Keltiska kors. Från vilken period?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Keltiska kors. Från vilken period?

Inlägg av Uruk-Hai » 1 maj 2006, 12:07

Jag undrar över från vilken tid de keltiska korsen härstammar. Jag har alltid haft för mig om att de började dyka upp på 6 eller 7-hundratalet.
Nu har jag stött på en person som hävdar att designen är mycket äldre ca 1000 år äldre åtminstone.

Jag hävdar att han förväxlar detta med någon form av solhjul och att det är en väsentlig skillnad då de keltiska korsen har en långt ben som används även som stöd.

Kan någon räta ut begreppen för mig?

Bifogar några bilder.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 1 maj 2006, 13:23

Jag undrar över från vilken tid de keltiska korsen härstammar. Jag har alltid haft för mig om att de började dyka upp på 6 eller 7-hundratalet.
Nu har jag stött på en person som hävdar att designen är mycket äldre ca 1000 år äldre åtminstone.
Dessa kristna keltiska kors som du undrar över kan ha sitt ursprung i den förkristna keltiska världen eller som det står på Wikipedia "It is the characteristic symbol of Celtic Christianity, though it may have older, pre-Christian origins". De kristna keltiska korsen dyker upp under tidig medeltid från och med 600-talet. Det här genom att kristendomen får ett allt starkare inflytande i de keltiska områdena och sprider sig till de iriska kungarikena.

För ytterligare information rekommenderas studerande av Wikipedia och artikeln om Celtic cross här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Celtic_cross

Skriv svar