Döpa om dinosaurier?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Döpa om dinosaurier?

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 maj 2006, 19:04

Hejsan. Då jag svarade påen tråd kom jag att tänka på att saurie (eller var det dino?) är ödla på latin, och då min inställning till detta faktum är klarlagt började jag fundera på vad man skulle kunna kalla dem istället?

Inte för att jag det minst tror att det kommer att bli ett officiellt namnbyte, men det kunde ju vara kul att ha koll på iallafall.

/Tomas

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 24 maj 2006, 19:07

Ornitosaur, kanske?
Proto-ornitosis Ibseni? :lol:
Inte en aning... :)

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 maj 2006, 19:23

Dino-ledet kommer från gr. deinos (fruktansvärd). Saurus är en latinisering av grekiska saura/sauros, det egentliga latinska namnet för ödla är lacerta. Tyvärr är det ju redan taget av en annan grupp reptiler, nämligen ett släkte där bland annat våra inhemska skogsödla och sandödla ingår. Dinosaurier är ju inte heller vilka gamla ödlor som helst, utan är rätt väl avgränsade systematiskt sett. Alla "bra" eller logiska namn är nog redan knyckta, tyvärr - men å andra sidan, vad kan vara bättre än "fruktansvärd ödla"?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 maj 2006, 12:39

Fruktansvärd fågelbesläktad best? :lol:

Det är ju som du skriver rätt svårt, då de flesta namn redan är tagna. Men då det här är en helt teoretisk diskussion, spelar det ingen roll.

Aveosaur, kanske? Fast, det är väl också taget, har jag för mig.

Skriv svar