Dinosauriespillning med spår av gräs hittad

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Dinosauriespillning med spår av gräs hittad

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 november 2005, 08:12

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=3

Jag såg först reportaget på SVT:s morgonnyheter innan jag slog upp DN.

Personligen tycker jag, liksom fru Strömberg, att det är fantastiskt (intressant), det här nya fyndet. Det bevisar också att det fanns gräs under Trias, Jura och Krita. Tyvärr kan jag inte få tag på Science, så någon längre och mer utförlig artikel lär det väl inte bli för min del. Tyvärr.
Senast redigerad av 1 Tomas Ibsen, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Dinosauriespillning hittad

Inlägg av Hexmaster » 18 november 2005, 08:34

(Tomas: Att man hittar dino-pluttar är ju inget nytt, grejen är att man hittat spår av gräs i dem. Kanske rubriken ska justeras?)
Tomas Ibsen skrev:Det bevisar också att det fanns gräs under Trias, Jura och Krita.
Nej, det gör det inte - fyndet är 65 miljoner år gammalt, det är precis i slutet av krita och dinosauriernas tidsålder.

Vid den tiden hade växterna utvecklat blommor, och även om man som icke-botaniker inte tänker på det så är gräs blomväxter. Att man httills trott att gräs utvecklats såpass sent visste jag inte, däremot så fanns det alltså inga blomväxter över huvud taget under större delen av dinosauriernas tid. När BBC gjorde sina fantastiska dokumentärprogram så hade man ett härke att leta reda på ställen utan gräs...

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 november 2005, 10:31

Hm, i och för sig. Om jag ändrar så det blir till att det bevisar att dinosaurierna åt gräs, blir du nöjd då? :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 18 november 2005, 10:44

Tomas Ibsen skrev:Hm, i och för sig. Om jag ändrar så det blir till att det bevisar att dinosaurierna åt gräs, blir du nöjd då? :)
Det handlar ju inte om att göra moderatorer glada, utan att få detaljerna rätt... Ja, nu blir det jättebra. :)

Huruvida gräsätandet innebär några särskilda konsekvenser kanske vår biolog kan svara på?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 november 2005, 11:58

Oj, jag syftade alltså på dig som person, inte som dig som moderator. :)

Skriv svar