Torrlagd Atlant

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Torrlagd Atlant

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2007, 19:25

Vet inte om detta diskuterats förut?

Har fått mail från en läsare som nämner, såsom ett etablerat faktum (hos National Geographic och Illustrerad Vetenskap) att nordatlanten under den senaste istiden var såpass torrlagd att folk kunde vandra från Europa till Amerika.

Eftersom den aktuella rutten idag ligger på flera tusen meters djup blev jag tämligen ställd. Kan det verkligen ligga något i detta?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2007, 19:45

Om man dra fram i tid så är den djupaste delen av Atlanten den snabbaste vägen över från Europa till Amerika. Det är ju bl a därför som just Titanic ligger på en av de djupaste delarna i Atlanten, för att fylla på med något.

Likaså var det nog för drygt 500 miljoner år sedan då människor kunde vandra över, om det är sant vet jag inte.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2007, 19:47

Stefan Lundgren skrev:Det är ju bl a därför som just Titanic ligger på en av de djupaste delarna i Atlanten, för att fylla på med något.
Tramsa inte.

För 500 miljoner år sedan fanns inga människor.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 augusti 2007, 19:49

Enligt engelska Wikipedia:
The Atlantic Ocean appears to be the second youngest of the world's oceans, after the Southern Ocean. Evidence indicates that it did not exist prior to 130 million years ago, when the continents that formed from the breakup of the ancestral supercontinent, Pangaea, were being rifted apart by the process of seafloor spreading.
http://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic#History

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2007, 19:54

Jag utvecklade det bara!!!

Med 500 miljoner år sedan tar jag däremot tillbaka, tänkte fel där!!
Har fått mail från en läsare som nämner, såsom ett etablerat faktum (hos National Geographic och Illustrerad Vetenskap) att nordatlanten under den senaste istiden var såpass torrlagd att folk kunde vandra från Europa till Amerika.
Undrar om inte den där personen har fel, enligt NE bildades Atlanten för 185 miljoner år sedan när
Atlanten bildades då megakontinenten Pangea bröts upp till de nuvarande kontinentplattorna och dessa började driva från varandra. I ett första skede under tidig jura (för 185 milj. år sedan) öppnades en bassäng i centrala A., från Azorerna till i höjd med Västindiska öarna.
För 100 miljoner år sedan så fick Atlanten ungefär den yta som den har nu.

Så jag undrar om den där personen har fel, men jag vet ännu inte om det är det.

Om det var människor som vandrade över en "torrlagd Atlanten", så borde det vara i nordatlanten nånstans eftersom det är närmaste vägen, som jag skrev i mitt föregående inlägg.
Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 augusti 2007, 20:05

Undrar om inte den där personen har fel, enligt NE bildades Atlanten för 185 miljoner år sedan när
NE och Wikipedia verkar ha olika uppfattningar om när Atlanten bildades men mellan 200 och 100 miljoner år sedan är det i alla fall.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2007, 20:11

Ja, det verkar så, men det är svårt att beräkna exakt så där långt tid tillbaka. :)

Svenska dagbladet brukar har artikelserien "Under strecket" och jag hittade en sådan artikel om just Atlantens historia. Artkeln är från 15 september 1999 och innehåller 3 025 ord, skall jag publicera den här???

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2007, 20:23

Om Atlantens äldre historia har något med en ev. torrläggning under den senaste istiden att göra så är jag idel öra.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Torrlagd Atlant

Inlägg av G:son » 10 augusti 2007, 20:26

Hexmaster skrev:Vet inte om detta diskuterats förut?

Har fått mail från en läsare som nämner, såsom ett etablerat faktum (hos National Geographic och Illustrerad Vetenskap) att nordatlanten under den senaste istiden var såpass torrlagd att folk kunde vandra från Europa till Amerika.

Eftersom den aktuella rutten idag ligger på flera tusen meters djup blev jag tämligen ställd. Kan det verkligen ligga något i detta?
Nej, det kan jag inte tro, men teoretiskt kunde man ju ha vandrat över isen. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2007, 20:32

Nu har jag skumläst en gång till igenom artikeln, det är en bra skildring av Atlantens historia, men om senare tid.

Men SvT sände en dokumentär om Atlantens historia 1999, hörde någon att säga att man kan beställa och eventuellt köpa dokumentärer som har sänds på TV.

Helsingborgs Dagblad 1998-07-19
Brittisk dokumentärserie från 1989 om Atlantens historia
Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 10 augusti 2007, 20:37

Se här:

Bild

http://en.wikipedia.org/wiki/Sea_level_rise

Maximalt var havsvattennivån alltså ca 130 meter under nuvarande nivå under den senaste istiden. Ingen torrläggning av Atlanten alltså.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 10 augusti 2007, 21:20

Jag har haft uppfattningen att den låga havsnivån snarare innebar att stora delar av det som idag är Nordsjön var över havsnivån, men jag hade aldrig hört uppfattningen att Atlanten skulle ha varit torrlagd... 8O

Det var väl så att rätt stora delar av kontinentalsocklarna var torr mark under den senaste istiden.
Det går ju en serie om Europas naturhistoria på SVT just nu, det kanske kan vara något i detta sammanhang.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6 ... program_ao

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 augusti 2007, 22:58

G:son skrev:Maximalt var havsvattennivån alltså ca 130 meter under nuvarande nivå under den senaste istiden. Ingen torrläggning av Atlanten alltså.
Tänkte väl att det skulle dyka upp något förr eller senare :) tackar!

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 19 augusti 2007, 21:31

Det har aldrig varit möjligt att gâ över det som nu är Atlanten, varken pâ havsisen eller -bottnen.
Nâgot enstaka âr under medeltiden var det däremot möjligt att köra pâ isen över Nordsjön.
Det har, i det vi kan kalla förhistorisk tid, funnits fungerande landbryggor över det som nu är engelska kanalen och Öresund.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 19 augusti 2007, 21:40

Stora delar av Nordsjön är så grund att det legat över vattenytan under långa tider.
Enligt uppgift (glömt var jag läste det) så är det inte helt ovanligt med fynd som pilspetsar och liknande som bifångst vid bottentrålning efter plattfisk.

Skriv svar