Hogwarts-drake funnen

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Hogwarts-drake funnen

Inlägg av Widsith » 6 juli 2006, 13:59

Jag tyckte det här kunde passa i kulturhistoria: drakar förekommer i mytologier och sagor världen över, och en förklaring till detta skulle ju kunna vara att man återfunnit gamla ben och skallar som gett näring åt föreställningar om drakar och odjur. Man har nu funnit en dinosaurieskalle som utgör en mycket god grund för sagor om drakar, så god att den döpts till Dracorex Hogwartsia.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 juli 2006, 14:50

Efter att ha läst artikeln flyttar jag utan större tvekan tråden till Förhistoria, för det här är inte bara en osedvanligt drak-lik dinosaurie som upptäckts, utan man har även fått ny och efterlängtad kunskap om pachycephalosaurernas utveckling.

Bild

Allt man hittills vetat om dessa tjockskallade dinosaurier har härletts från ett (1) enda kranium, samt lite småbitar från andra kranier. Det står inte hur stor del av hogwartsian som var bevarad, men om det så bara är kraniet så är det stora nyheter, helt oavsett Rowlings.

(Sen var det ju extra roligt och passande att "Children's Museum of Indianapolis" var inblandat.)

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem
Inlägg: 1376
Blev medlem: 18 juli 2003, 14:26
Ort: Uddevalla

Inlägg av Widsith » 6 juli 2006, 15:13

Absolut, Hexmaster, men det kulturhistoriska värdet är också värt att beakta. Jag hoppas att vi kan diskutera detta någongång i annan tråd under "Kulturhistoria".

Hur som helst, här får du lite mer ben att gnaga på:
http://www.timesonline.co.uk/article/0, ... 27,00.html

Skriv svar