desperat (tentafråga)

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
AnnaMartina
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 februari 2006, 00:17
Ort: Landskrona

desperat (tentafråga)

Inlägg av AnnaMartina » 20 februari 2006, 00:28

Hejsan :)
Visste inte riktigt var jag skulle posta detta men hoppas det blev rätt här.

Det är så att jag har ett "litet" problem...Jag sitter här och skriver en hemtenta i arkeologi och börjar bli smått desperat. Har kört fast totalt på en av frågorna gällande landskapsarkeologi och hoppades att någon intelligent själ här kanske skulle kunna hjälpa mig lite då tiden håller på att rinna ut för mig!! Själva frågan ser ut som så här: "redogör för en funktionell och en fenomenologisk inriktning (inom landskaparakeologi då, men det förstod ni nog he he). Din text ska innehålla exempel på källmaterial, betydelsefulla begrepp, metoder och tolkningsperspektiv".

Har aldrig frågat om hjälp så här förut men jag är som sagt desperat och skulle bli jättetacksam för minsta lilla hjälp någon skulle kunna ge mig då jag är totalt blockerad, ju mer jag läser desto mindre fattar jag. :(

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Inlägg av herulen » 20 februari 2006, 03:17

Den stora skillnaden är väl att den funktionella beskrivningen av landskapet vill visa vilken praktisk och rationell nytta (såsom dess politiska betydelse i en region t.ex. Gamla Uppsala och dess storhögskomplex, tät bebygglse, flera monument etc) den gav dess bosättare medan den fenomenologiska beskrivningen utgår från hur landskapet påverkade bosättarnas sinnen, dvs. dess upplevelsemässiga värden (såsom religiösa betydelse t.ex. att skrävsstenshögar numer visar sig ha en andlig betydelse då de använts som likbål vilket ger bosättarna en känsla av att landskapet är heligt). Genom att hårddra det kan man säga att Funktionell/fenomenologisk handlar om objektivitet/subjektivitet.

AnnaMartina
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 februari 2006, 00:17
Ort: Landskrona

Inlägg av AnnaMartina » 21 februari 2006, 23:14

Tack så jättemycket, det "lossnade" faktiskt lite nu :P

Skriv svar