Enkel fråga för insatta personer.

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Gotish
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 18 maj 2006, 14:22
Ort: Gotland

Enkel fråga för insatta personer.

Inlägg av Gotish » 25 februari 2007, 15:08

Letade på internet angående tidigaste spår av homo sapiens. Fann då att cromagno (eller hur det stavas) fyndet skulle vara äldsta. 40 000 år sedan. Men så hittade jag även på andra ställen att homo sapiens skulle ha uppstått i Afrika för omkring 200 000 år sedan.

Vad gäller? Borde inte äldsta fynd vara riktlinje för vad man kan säga med säkerhet, eller används någon annan teknik?

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 25 februari 2007, 16:51

Jag har för mig att det gäller 2 olika saker. 200 000 år sen som Homo Sapiens uppstod. Medan Cro Magnon var en sorts vidare utveckling som för omkring 30-40 000 år sedan muterade på nått sätt som gjorde den lite smartare och kulturell än tidigare sapiens. De första målningarna och konstverkan och liknande ska stamma från denna tid.

Piankhy
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 maj 2007, 18:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Piankhy » 14 maj 2007, 10:44

De äldsta spåren av H.sapiens är ungefär 200 000 år och kommer från Afrika. Från Afrika kommer också de äldsta spåren av "modernt" beteende t ex inristningar i ockra, tillverkning av bensylar o dyl samt rester av rituellt beteende.

T ex så har man spår av tandade benspetsar och ett bensvärd från Semliki Valley i Zaire (90 000 år), ristad ockra, bensylar och snäckor som smycken från Blombos cave (ca 75 000 år) och spår av skulptural utsmyckning i Rhino cave i Botswana (ca 75 000 år sedan).

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 14 maj 2007, 13:40

Niedzwiadek skrev:Jag har för mig att det gäller 2 olika saker. 200 000 år sen som Homo Sapiens uppstod. Medan Cro Magnon var en sorts vidare utveckling som för omkring 30-40 000 år sedan muterade på nått sätt som gjorde den lite smartare och kulturell än tidigare sapiens. De första målningarna och konstverkan och liknande ska stamma från denna tid.
Jag vet att detta är en gammal tråd, men jag har funderat på detta ett tag. Är det verkligen politiskt korrekt att kalla Cro-magnon en smartare vidareutveckling av homo sapiens när Cro-magnon var begränsad till Europa och delar av Asien? För dagens negrer härstammar ju inte från Cro-magnon.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 maj 2007, 14:33

Jrgen skrev: Är det verkligen politiskt korrekt att kalla Cro-magnon en smartare vidareutveckling av homo sapiens när Cro-magnon var begränsad till Europa och delar av Asien? För dagens negrer härstammar ju inte från Cro-magnon.
Inte? Inte för att jag är expert på människans utveckling, men jag har alltid utgått ifrån att det är precis vad de är. Alla nuvarande människor är homo sapiens, och därmed alla är de Cro Magnon och eller deras omedelbara efterträdare.
Uppdelningen i raser/hudfärger har alltså skett efteråt, inte före som jag har förstått.


Uttrycket smartare vidareutveckling tror jag fö inte syftar till intelligensens utveckling eller dylikt, utan det är vardagsspråk.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 maj 2007, 14:36

Inte heller jag är någon expert på människans utveckling i detta skede, men Cro Magnons vidareutveckling brukar ju gälla i förhållande till Neanderthalarna, också de begränsade till Europa och Asien. Det refererar alltså inte till utvecklingen av övriga Homo Sapiens i andra delar av världen.

Mvh -Dan

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 14 maj 2007, 20:42

Väldigt intressant ämne. Jag har ingen större kunskap om detta men skulle någon kunna förklara vad som hände med utveckligen till cro magnon och vem som berördes.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 maj 2007, 22:20

"Cro Magnon" brukar användas som beteckning på Homo sapiens sapiens i Europa. Detta är helt klart samma art som finns i Afrika, Asien, Australien m.fl. platser. Övriga grenar på människans träd - neanderthalensis, erectus m.fl. - är borta sen mycket länge.

En individ idag med stamtavla till tiden före neanderthalarnas tid... Vore en sensation av högsta magnitud! Neger, australneger, eller annat.

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem
Inlägg: 929
Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
Ort: Malmö

Inlägg av Niedzwiadek » 14 maj 2007, 22:27

Så genetiskt skiljer sig inte en cro magnon från en annan homo sapiens sapiens säg från andamanerna?

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 15 maj 2007, 08:15

Niedzwiadek skrev:Så genetiskt skiljer sig inte en cro magnon från en annan homo sapiens sapiens säg från andamanerna?
Jag tycker det låter osannolikt då andamanerna påstås ha bosatt sig där före neanderthalarna dök up, samma sak gäller australnegrerna. Så jag är skeptisk till att Cro-magnongener har nått till alla befolkningsgrupper i världen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 maj 2007, 09:11

Jrgen skrev:andamanerna påstås ha bosatt sig där före neanderthalarna dök up
Med tanke på att neanderthalensis dök upp för åtminstone 130.000 år sedan (Wikip.) så ställer jag mig extremt skeptisk till vad folksagorna på Andamanerna än har att säga.

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 15 maj 2007, 09:25

Hexmaster skrev:
Jrgen skrev:andamanerna påstås ha bosatt sig där före neanderthalarna dök up
Med tanke på att neanderthalensis dök upp för åtminstone 130.000 år sedan (Wikip.) så ställer jag mig extremt skeptisk till vad folksagorna på Andamanerna än har att säga.
Jag går efter den definition av Cro-magnon som vanligtvis används. Folkgrupper brukar inte definieras genom vilka arter de lever jämte. Cro-magnon sägs ha levt mellan 40 000 och 10 000 år sedan (Wikip.) och för 10 000 år sedan fanns det ju inga neanderthalare. De människor som utvandrade från Afrika för 100 000 - 80 000 år sedan kallades ju inte för Cro-magnon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cro-magnon skrev:The Cro-Magnons must have come into contact with the Neanderthals, and are often credited with causing the latter's extinction, although morphologically modern humans seem to have coexisted with Neanderthals for some 60,000 years in the Levant[4] and for more than 10,000 years in France[5].
Människor levde alltså jämsides med neanderthalare i 60 000 år, trots att Cro-magnon bara fanns under 30 000 år.

Piankhy
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 maj 2007, 18:18
Ort: Göteborg

Moderna människor och Cro-magnon

Inlägg av Piankhy » 15 maj 2007, 10:27

Man får inte glömma bort att begreppet Cro-magnon myntades långt innan man hade en aning om att fullt moderna Homo sapiens fanns långt tidigare (se de ovan nämnda från olika fyndplatser i Afrika). Därav begreppsförvirringen.

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Hellbastard » 17 maj 2007, 04:20

I likhet med ovanstående postare är inte jag heller tokexpert på ämnet, men en grej som ingen tyx ha tagit upp är kontroversen kring huruvida Neandertalensis alls är Sapiens eller inte. Alltså: en version gör gällande att Neandertalensis och Sapiens är typ kusiner, medan en annan menar att Sapien Nedandertalensis och Sapiens Sapiens är systrar.

Hur som helst uppstod "vi", såvitt jag kan förstå, i Afrika för 150-200 tusen år sen, alltså enligt alla utsagor (kreationister undantagna) ett bra tag före Cro-Magnon-lämningarna.

Jrgen
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 24 juli 2006, 12:37
Ort: Högsby/Växjö

Inlägg av Jrgen » 17 maj 2007, 09:27

Ja, fast Cro-magnon var ju genetiskt ganska annorlunda de tidigare fynden. Cro-magnon hade till exempel betydligt större hjärna än någon annan människoart/-ras. Jag kan tänka mig att det inte är helt okontroversiellt att tala om sådana fynd, då bara vissa folkgrupper är Cro-magnons ättlingar.
Senast redigerad av 2 Jrgen, redigerad totalt 17 gång.

Skriv svar