Världens största rovdinosaurie funnen

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Världens största rovdinosaurie funnen

Inlägg av Marcus » 18 april 2006, 18:55

Tyrannernas konung, Tyrannosaurus rex, har blivit petad från sin tron. Forskare i Argentina har hittat en ny köttätande dinosaurieart, som kan vara det största rovdjur som någonsin har levat på land.
Mapusaurus roseae blev som vuxen mer än tolv och en halv meter lång. Den hade skarpa, bladformade tänder och vad forskarna beskriver som "häftigt skulpterade ansiktsdrag". Dess bytesdjur var den växtätande jätten Argentinosaurus - 40 meter lång och den största dinosaurie som har hittats.
Forskarna har hittat ben från minst sju olika individer, både ungar och vuxna. De nya fynden tyder på att Mapusaurus roseae jagade tillsammans. Det är ett tidigare okänt beteende hos köttätande dinosaurier.
- Att så många djur fanns på samma plats tyder på att de levde tillsammans i en flock ända till sin katastrofala död, säger Philip Currie.
Han är verksam vid universitet i Alberta i Edmonton, Kanada, och en de två forskarna bakom upptäckten.
Philip Currie och hans kollega Rodolfo Coria från muséet i Plaza Huincul har arbetat i fem år med att gräva fram dinosauriefossilen.
Mapusaurus roseae levde för cirka 100 miljoner år sedan i det som nu är Patagonien i södra Argentina. Philip Currie och Rodolfo Coria har ägnat många mödosamma timmar åt att pilla fram benen från de sandstenslager där de låg begravda.
Formen och storleken på benen visar att Mapusaurus roseae var en så kallad terapod, och ganska nära släkt med både Tyrannosaurus rex och den nyligen funna Giganotosaurus carolinii.
T. rex hade i över hundra år platsen som den största köttätande dinosaurier som har levats. Men den petades från den platsen nr Giganotosaurus hittades för tio år sedan. Och de nya fynden tyder på att Mapusaurus är ännu lite större än Giganotosaurus.
Möjligen var Spinosuarus, som har hittats i Nordafrika, ännu lite större. Men den frågan är föremål för en vetenskaplig debatt.
Philip Currie och Rodolfo Coria presenterade sina nya fynd för världen på annandag påsk, dels vid en konferens i Plaza Huincul, dels i den franska paleontologitidskriften Geodiversitas.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

/Marcus

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 18 april 2006, 19:19

OT:

Intressant, men vilket eländigt namn på världens största landlevande rovdjur! Mapusaurus roseae... jaha, vad blir det? "Skär jord-ödla", eller nåt. Paleontologernas PR-sinne har det gått utför med sedan Kungen av Tyrann-ödlorna namngavs, det är helt klart

Påminner om när Brontosaurus (Tordönsödlan) döptes om till Apatosaurus... vilket översatt blir "Lurig ödla", typ. Mäh. :|

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 april 2006, 19:36

Nja, i Brontosaurusens fall så var det ju ett fossil, som först beskrivits som en ny art, som så småningom visade sig tillhöra en tidigare beskriven art. Händer inte så sällan i paleontologins luriga värld. (Sen visade det sig tydligen på 70-talet att den klassiska Brontosaurusen i själva verket var en Apatosaurus med ett Camarasaurus-huvud - en skvader, alltså.) Att "bronto" är långt mer produktivt i ordbildningar än något liknande ord räknades tyvärr inte in.

Å andra sidan finns kinesiska namn som knappt går att uttala. Bitvis väldigt fräcka betydelser, men det är man inte så hjälpt av, som västerlänning.

Men Muppusaurusen borde fått rött kort direkt. :|

---

Till ämnet, innan jag får något liknande: Intressant att den jagade Argentinosaurus, har ett svagt minne av att man spekulerat i hur den kromosom-ödlans jägare kunde te sig.

Spinosaurusen var nog aningen större, men var den nog lättare byggd. Kan även passa på att knyta an till annan avdelning:
Wikipedia skrev:Five partial specimens of Spinosaurus have been found, the first having been destroyed during World War II (luckily, detailed drawings and descriptions of the specimen remain).
(Sen tror jag det stavas "theropod", om man ska vara petig, dvs. "djurfot". "Terapod" vet jag inte vad det kan vara, "jordfot"? Pet pet.)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 april 2006, 09:06

Tack för länken Marcus. Hittade några bilder på den också. [img=http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Mapusaurus1.jpg]Här[/img] och [img=http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Mapusaurus2.jpg]här[/img].

Att dinosaurier jagat i grupp trodde jag var "upptäckt" redan. Även större dinosaurier åsyftas nu, och inte bara i paleontologkretsar.

Finns en pdf-fil på wikipediasidan som jag ska försöka ta och läsa vid tillfälle.

I övrigt så är det alltid kul när nya dinosaurier upptäcks. Så länge det finns några kvar till mig, vilket jag antar att det kommer göra. Jag tror inte på ett ögonblick att vi grävt upp fossil från 130 miljoner år av dinosaurier, på 100 år.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 april 2006, 09:43

DN skrev:De nya fynden tyder på att Mapusaurus roseae jagade tillsammans. Det är ett tidigare okänt beteende hos köttätande dinosaurier.
...Man har väl, efter lite komparativ etologi (som det kanske heter), utgått ifrån att många rovdinosaurier jobbat i flock - det som funkar idag funkade då. Men att man inte förrän nu hittat ett faktiskt belägg för beteendet. Så tror jag att det är.


Har för mig att jag nämnt det förut, men de flesta dinosaurier vi känner till representeras av häpnadsväckande få fossil. Hittar inga siffror, men jag vet att ex.vis sådana kändisar som Stegosaurus och Tyrannosaurus bygger på ett fåtal kompletta skelett - färre än ett dussin var. Ornitholestes är ett exempel på en art där i princip allt vi vet kommer från ett (1) fossil. Det är uppenbart att även fynd av redan kända dinosaurier kan tillföra mycket kunskap.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 april 2006, 13:53

Hexmaster skrev:
DN skrev:De nya fynden tyder på att Mapusaurus roseae jagade tillsammans. Det är ett tidigare okänt beteende hos köttätande dinosaurier.
...Man har väl, efter lite komparativ etologi (som det kanske heter), utgått ifrån att många rovdinosaurier jobbat i flock - det som funkar idag funkade då. Men att man inte förrän nu hittat ett faktiskt belägg för beteendet. Så tror jag att det är.


Har för mig att jag nämnt det förut, men de flesta dinosaurier vi känner till representeras av häpnadsväckande få fossil. Hittar inga siffror, men jag vet att ex.vis sådana kändisar som Stegosaurus och Tyrannosaurus bygger på ett fåtal kompletta skelett - färre än ett dussin var. Ornitholestes är ett exempel på en art där i princip allt vi vet kommer från ett (1) fossil. Det är uppenbart att även fynd av redan kända dinosaurier kan tillföra mycket kunskap.
Aha, jo, belägg är alltid bra att ha för sina teorier. Men först nu... :?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 20 april 2006, 09:36

Hexmaster skrev:Nja, i Brontosaurusens fall så var det ju ett fossil, som först beskrivits som en ny art, som så småningom visade sig tillhöra en tidigare beskriven art. Händer inte så sällan i paleontologins luriga värld. (Sen visade det sig tydligen på 70-talet att den klassiska Brontosaurusen i själva verket var en Apatosaurus med ett Camarasaurus-huvud - en skvader, alltså.) Att "bronto" är långt mer produktivt i ordbildningar än något liknande ord räknades tyvärr inte in.
Fast bl.a. Stephen Gould argumenterar ju med viss framgång för att termen Brontosaurus borde behållits. Jag minns inte exakt hur resonemanget gick, men slutpoängen var att det var idiotiskt att byta bort ett välkänt och inarbetat namn till ett okänt som endast befäster ett misstag.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 22 april 2006, 23:54

För den som uppskattar BBC:s Walking with dinosaurs så finns det ett specialavsnitt med den ovannämnda jakten som inslag. Land of Giants vill jag minnas att den heter.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 24 maj 2006, 12:42

Apropå knasiga dinosaurienamn, så ska en nyupptäckt art av pachycephalosaurerna tydligen få namnet Dracorex hogwartsia, dvs Hogwarts-draken, för att hedra Harry Potter-hypen. Lessamt nog verkar det vara en växtätare, ej bevingad och med högst begränsad eldkastarförmåga:
http://www.insideindianabusiness.com/ne ... p?ID=18136

Men pr-värdet kan man nog inte klaga på! :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 maj 2006, 19:00

Tja, de kallar inte det för ödla längre. :)

Intressant nyhet utan tvekan. :)

Skriv svar