Uppsalas Paleontologiska museum

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Uppsalas Paleontologiska museum

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 juni 2006, 10:34

Hejsan. Jag ska göra det av mig då och då nämnda CAE-provet den 13-14 juni i Uppsala. Den 13 är det taldelen. vilket går på ungefär en kvart, vilket innebär att jag har en hel dag att hänga i Uppsala på. När jag kollade igenom en dinobok igår ko jag på att jag ju lika gärna kunde besöka Paleontologiska museet medans jag ändå är i Uppsala (hade tänkt besöka geologiska instutitionen också, men det tar itne en heöl dag, kanske).

Är det något som vet uppetider, läge och liknande? Har tittat på uppsala.se, men det verkar inte finnas något paleontoligiskt museum där. Är det så att det är nedlagt, eller är det sidan som har dålig koll?

Med förhoppningar om positivt svar:

Tomas

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2006, 11:03

Menar du Evolutionsmuseet?
Evolutionsmuseet - Uppsala
Tel. 018-471 27 39
Norbyv. 22, 75236 UPPSALA
Jag skickar en beskrivning dit, men den är felaktig(bilkörning).

Men ta buss 6 eller 7 från Stora torget(Du går snett åt höger igenom parken fr järnvägsstationen, hel massa cyklar står där), ljussignalen(vid två kinesrestauranger) går du över Kungsgatan, gå till höger till korsningen med Vaksalagatan och går till vänster och så har du Stora Torget efter tvåhundra meter(högra sidan).

Biljetten kostar 20 kronor och gäller 1½ timme
Plinga när du hör en röst säga Villavägen norra(hållplatsen efter Botaniska, det finns en display under taket på varje buss).

Stefan
Bilagor
se_RouteImageLocator.gif
se_RouteImageLocator.gif (27.02 KiB) Visad 3800 gånger

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 juni 2006, 12:58

Tack så myclet. Nästan så att det är gångavstånd ju. Hur långt kan det vara? En km? Två? Saken är den att vi inte kommer åka tåg dit, utan vi får skjuts i s.k. kompisbussar av skolpersonal. Men det löser sig, nu när jag har karta. :)

Tack!

Det är säkert Evolutionsmuseet jag menar, det ska finnas en massa fossil i det iallafall. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2006, 13:06

Jag antar att chaufförerna kommer att hitta till Evolutionsmuseet, men det är gångavstånd till stan därifrån. Historisk anknytning från Evolutionsmuseet: Slottet(fem minuter), Botaniska(en-fem minuter, beroende på var man går in nånstans), Domkyrkan(drygt tio minuter) och centrum(en kvart).

Geologiska institutionen ligger cirka tvåhundra meter från Evolutionsmuseet åt höger om du går ut från Evolutionsmuseet mot Villavägen, Norbyvägen korsar Villavägen(på backkrönet)

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 juni 2006, 13:46

Men det blir ju helt perfekt! En heldag i Uppsala med andra ord!

Tack. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2006, 13:53

Tomas Ibsen skrev:Men det blir ju helt perfekt! En heldag i Uppsala med andra ord!

Tack. :)
Varsogod

En länk till Evolutionsmuseet: http://www.evolutionsmuseet.uu.se/
Annars kan du också göra ett besök på Carolina Revidiva, universitetsbiblioteket, ligger inte så långt ifrån.

Stefan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 juni 2006, 13:56

Det ska jag göra! Frågar på geoinstutitionen.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 5 juni 2006, 14:42

vad är CAE-provet för ngt?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 juni 2006, 15:20

Certificate for Advanced English. Internationellt ESOL-prov som arrangeras av Cambridge Universitet.

ESOL - English for Speakers of other Langues.

Ett sådant provär obligatoriskt om man vill plugga utomlands, vilket jag vill, iallafall ett utbytesår. Dessutom kan det vara bra att ha om man vill visa en potentiell engelskpratande arbetsgivare att man fattar språket.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 5 juni 2006, 18:27

Tomas Ibsen skrev:Certificate for Advanced English. Internationellt ESOL-prov som arrangeras av Cambridge Universitet.

ESOL - English for Speakers of other Langues.

Ett sådant provär obligatoriskt om man vill plugga utomlands, vilket jag vill, iallafall ett utbytesår. Dessutom kan det vara bra att ha om man vill visa en potentiell engelskpratande arbetsgivare att man fattar språket.
aha. lycka till!!!!

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 5 juni 2006, 19:27

hangatyr skrev: aha. lycka till!!!!
Tack. Om ni vill kan jag återkomma med resultatet? :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 13 juni 2006, 18:00

Tyvärr blev det inte tid för något museum, för vi åkte hem direkt efteråt, då flera hade jobb att gåtill. Och jag hade inte pengar nog till biljett. Och imorgon håller vi på hela dagen, utom en timmes lunch, men då ska man ju käka...

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 7 juli 2006, 11:35

Jag hade några timmar över i Uppsala i onsdags och jag måste säga att jag blev postitivt överraskad av museet. Nu han jag bara med "Evolutionsmuseet Paleontologi" innan tåget norrut tvingade mig ner mot stationen igen. Zoologidelen kommer jag dock att komma tillbaka till. Mycket vacker del av Uppsala där kring slottet och trädgårdarna.

Lag till en bild också :)
Bilagor
uppsala_slott.jpg
uppsala_slott.jpg (79.51 KiB) Visad 3678 gånger

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 7 juli 2006, 12:45

Hm, kanskeman skulle ta sig en tur dit iallafall. :)

Skriv svar