arkeologisk utgrävning??

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Yahoel
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2004, 19:58
Ort: Sverige

arkeologisk utgrävning??

Inlägg av Yahoel » 22 september 2005, 21:29

Hej, jag håller på med ett skolarbete om forntiden och skulle behöva lite hjälp.

är det någon som vet av någon arkeologisk utgrävning från forntiden, som har haft betydelse för förtsåelsen för den tidsperioden??

norden eller någon annan del av världen spelar ingen roll.

Tack på förhand.
/joel

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: 1 maj 2005, 15:48
Ort: Platån
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 22 september 2005, 21:33

Vad sägs om Birka?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2005, 22:10

Hur definierar du "forntiden", jag tänker på något betydligt äldre än Birka - Catalhöyük t.ex. (stavning?)

http://catal.arch.cam.ac.uk/catal/index.html

Yahoel
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2004, 19:58
Ort: Sverige

Inlägg av Yahoel » 22 september 2005, 23:03

forntiden som ungefär mesopotamien, egypten menar jag...

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: arkeologisk utgrävning??

Inlägg av Gutekrigaren » 23 september 2005, 08:31

Yahoel skrev:är det någon som vet av någon arkeologisk utgrävning från forntiden, som har haft betydelse för förtsåelsen för den tidsperioden??
Alla, i varierande grad.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 september 2005, 09:11

Tutankhamons grav... Är vi till någon hjälp?

Yahoel
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2004, 19:58
Ort: Sverige

Inlägg av Yahoel » 23 september 2005, 09:15

jag letar alltså efter EN arkeologisk utgrävning som jag ska fördjupa mig i och ta reda på vilken betydelse den har haft.

Tutankhamons grav kanske funkar...fler tips tas gärna emot.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 september 2005, 09:46

Yahoel skrev:jag letar alltså efter EN arkeologisk utgrävning som jag ska fördjupa mig i och ta reda på vilken betydelse den har haft.

Tutankhamons grav kanske funkar...fler tips tas gärna emot.
Aha, men då är det ju bara att välja den du själv tycker är roligast. Eftersom alla som sagt haft betydelse. "Betydelse" förresten. Betydelse för vad? För dig, för upptäckarens ekonomi, för arkeologin som vetenskap, för arkeologin som skildrare av historien? Bestäm dig för vad "betydelse" är för något innan du kör igång.

Mvh Petter

Yahoel
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2004, 19:58
Ort: Sverige

Inlägg av Yahoel » 23 september 2005, 11:57

jag tänker nog "betydelse" i den mening att den har betytt mycket för förståelsen för den kulturen, hur de levde,styrelsesätt, kultur m.m...

ok, några förslag??

/joel

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 23 september 2005, 15:30

Det finns så mycket... Arkeologiska utgrävningar ger ju tips i sig själv hur folk levde och möjligen tänkte. Man kan se vad folk åt, vad de odlade och vad de höll för boskap. Hur man begravde sina döda och till vilken sorts gudar man bad. Mohenjo Dari i Indusdalen har ju berättat det mesta om Harappakulturen.

Men mest intressant för dig är kanske inskriptioner från Mesopotamien, som väl kanske kan sägas varit betydande för förståelsen av sina kulturers politik och samhälle. De kungliga texterna från Mari (Mari letters, eller Royal Mari letters), numera Tell-Hariri i Syrien, bevarade lertavlor, gav massor om information om områdets politiska utveckling och samhällsfunktioner. De är från ca 2400- 1750 f.Kr. Mari förstördes av kung Hammurabi av Babylon förövrigt.

1964 började man gräva ut staden Ebla i Syrien, och 1975 hittade man det kungliga palatsets bibliotek, ca 20000 texter, gamla bevarade lertavlor med kilskrift på eblaitiska och sumeriska. De är från samma period som Mari-skrifterna. Här hittade man texter på amoritiska, sumeriska, hurritiska och subaeriska.

Äen i Ugarit har man hittat palatsarkiven. Man har faktiskt hittat palatsarkiv lite här och där, och de berättar massor av intressant information. Vilka gudar som tillbeds, vilka härskare som härskar, vilka riken man har diplomatiska kontakter med, vilka riken man handlar med, vad man handlar, vad saker kostar, hur befolkningen lever, lagar och regler... Massor. Tillochmed hur många som är "statsanställda" inom den kungliga byrokratin (vilket i Ebla's fall var ca 260 000 personer).

Alla arkeologiska utgrävningar ser jag som viktiga, frågan är vilken som är viktigast... Det var ju ganska betydande att man hittade Rosettastenen under Napoleons tid i Egypten, så att vi därefter kunde tyda de egyptiska hieroglyferna.

Några kanske intressanta länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ebla
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%87atalh%C3%B6y%C3%BCk
http://en.wikipedia.org/wiki/Uruk

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 23 september 2005, 17:07

Utgrävningarna av Knossos och andra palats på Kreta har väl bidragit väldigt mycket till kunskapen om den minoiska kulturen?

Användarvisningsbild
CruZifiX
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 5 september 2005, 21:38
Ort: Sverige

Inlägg av CruZifiX » 26 september 2005, 20:52

Schlieman fann ju väldigt myckt som nämns i homeros berömda verk. Troja var väl ett av hans fynd, eller rättare sagt delar av troja.

Yahoel
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 maj 2004, 19:58
Ort: Sverige

Inlägg av Yahoel » 26 september 2005, 21:54

okej, tack alla!
det blev Ebla jag valde att göra om..

Shompola
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: 2 februari 2005, 05:00
Ort: Uppsala

Inlägg av Shompola » 29 september 2005, 20:20

http://en.wikipedia.org/wiki/Behistun_Inscription utan tvekan skulle jag nog säga. Utan denna skulle mycket information om mesopetamien inte kunna tolkas.

Skriv svar