Musikaliska neanderthalare?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Musikaliska neanderthalare?

Inlägg av Markus Holst » 4 mars 2007, 20:01

Jag har idag tittat på en film om människans hostoria som följde med något exemplar av tidskriften "allt om vetenskap". Jag är inte särskilt förtjust i tidskriften och blev inte heller imponerad av filmen. den framställde de sista 7 miljoner åren av mänsklig förhistoria på en mycket glättigt och dramatiserat sätt.

Det var många skar i den som jag är starkt frågande till, men det som slog mig, och som jag måste fråga om, är att i filmen spelade neandertalare på stora benflöjter. Är detta belagt?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 4 mars 2007, 21:47

Det är mycket möjligt. Jag har för mig att dem har hittat väldigt gammla benflöjtar i Japan tror jag. Googla på det så tror jag att du kommer hitta någonting om det.
Tror det var en artikel om det i Illustrerad vetenskap också för något år sedan.

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 4 mars 2007, 23:38

Det finns ju ett påstått fynd i Slovenien: http://en.wikipedia.org/wiki/Divje_Babe

Vad jag vet fanns det aldrig några neandertalare i Japan.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 4 mars 2007, 23:44

Det var fyndet i Slovenien jag syftade på. Fyndet i Japan tror jag är det näst äldsta och självklart så var det inte neanderthalare det gällde där.

Skriv svar