Men mer hittar jag inte :oops:

Kör en Hex och fråga något museum, naturhistoriskt eller konst.

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Schwemppa » 8 september 2008, 09:56

Den här då? Finns i Björn Kurténs bok "Hur man fryser in en mammut". Konstnären är Gabriel Max, och det är en tolkning av Pithecantropus alalus, apmänniskan utan talförmåga enligt Darwins samtida, Ernst Haeckel.
Bilagor
Apor.jpg
Apor.jpg (81.63 KiB) Visad 5445 gånger

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Hexmaster » 8 september 2008, 10:03

Jaaa! Den var det.

:D

Boktiteln är välbekant, månne det var där jag läste beskrivningen om genomslag m.m. också? Det är bra många år sedan så detaljerna kan ha blivit fel... Det lilla barnet hade jag glömt helt. Inga djurhudar heller. :oops:

Edit: Tog en titt på nätet, fann fin version här:
Bild
[Edit igen: Gutenberg gillar inte inlänkade bilder, tog hem den istället...]

Tog en titt på sidan där den fanns. Hittade en hel beskrivning av tavlan, den inleds så här:
Professor Max has long been known to the greater public through those wonderful pictures in which some tragic fate, some heart-break of mankind, has found expression; but only an inner circle of intimates has known the artist as an able student of nature. He has thought much and deeply upon the existence and origin of things; and his studies in comparative anatomy have given him unusual preparation for the treatment of the present subject.
Den kommenteras av ingen mindre än Charles Darwin, det hela ingår i texten "The Genesis of 'The Origin of Species'".

http://www.gutenberg.org/files/25015/25 ... 5015-h.htm

Vilken lyckträff.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Hexmaster » 8 september 2008, 12:57

Pithecanthropus alalus? Det är ju ännu intressantare:
Haeckel was a flamboyant figure. He sometimes took great (and non-scientific) leaps from available evidence. For example, at the time that Darwin first published On the Origin of Species by Means of Natural Selection (1859), no remains of human ancestors had yet been found. Haeckel postulated that evidence of human evolution would be found in the Dutch East Indies (now Indonesia), and described these theoretical remains in great detail. He even named the as-of-yet unfound species, Pithecanthropus alalus, and charged his students to go find it. (Richard and Oskar Hertwig were two of Haeckel's many important students.)

One student did find the remains: a young Dutchman named Eugene Dubois went to the East Indies and dug up the remains of Java Man, the first human ancestral remains ever found. These remains originally carried Haeckel's Pithecanthropus label, though they were later reclassified as Homo erectus.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ernst_Haeckel

Det är alltså en teoretisk "ap-människa".

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Schwemppa » 8 september 2008, 16:04

Kurtén konstaterar att det är ett försök att föreställa sig den "felande länken" mellan människa och apa.

Ur bildtexten i Kurténs bok: "Professor G.H.R. von Koenigswald kommenterar: ´Han ser verkligen inte intelligent ut och bär en periodsupares misstrogna uttryck. Äktenskapet torde ha varit mycket lyckligt: hans hustru kunde aldrig säga emot honom eftersom ingen av dem kunde tala" :lol:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Wooster » 8 september 2008, 16:20

Schwemppa skrev: Ur bildtexten i Kurténs bok: "Professor G.H.R. von Koenigswald kommenterar: ´Han ser verkligen inte intelligent ut och bär en periodsupares misstrogna uttryck. Äktenskapet torde ha varit mycket lyckligt: hans hustru kunde aldrig säga emot honom eftersom ingen av dem kunde tala" :lol:


Alla eventuella historiska felaktigheter med illustrationen blir med en sådan kommentar ursäktade..

:lol:

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Efterlyses: Bild på grottmänniskor

Inlägg av Stefan » 14 september 2008, 08:17

På tal om missvisande bilder.
Minns en gammal liten filmsnutt, torde ha varit något slags populärvetenskaplig sak kanske från 20-30 talet.

Där sitter då vår grottman iklädd djurhudar, med en allmänt olycklig min, stenhammare i handen, och bankar sig med den i huvudet... Jag antar att det skulle illustrera att deras intelligens inte var så hög, bara lite högre än djurens.

Ja ja... :)

Skriv svar