Ursprungsmänniskan var vit?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Ursprungsmänniskan var vit?

Inlägg av Carolus » 21 januari 2006, 15:43

Detta följande kan tolkas hejvilt, och därför skriver jag denna förtext. Jag är INTE intresserad av rasbiologi, likväl är jag inte nazist eller liknande. Misstolka mig ICKE nu.

Det sägs att människan uppkom från Afrika och var således svart från början. Något jag inte kan sluta fundera över är att när en mörk människa skär sig, bränner sig m.m. så blir den nya hyn ofta vit. Sedan mörknar den, men ör från början vit.
Skulle detta kunna vittna om att människan kanske i sin början var vit? Vi kanske gick till Afrika, blev mörka och utgick därifrån?

Mitt inlägg är högst ovetneskapligt, endast en fundering.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 21 januari 2006, 15:46

Min gissnig är att pigmenten påverkas av solen, som det är i Afrika.
De kanske var vita från början, men påverkades av klimatet.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Ursprungsmänniskan var vit?

Inlägg av tryggve » 21 januari 2006, 16:23

Carolus skrev:Detta följande kan tolkas hejvilt, och därför skriver jag denna förtext. Jag är INTE intresserad av rasbiologi, likväl är jag inte nazist eller liknande. Misstolka mig ICKE nu.

Det sägs att människan uppkom från Afrika och var således svart från början. Något jag inte kan sluta fundera över är att när en mörk människa skär sig, bränner sig m.m. så blir den nya hyn ofta vit. Sedan mörknar den, men ör från början vit.
Skulle detta kunna vittna om att människan kanske i sin början var vit? Vi kanske gick till Afrika, blev mörka och utgick därifrån?

Mitt inlägg är högst ovetneskapligt, endast en fundering.
Eller så tar det ett tag innan sårläkningen är komplett, och pigmenten har bildats färdigt?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Re: Ursprungsmänniskan var vit?

Inlägg av Carolus » 21 januari 2006, 17:53

tryggve skrev: Eller så tar det ett tag innan sårläkningen är komplett, och pigmenten har bildats färdigt?
Ja, undefär min tes. Pigmenten kanske är återhämtningen av tusen år av utveckling? Som ett träd med årsringar?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Ursprungsmänniskan var vit?

Inlägg av tryggve » 21 januari 2006, 17:57

Carolus skrev: Ja, undefär min tes. Pigmenten kanske är återhämtningen av tusen år av utveckling? Som ett träd med årsringar?
Jag fattar ingenting av detta, kan du utveckla lite? Jag menade att det möjligen är så att det snabbt bildas en skyddande hinna av epitelceller för att snabbt sluta såret, och att pigmenten inte bildas lika snabbt.

Vad jag vet så är det en ganska allmän rådande uppfattning att de människor som utvecklades i Afrika knappast var vita som t ex nordeuropéer. Ska kolla lite mer vilka uppfattningar som finns.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 21 januari 2006, 18:06

Per-Erik Larsson skrev:Min gissnig är att pigmenten påverkas av solen, som det är i Afrika.
De kanske var vita från början, men påverkades av klimatet.
Med tanke på "out of Africa"-teorin så var de första människorna kanppast vita... Men selektionen för pigmentering beror ju på miljö, och i detta fall stråling från solen, så det beror ju på vart de flyttade...

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Inlägg av herulen » 21 januari 2006, 18:19

Det tryggve säger om att out of Africa-teorin stämmer. Det är den teori de allra flesta forskare enas kring. Min spontana tanke är att vi ska nog vara glada för att de första människorna var svarta (eller egentligen mörkbruna) och vandrade ut från Afrika. Det gör att vi vita har fått ärva denna egenskap. I annat fall hade det varit direkt livsfarligt för oss vita idag att åka till södra delar av världen på solsemester. Hemska tanke.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 21 januari 2006, 18:40

Varför är man svart? För att man ska kunna klara av mycket starkt solljus utan skador, tumörer, etcetra..

Varför är man vit? För att man lever i ett område där man inte har lika starkt solljus behöver man inte ha solskyddet, man utvecklar istället fördelen att kroppen får mycket lättare att ta upp b-vitamin.

Våra arkeologiska bevis pekar på att människan uppstod i östra Afrika och varma ekvatoriala trakter vilket inte kan ge oss en annan
konklusion om att människan aldrig skulle kunna överleva och utvecklas utan skydd mot starkt solljus i detta område, och därför så skulle en utveckling mot att vi skulle få blekare hud i detta området helt omöjlig. Det finns ingen som helst anledning för att människan skulle ha en blek hudfärg i dessa regioner, tvärtom skulle folk som föddes blekare dö lättare. Det är ren logik och fakta som man inte behöver gå in rent detaljmässigt på för att den skall vara logisk.

Att huden är blek när den växer ut på en mörk människas sår betyder enbart att det tar tid för pigmenten att återställa sig själv.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 21 januari 2006, 23:00

De människor som är mest ursprungliga i sin genuppsättning - alltså de som genomgått minst antal mutationer sedan den moderna människan uppstod och därmed liknar urmänniskan mest - är urfolk i Södra Afrika, s.k. "bushmen", pygméer i Centralafrika samt aboriginer i Australien + vissa restgrupper i Afrika och Sydostasien. Alla dessa människor är mörka, så man får förmoda att de första människorna av arten Homo Sapiens också hade mörkt pigment som skydd mot solen

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 januari 2006, 00:20

De människor som är mest ursprungliga i sin genuppsättning - alltså de som genomgått minst antal mutationer sedan den moderna människan uppstod och därmed liknar urmänniskan mest - är urfolk i Södra Afrika, s.k. "bushmen", pygméer i Centralafrika samt aboriginer i Australien + vissa restgrupper i Afrika och Sydostasien. Alla dessa människor är mörka, så man får förmoda att de första människorna av arten Homo Sapiens också hade mörkt pigment som skydd mot solen
Den ännu existerande moderna människan heter egentligen på latin Homo sapiens sapiens och härstammar ursprungligen från Afrika. Vi människor är en av de två undergrupperna till Homo sapiens. Den andra och äldre människorasen av Homo sapiens har det latinska namnet Homo sapiens idaltu men är utdöd.

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Inlägg av herulen » 22 januari 2006, 00:49

Ralf Palmgren skrev:Den andra och äldre människorasen av Homo sapiens har det latinska namnet Homo sapiens idaltu men är utdöd.
Hur vet vi det?

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 22 januari 2006, 01:35

tryggve skrev:Med tanke på "out of Africa"-teorin
"Out of Africa"-teorin har fått mothugg på sistone, men det är en annan diskussion.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 22 januari 2006, 10:52

D. Löwenhamn skrev:
tryggve skrev:Med tanke på "out of Africa"-teorin
"Out of Africa"-teorin har fått mothugg på sistone, men det är en annan diskussion.

mvh/ Daniel
Jo, jag vet att det finns andra teorier, jag vet bara inte exakt vad de baseras på, eller vilken som anses "starkast", eller vad man ska säga.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 22 januari 2006, 16:22

Jag har förstått att den nuvarande moderna människan (Homo sapiens sapiens) är en direkt utveckling från den äldre formen av den moderna människan (Homo sapiens idaltu). Den levde för över 160 000 år sedan i Pleistocen Afrika. Antropologen Tim White har hittat fossil av Homo sapiens idaltu i Etiopien. Fossilen avviker från andra former av Homo sapiens sapiens som har tidigare hittats. Vad jag har förstått så finns det flera forskare som hävdar att Homo sapiens idaltu är utdöd. Om du vill ha ytterligare information så rekommenderar jag att du tar och läser det som bland annat antropologen Tim White skrev om "Pleistocene Homo sapiens from Middle Awash, Ethiopia" i den akademiska tidskriften Nature 423 (12.06.2003). Själva texten finns på sidorna 742-747.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 22 januari 2006, 17:27

Giancarlo skrev:Varför är man svart? För att man ska kunna klara av mycket starkt solljus utan skador, tumörer, etcetra..

Varför är man vit? För att man lever i ett område där man inte har lika starkt solljus behöver man inte ha solskyddet, man utvecklar istället fördelen att kroppen får mycket lättare att ta upp b-vitamin.
D-vitamin är det väl, inte B. Har några studier visat att svarta människor som lever i kallare områden, t ex Sverige, tenderar att drabbas av D-vitaminbrist? Eller är modern kosthållning kanske såpass bra på det området att problemet inte uppstår?

Skriv svar