Äldsta fyndet av canis???

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Gotish
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2006, 14:22
Ort: Gotland

Äldsta fyndet av canis???

Inlägg av Gotish » 25 februari 2007, 15:22

Tänkte höra med er lite mer insatta om en fråga. Jag sysslar mycket med hundar och hunddressyr, lika väl inom det ämnet som hos arkeologi förekommer discussioner i varierande tonfall ;) Ämnen som ligger oss varmt om hjärtat har ju en tendens att göra så. Dom senaste åren har det blivit lite utav en trend bland hunddressörer att anpassa dressyr metoden efter studier gällande vargens etologi (Vargens beteende). Detta är jag lite motståndare för då jag anser att metoderna är inefektiva av många olika skäl varav ett är intressant för det här inlägget. Enligt mig så bör domestiseringa av varg pågått för länge för att man ska kunna förvänta sig att en nyfödd valp ska ha samma kommunikations instinkter som en nyfödd vargunge.

Argumentet bygger på att hunden ska varit domesticerad länge, för länge för att kommunikations instikterna ska vara oförändrade. Men nu till frågan, hur länge har vi haft hunden som tamdjur? Vad är dom äldsta spåren av canis lupus familiaris?

//Gotish, som även är intresserad av historia i allmänhet, men framförallt hundar med inriktning mot jakt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 25 februari 2007, 21:09

Analys av mitokondrie-DNA-skillnader anger att dagens hundars förfäder och dagens vargars förfäder separerade för mer än 100 000 år sedan. Men den typen av studier har i andra sammanhang fått utstå viss kritik och hur rättvisande den nuffran är vet jag inte. Hursomhelst är de äldsta arkeologiska fyndet ifrån Bonn-Oberkassel i Tyskland, 12 000 f.Kr. I Sverige är det äldsta fyndet 7000 f.Kr och från Almeö i Västergötland.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Neandertalerne holdt ikke hund?

Inlägg av Jens Yde » 25 februari 2007, 22:26

"Datering af knogler viser, at vi nu kan påvise hundens tilstedeværelse i Danmark til perioden 9.600 - 9.280 f.kr".
http://www.aabne-samlinger.dk/sydsjaell ... m/hund.htm

Tænk også på neandertalerne, som levede for mellem 400.000 og 28.000 år siden. Så vidt man ved, havde neandertalerne ikke hunde. Der er dog fundet ulveknogler på neandertaler-pladser i Schweiz, der er 80.000 år gamle, og i Frankrig, som er omkring 200.000 år gamle. Der er/var ikke ulve/varg på Java og i Afrika.

Luftig teori: Hunden, menneskets såkaldt bedste ven, udryddede den neandertalerne? De sidste neandertalere gemte sig på Gibraltarklippen.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 26 februari 2007, 09:09

Såvitt jag förstår, finns en teori bland dem som sysslar med sånt, att brottet kom för ca 100.000. 100 tusen år alltså.

Inte så att vargen har regelmässigt tämjts, utan vissa vargar tenderade att följa bosättningarna. Höll sig i närheten, tog as, kanske också hjälplösa gamla och barn som sattes ut (som in till våra dagar har praktiserats i Afrika; den döende gamle lades bekvämt tillrätta i skuggan av ett träd. På natten kom ju hyenorna/vildhundarna)

I gengäld fungerade varghunden som en varnare inför andra rovdjur. Antagligen även om anfall av konkurrerande grupper...
Med tiden följde de säkert med på jakt. spårade, gav ståndskall etc.

Men det dröjde alltså tills de fick bo inne i själva människobostaden och tills människan valde parningspartner åt dem.

Användarvisningsbild
Odinkarr
Medlem
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2007, 13:44
Ort: Bøtø Nor, Falster
Kontakt:

Inlägg av Odinkarr » 27 februari 2007, 23:16

Kære Gotish,

Historie er min store hobby, herunder også vor store hund – den danske Hund, Grand Danois. Jeg har skrevet et kapitel om dette kaldet ”Mjóhund & Tæffue - Den Danske Hund”:

http://verasir.dk/show.php?file=chap24-1.html#toc122

Jeg kigger i mit indledende afsnit lidt på hundene i arilds tid.

”hur länge har vi haft hunden som tamdjur”?

Det svarer jeg på ved at henvise til Peter Savolainen, Kungl Tekniska Högskolan i Stockholm’s DNA-analyser fra 2002.

Hans tidsdatering til det østlige Asien for mellem 40-15.000 år siden mener jeg er korrekt, men det mest overraskende er konsekvenserne af dette.

Det har nemlig betydningen af det er ”Det Gamle Menneske” – ”jætter” i nordisk, semitisk og kinesisk filosofi, og ”Cro Magnon” i videnskaben, der tæmmer Gråulven.

På tidspunktet hvor Gråulven tæmmes ligger tæmningen af hesten stadig 34-9.000 år ud i fremtiden, ca. år 4000 f.Kr. øst for Tanais-floden i Ukraine, og opfindelsen af hjulet 33-8.000 år ude i fremtiden i Mesopotamien ca. år 5000 f.Kr.

Mvh

Flemming

Skriv svar