Rødhårede neandertalere

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 29 oktober 2007, 21:48

För att tjata vidare om asiaters eventuella rödhårighet: Hittade just en artikel som citerar statistik över att över 70% av öst- och sydöstasiater har samma allel på MCR1, Arg163Gln, som inte ger upphov till någon ökad pheomelaninproduktion..

Och så hittade jag dels beskrivningar av, dels en trolig förklaring till fenomenet du pratar om med japanskors blekta hår. Det blir snarare orangebrunt än rött, och det har inte med pheomelaninhalt att göra utan med det enkla faktum att asiaters hårstrån tenderar att vara bra mycket tjockare än européers. Vilket gör att blekmedlet måste vara väldigt starkt och sitta i väldigt länge för att penetrera hela vägen in till kärnan. Gör det då inte det får man hårstrån med svart kärna och blekt "skal". Vilket ger en orangebrun effekt när det svarta (som ju egentligen är mörkt mörkt brunt) lyser igenom det blekta.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 29 oktober 2007, 22:22

Engan skrev:För att tjata vidare om asiaters eventuella rödhårighet: Hittade just en artikel som citerar statistik över att över 70% av öst- och sydöstasiater har samma allel på MCR1, Arg163Gln, som inte ger upphov till någon ökad pheomelaninproduktion..

Och så hittade jag dels beskrivningar av, dels en trolig förklaring till fenomenet du pratar om med japanskors blekta hår. Det blir snarare orangebrunt än rött, och det har inte med pheomelaninhalt att göra utan med det enkla faktum att asiaters hårstrån tenderar att vara bra mycket tjockare än européers. Vilket gör att blekmedlet måste vara väldigt starkt och sitta i väldigt länge för att penetrera hela vägen in till kärnan. Gör det då inte det får man hårstrån med svart kärna och blekt "skal". Vilket ger en orangebrun effekt när det svarta lyser igenom det blekta.
Hmm intressant. Det är väl bara att erkänna att jag inte hade problematiserat frågan tillräckligt. Jag noterade helt enkelt att vissa kvinnor i min bekantskapskrets beklagade sig över att de försökt bleka håret med den, enligt dem, mindre lyckade effekten att det blev morotsfärgat. Jag förutsatte då, dumt nog utan att fundera kring alternativ, att detta måste berott på att de haft anlag för rött hår som tidigare inte synts. Efter att, inte särskillt vetenskapligt, ha konstaterat att detta utfall är nästan 100%-igt när asiatiskor försöker samma metod så drog jag min förhastade slutsats. Men nu får jag tacka för min nya kunnskap !

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Rød som ræven?

Inlägg av Jens Yde » 31 oktober 2007, 11:47

Engan skrev: Den MCR1-allel för rödhårighet neanderthalarna hade inte är känd i moderna populationer över huvud taget. Moderna rödhåriga har helt andra allelvarianter.
Kendes den fra dyr?

(Jeg går ud fra, at der med "moderne populationer" sigtes til mennesker)

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Rød som ræven?

Inlägg av Olof Trätälja » 1 november 2007, 14:15

Jens Yde skrev:
Engan skrev: Den MCR1-allel för rödhårighet neanderthalarna hade inte är känd i moderna populationer över huvud taget. Moderna rödhåriga har helt andra allelvarianter.
Kendes den fra dyr?

(Jeg går ud fra, at der med "moderne populationer" sigtes til mennesker)
Förutsätter att så inte kan vara fallet. Det rör sig av två varianter av samma gen. Det bör vara möjligt att se ungefär när de skiljt sig åt. Rör det sig om någon miljon år så kan man utgå från att det inte är samma allel som övergått från neanderthalarna och blivit till de man funnit hos moderna människor. Om det istället rör sig om några 10.000-tals år är det dags att bli misstänksam. I fallet med djur skulle det rört sig om skiljepunkter många miljoner år tillbaka.

Det finns dock någon enstaka gen som uppvisar den märkliga egenskapen att den hos norra halvklotets folk har en gemensam skiljepukt för bara några 10.000 tals år tillbaka emedan motsvarande gen bland hos afrikas och australiens folk verkar skilja sig från dessa med någon miljon år. Då uppstår givetvis frågan hur det har gått till. Kan det trots allt varit så att just denna/dessa genvarianter burits av människor som utvandrat från afrika för miljoner år sedan (dvs ej moderna människor) för att sedan på något vis ha kommit tillbaka in i populationen...

Det är därför det är relevant att titta på var genen för att bilda det röda färgämnet idag finns, vilket det även gör i afrika. Det tidigare resonemanget håller även om detaljerna kring hårblekningen inte var helt utredda från min sida.

Skriv svar